رضا اردکانیان در آیین بهره‌برداری از بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس با بیان این مطلب افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان امسال ۲۱۷ طرح بزرگ آب و برق شامل: سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، آبرسانی روستایی و تصفیه‌ خانه‌های آب و فاضلاب با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو افزود: همچنین تا پایان امسال عملیات اجرایی ۲۳ نیروگاه و تصفیه‌خانه نیز با سرمایه‌گذاری ۴۶ هزار میلیارد تومانی آغاز خواهد شد و تا پایان دولت این رشته روشن همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در جریان سفر امروز کاروان تدبیر و امید به استان آذربایجان‌شرقی نیز هفت پروژه مهم بخش آب و برق با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان افتتاح و نیروگاه سیکل ترکیبی سهند کلنگ‌زنی خواهد شد.

اردکانیان با اشاره افتتاح طرح‌های مهم صنعت آب و برق استان آذربایجان‌شرقی، گفت:در حالی که جمعیت کشور ما نسبت به ابتدای انقلاب حدود ۲.۳ برابر افزایش پیدا کرده است ولی ظرفیت نصب شده نیروگاهی ما با افزایش ۱۱ برابری به ۸۱ هزار و ۷۶۵ مگاوات رسیده و تولید انرژی ایران رشد ۱۸ برابری داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون سالیانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق کشور سرمایه‌گذاری شده است، گفت: براساس ارزیابی صورت گرفته مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت برق طی ۶ سال اخیر بالغ بر ۲۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی، انتقال و توزیع برق ساخت داخل است، ادامه داد: شرایط تحریم در بازه‌های زمانی مختلف نه تنها وقفه‌ای در رشد این صنعت نداشته است بلکه ضریب خودباوری و خوداتکایی را افزایش داده است.

اردکانیان تاکید کرد: هم اکنون حضور فعالی در بازارهای منطقه داریم و در زمینه انرژی نیز ارتباط بسیار خوبی با کشورهای همسایه وجود دارد به طوری که در حال حاضر بالاترین میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط پیک تابستان سال ۹۸ اشاره کرد و افزود:میانگین رشد پیک مصرف برق در طی ده سال اخیر بیش از پنج درصد بوده است که این امر به معنای یک سرمایه‌گذاری سنگین در احداث نیروگاه‌ها برای تامین بار مصرفی مورد نیاز کشور است.

وی یادآور شد: براساس پیش‌بینی صورت گرفته در تابستان سال گذشته اوج بار امسال کشور حدود ۶۱ هزار مگاوات خواهد بود ولی امسال با همکاری تمامی مشترکین توانسته‌ایم سه هزار و ۳۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم تا پیک مصرف امسال به ۵۷ هزار مگاوات برسد.

اردکانیان تاکید کرد: برای تولید علمی سه هزار و ۳۰۰ مگاوات بایستی پنج هزار مگاوات نیروگاه ساخته شود که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری بیشتر برای پاسخگویی به مصرف است ولی خوشبختانه همراهی مردم در سازگاری با وضعیت دما و استفاده درست از سیستم‌های سرمایشی موجب صرفه‌جویی سه هزار و ۳۰۰ مگاواتی در مصرف برق شده و امیدواریم این عادت و اخلاق خوب بیش از این نیز در کشور ما نهادینه شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.