رئیس‌جمهوری اندونزی می‌گوید کشورش باید برای جلوگیری از غرق‌شدن پایتخت، رو به ساخت دیوار دریایی عظیم در اطراف آن بیاورد.

انتظار می‌رود این سخنان بار دیگر به بحث‌ها در مورد آینده جاکارتا، و پروژه بزرگی که برای جلوگیری از فرو رفتن آن در آب طراحی شده دامن بزند.

پایتخت اندونزی در سطح پایینی از دریا قرار دارد و از قربانیان اصلی تغییرات آب‌وهوایی، توسعه بی‌حساب و فساد گسترده به‌شمار می‌رود.

بالا آمدن سطح دریا و اقیانوس، در این مجمع‌الجزایر جنوب شرق آسیا، به‌زودی پایتخت را زیر آب خواهد برد.

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی، اما در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته دولت او مخالفت زمان‌بندی ارائه‌شده از سوی کارشناسان هستند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که دریا یک سوم جاکارتا را تا سال ۲۰۵۰ در خود فرو می‌برد.

البته این فقط تغییرات آب‌وهوایی نیست که جاکارتا را با تهدید نابودی روبه‌رو کرده‌است، بلکه دهه‌ها توسعه بی‌حساب و لجام‌گسیخته، فقدان برنامه‌های شهری و انتقادهای گسترده‌ای که علیه سیاستمداران و فساد آن‌ها مطرح هست، همگی پایتخت اندونزی را با خطر روبه‌رو کرده‌اند.

جاکارتا از کانال‌کشی شبکه‌ای و کارآمد بی‌بهره است. بخش‌های لغزنده شهر دائم در حال رانش هستند و هر سال ۱۰ سانتی‌متر بیشتر در آب فرو می‌روند.

کلان‌شهر جاکارتا با ۳۰ میلیون نفر جمعیت، و ۶۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت، از سال ۱۹۴۹ و بازپس‌گیری استقلال اندونزی، پایتخت آن کشور است، هرچند بارها طرح و برنامه‌هایی برای انتقال پایتخت به شهر دیگر نیز مطرح بوده‌است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.