اول این که با مطالب جلسه‌ای تخصصی درباره موضوعی مهم که می‌تواند منجر به تصمیمات کلیدی در شهر شود نباید این گونه سطحی و غیرعلمی برخورد شود.

از سوی دیگر موضوع شناخته شده فرو نشست شهر تهران بسیار مهم و از اهمیت فراوانی برخوردار است که سازمان‌های مختلف از جمله سازمان نقشه‌برداری آن را مطرح نموده و کسی در آن شک ندارد، با این حال نباید از هر رخداد طبیعی که طی سالیان طولانی وجود داشته و ما اکنون به آن پی برده‌ایم موضوعی دیگر برای ترساندن مردم و ایجاد جو بحرانی درست کنیم، در حالی که بحران در بخش دیگری از این موضوع نهفته است. به هر حال آنچه تشخیص آن برای مقابله صحیح با این رخداد ضروری است، یافتن علت واقعی نشست‌ها است. اگر در این زمینه تصمیم‌گیران شهر را گمراه کنیم، خدمتی به مردم نکرده‌ایم بلکه احیانا هزینه‌های بی‌فایده یا کم فایده‌ای را به آنها تحمیل کرده‌ایم.

خدمتگزاران این مردم در شهرداری که در کف خیابانها و میان خاک‌های شهر شاهد ابعاد مختلف این نشستها هستند علت را صرفا در کاهش سطح آب زیرزمینی نمی‌بینند، هرچند در برخی موارد این هم می‌تواند سخن درستی باشد. در آن جلسه سخن این بود که این موضوع قدیمی حالا باید بدرستی علت‌یابی شود و یک سازمان محترم با تخصصی خاص انتظار نداشته باشد تا در هر زمینه غیرتخصصی نیز سخنش دارای ارزش علمی قلمداد شود.

با یادآوری این نکته که جای سازمان زمین شناسی در آن جلسه واقعا خالی بود، از ادامه این بحث پرهیز دارم چرا که اعتقاد دارم نباید فرصت خدمت را به تباهی گذران وقت در حاشیه ها از دست داد.

* رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.