مهدی میراشرفی در خصوص برنامه‌های آتی گمرک در بحث هوشمندسازی اظهارداشت: در گمرک سعی ما بر ارائه خدمات به صورت الکترونیکی است و در این راستا به دنبال راه‌اندازی سامانه «گمرک موبایل» هستیم. یعنی اینکه نیازی نباشد فرد برای استفاده از خدمات گمرکی پشت کامپیوتر خود قرار گیرد، بلکه در هر جا حتی در اتوبوس و مترو و محل کار که این امکان وجود داشته باشد که با موبایل وارد سامانه گمرک شود، برخی از خدمات را تحت وب دریافت کند و ما حتماً زیرسامانه‌ها را هم به این سامانه اضافه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در آینده نزدیک بحث پیام‌رسان داخلی را خواهیم داشت که یک شبکه بومی و ملی گمرک است که می‌تواند همه ذی‌نفعان و همکاران گمرکی را که قریب ۹ هزار نفر هستند با کمترین هزینه با هم لینک کند و ما بتوانیم ماحصل این پیام‌رسان داخلی را به صورت داشبورد الکترونیکی برای مدیران و کارشناسان و سایر ذی‌نفعان داشته باشیم و حتی تصمیم‌گیران بزرگ در عرصه تجارت و اقتصاد هم بتوانند از مواهب این پیام‌رسان استفاده کنند.

میراشرفی افزود: همچنین موضوع ارزش گمرکی و بحث‌های مربوط به استفاده هوشمند و الکترونیکی کردن کنترل‌های غیرمزاحم مثل فراگیر نمودن سامانه RFID در برنامه ما قرار دارد. با بهره‌گیری از این سامانه چرخه ترانزیت سهل‌تر و آسان‌تر و تخلفات کمتر خواهد شد. علاوه بر این مبادله دیتا از طریق دستگاه‌های آشکارساز مثل ایکس‌ری و سایر موارد صورت خواهد گرفت و تبادل اطلاعات بین گمرک و سازمان‌های ذی‌نفع مثل پلیس برقرار می‌شود.

رئیس کل گمرک در مورد سامانه‌های الکترونیکی در گمرک گفت: اتوماسیون، الکترونیکی و هوشمند شدن کارها در گمرک امروزه دیگر یک انتخاب و یک گزینه نیست، بلکه یک اجبار و الزام است. در دنیایی که عملاً انفجار اطلاعات در حال رخ دادن است و کسی برای انجام کارهای خود غیر از تفریح از منزل خارج نمی‌شود، سازمان‌ها باید به قدری پویا شوند که کلیه خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه کنند و افراد حداقل انرژی را برای اخذ یک خدمت صرف نمایند. گمرک به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های دولتی، جزو پیشگامان سازمان‌های دیوان‌سالار است و به همین دلیل همان‌طور که ما شروع خوبی در الکترونیکی کردن امور گمرکی داشتیم باید ادامه خوبی هم داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به ضرورت همکاری و هماهنگی بیشتر سازمان‌های همجوار با گمرک اظهار داشت: از آنجا که بیش از ۳۰ سازمان در فرآیند تجارت درگیر هستند، حتی اگر تعداد زیادی از این سازمان‌ها هماهنگی و اتصال لازم را در مورد تبادل اطلاعات داشته باشند، اما معدودی پا به پای پیشرفت‌ها جلو نیایند، مسلماً کار مابقی نیز آن طور که باید و شاید مورد رضایت ذی‌نفعان قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل توقع داریم سازمان‌های مرتبط با تجارت به چنین موضوع مهمی حتماً و حتماً اهمیت بدهند و انرژی و اعتبار لازم را صرف کنند تا بتوانیم خدمتی را که ماحصل تلاش و هماهنگی ۳۰ سازمان است به صورت یک خدمت سهل و آسان و کم هزینه در مدت زمان منطقی و کوتاه ارائه کنیم.

میراشرفی گفت: در واقع انتظار داریم سازمان‌های دیگر به ما تحرک بدهند تا به دنبال آنها حرکت کنیم، در حالی که هم‌اکنون با اقدامات مثبتی که در بحث اتوماسیون انجام شده، این گمرک است که سایر سازمان‌ها را به نحوی مجاب می‌کند تا پا به پای گمرک حرکت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.