جورجیو کافیرو در  تی آر تی نوشت: هم زمان با تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا، نگرانی کشورهای منطقه در مورد بروز یک درگیری خطرناک در خلیج فارس افزایش یافته است. رهبران امارات در ابتدا از کمپین فشار حداکثری ترامپ علیه جمهوری اسلامی حمایت می کردند. اما به نظر می رسد که ابوظبی در مورد تاکتیک های خود برای مقابله با ایران تجدیدنظر کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: امارات در ماه های اخیر تلاش کرده است که از تشدید تنش ها با تهران پرهیز کند. بعد از آنکه چندین نفت کش تجاری در نزدیکی دریای عمان مورد هدف قرار گرفتند، مقامات اماراتی از مقصر دانستن تهران امتناع کردند. امارات همچنین در هفته های اخیر نیروهای نظامی خود را به تدریج از یمن خارج کرده است. این موضوع نشان می دهد که ابوظبی در حال تغییر دادن برخی مواضع خود در حوزه سیاست خارجی است.

رهبران امارات به طور ویژه نگران بروز یک جنگ تمام عیار با ایران هستند. چنین سناریوی ترسناکی عواقب اقتصادی و ژئوپلیتیکی اجتناب ناپذیری به دنبال خواهد داشت که به طور جدی به منافع امنیتی و اقتصادی کشور آسیب وارد می کنند.

در صورتی که درگیری در منطقه بروز پیدا کند، امارات احتمالا در بین اولین اهداف ایران قرار خواهد داشت. در چنین سناریویی اروپایی ها و آمریکایی های فعال در امارات در بین اولین کسانی قرار خواهند داشت که این کشور را ترک می کنند.

اما در ارتباط با قضیه یمن سیاست مداران اماراتی به این نتیجه رسیده اند که مداخله نظامی مستقیم در این کشور جنگ زده هزینه زیادی به آن ها تحمیل خواهد کرد.

البته ابوظبی تقریبا ۹۰ هزار جنگجوی یمنی را در جنوب یمن آموزش داده است. این نیروها منافع مشترکی با امارات دارند. در نتیجه، رهبران امارات همچنان به دنبال دست یابی به اهداف خود در یمن هستند، اما در شرایط کنونی ترجیح می دهند که در مقایسه با گذشته از استراتژی های متفاوتی بهره بگیرند.

ظاهرا اماراتی ها برای کاهش تنش ها در منطقه تصمیم گرفته اند که حداقل از برخی جهات از رویکرد دولت ترامپ فاصله بگیرند. البته ابوظبی همچنان جمهوری اسلامی را به عنوان تهدیدی بزرگ برای خود تصور می کند و از تلاش های واشنگتن برای جلوگیری از گسترش نفوذ تهران در منطقه حمایت خواهد کرد.

از نقطه نظر اماراتی ها ایدئولوژی جمهوری اسلامی، حمایت این کشور از گروه های نیابتی شیعه در عراق، لبنان و یمن و همچنین برنامه های هسته ای و موشکی تهران تهدیدات بزرگی برای خاورمیانه هستند. اما باید به یاد داشته باشیم که خاورمیانه منطقه ای بزرگ و پیچیده است. ما نمی توانیم این منطقه را به کشورهای حامی و ضد ایران تقسیم کنیم. دولت ترامپ متاسفانه درک درستی از دنیای عرب ندارد.

در ماه های اخیر این باور مشترک در بین تحلیلگران سیاسی وجود داشت که کشورهای عربی خلیج فارس و اسرائیل در حال سوق دادن ترامپ به سمت جنگ با ایران هستند. اما رویکرد جدید امارات نشان می دهد که برداشت های ما اشتباه بودند.

ابوظبی در واقع هرگز از اقدام نظامی آمریکا علیه تهران حمایت نکرده است. آن ها تصور میکردند که تلاش های واشنگتن برای منزوی و تهدید کردن تهران در نهایت به تسلیم شدن رهبران ایران منجر خواهد شد، بدون آنکه شاهد جنگی فاجعه آمیز باشیم که عواقب آن بدون شک دامن امارات را خواهد گرفت.

حملات خرابکارانه علیه نفت کش های تجاری در سواحل امارات در ماه مه نشان دادند که کمپین فشار حداکثری ترامپ چه خطراتی می تواند داشته باشد. گفتنی است، هر گونه اقدام نظامی واشنگتن امارات را در معرض اقدامات تلافی جویانه ایران قرار خواهد داد.

ما باید از تغییر رویکرد امارات در قبال سیاست خارجی استقبال کنیم. محمد بین زاید، ولیعهد ابوظبی به این نتیجه رسیده است که کشورهای عربی خلیج (فارس) چاره ای جز کنار آمدن با ایران نخواهند داشت. البته رقابت منطقه ای تهران و ابوظبی در آینده نزدیک ادامه خواهد یافت، اما رهبران امارات این واقعیت را پذیرفته اند که باید استراتژی های جدیدی را برای مقابله با رفتار ایران در منطقه اتخاذ کنند.

ابوظبی در این دوره حساس مصمم است که ریسک تقابل با تهران را کاهش دهد. از دهه ۱۹۸۰ شاهد چهار جنگ بزرگ در خلیج فارس بوده ایم. آن ها نمی خواهند عواقب فاجعه بار جنگی دیگر را تحمل کنند.

در هفته های اخیر رهبران امارات تلاش کرده اند که دوباره روابط دیپلماتیک با تهران را از سر بگیرند. کاخ سفید نیز می تواند از این فرصت برای اتخاذ رویکردی مصلحت آمیز برای حل اختلافات خود با تهران استفاده کند.

البته هنوز مشخص نیست که دولت ترامپ چه واکنشی نسبت به استراتژی جدید امارات نشان خواهد داد. شاید مقامات آمریکایی، ابوظبی را به عنوان یکی از بازیگران ضعیف در بین متحدان منطقه ای خود تصور کنند یا اینکه از فرصت پیش آمده برای کاهش خطر بروز جنگ تمام عیار با ایران بهره برداری کنند.

در هر صورت، اگرچه کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس همچون واشنگتن معتقدند که ایران تهدید بزرگی برای ثبات و امنیت منطقه است، اما آن ها ضرورتا منافع ملی خود را برای حمایت از کمپین فشار حداکثری ترامپ کنار نخواهند گذاشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.