حال که آمریکا خودسرانه از برجام خارج شده و به نوعی از وظایفی که بر آن توافق کرده فرار کرده، اروپا باید آن را جبران کند. آن ها باید به توافقات برجامی رجوع کرده و آمریکا را مجاب کنند تا تحریم ها را برداشته و طبق معاهده برجام عمل شود.

اروپایی ها اصرار دارند که هنوز هم برجام را قبول دارند و به آن پایبند هستند پس باید به مفاد این معاهده عمل کنند. این حرفشان که می گویند ما ماشه را بچکانیم، اشتباه است. آن ها ماشه را چکانیده و حرف هایشان بیشتر جنبه روانی دارد و به نوعی می خواهند فضا را به نفع خود برگردانند .

همانطور که اقدامات ما در چهارچوب برجام است آنها هم باید در این مسیر حرکت کنند. مجلس در این راه با تمام قوا از دولت حمایت می کند. امروز همه ارکان نظام سوار بر یک کشتی هستند و باید از حقانیت ایران و این پروتکل چندجانبه دفاع کنیم. الآن زمان مناسبی برای به رخ کشیدن نقاط ضعف همدیگر نیست. طبیعی است که در مجلس و هم در دولت نقاط ضعفی وجود داشته باشد اما باید برای حفظ پروتکلی که برای آن چندین سال زحمت کشیده شده و یک معاهده بین المللی است؛ تلاش کنیم تا برجام، برجام بماند. در چهارچوب این معاهده هر اقدامی که دولت  برای اثبات حقانیت ایران و به دست آوردن حقوق مردم انجام دهد باید همراهی مجلس را هم داشته باشد.

خواست نظام آن است که یک سری اقدامات در چهارچوب برجام صورت بگیرد؛ بنابراین تمام ارکان نظام باید از آن تصمیمات حمایت کنند. سیاست های نظام واحد است و کلان نظام برای برجام تصمیم می گیرد. در حال حاضر باید با همدلی و وحدت، راه های برون رفت از مشکلات را پیش ببریم.

مخالفان برجام باید به تصمیمات دولت که همان تصمیمات کلان نظام است پایبند باشند. فراموش نکنیم برجام، یک سند جهانی است که اروپا و آمریکا آن را امضا کرده اند و چین و روسیه را همراه خود دارد. در این مسیر یک سری اقدامات برای اروپایی ها، ما و دیگر کشورهای عضو وجود دارد که باید عملیاتی شود. اروپا باید قبول کند که هزینه خسارت هایی را که آمریکا به برجام وارد کرده است را متقبل شده و جبران کند تا ایران 

* عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده تهران

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.