سید أحمد الخضر در الجزیره نوشت: به موازات افزایش تنش ها در تنگه هرمز بین ایران از یک سو و آمریکا و بریتانیا از سوی دیگر، عملا کانالهای تماس بین دو طرف گشوده شده و این بدان معناست که هر دو طرف تلاش می کنند فتیله این بحران را بکشند تا مانع از شعله ور شدن جنگی بزرگ شوند.

در ادامه این مطلب آمده است: در مسیر آبی که مثلث نفت خام جهان از آن عبور می کند، ایران قدرت خود در فلج کردن دریانوردی و حتی تعطیل کردن آن را نشان داده است.

در همین راستا، روز جمعه سپاه ایران بر دو نفت کش بریتانیایی مسلط شد، که یکی از آنها را آزاد کرد و دیگری را به سمت یکی از بنادر خود هدایت نمود.

توقیف این دو نفت کش باعث برانگیخته شدن خشم واشنگتن و لندن شد. در ادامه، وزیر خارجه انگلیس جرمی، هانت، تصریح کرد که کشورش در حال بررسی راه حل مناسب برای این اقدام ایران است.

حرف و عمل

به نظر می رسد پاسخ حساب شده و قدرتمند، تاکتیک ایران برای تعامل با دشمنان است؛ چرا که دو عملیات مذکور، طبق تعهدات تهران در مورد دادن پاسخ محکم به توقیف نفت کش ایرانی توسط انگلیسی ها صورت گرفت.

این در حالی است که در ایالات متحده، ترامپ به هشدار دادن به نظام ایران ادامه داده و می گوید: ایران در یک ورطه گرفتار شده و اقتصاد ان رو به فروپاشی است. علاوه بر اینکه طی دو روز گذشته، ترامپ بارها تاکید کرده است که نیروهای امریکایی در خلیج فارس یک پهپاد ایرانی را ساقط کرده اند. این در حالی است که تهران با قاطعیت و با استناد به ویدیوی منتشر شده توسط سپاه، کذب ادعای ترامپ را اثبات کرده است.

اما افزایش تنش ها در تنگه هرمز، با تلاش هایی همزمان شده است که در واشنگتن، لندن و نیویورک، با هدف آتش بس صورت می گیرد و دیگر گزارشها، حاکی از گشودن کانالهایی برای برقراری ارتباط بین دولت ترامپ و نظام ایران است.

در همین رابطه، ترامپ تصریح کرده است که با درخواست سناتور راند پل، برای ایفای نقشی از سوی او در پرونده ایران موافقت کرده و هر درخواست دیگری از طرف اعضای کنگره برای دخالت در بحران با تهران را نیز می پذیرد.

در این میان، وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف که در نیویورک حضور داشت، از دیدار خود با برخی اعضای کنگره، که نمایندگان ملت آمریکا و نه دولت ترامپ هستند، پرده برداشته است.

راه حل دیپلماتیک

لندن هم مانند واشنگتن، از تمایل خود برای اتش بس سخن می گوید و در این راستا، وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرده است که کشورش به دنبال گزینه های نظامی علیه ایران نیست و تنها به راه دیپلماتیک برای حل بحرانها فکر می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.