در مطلب الجزیره آمده است: روز گذشته (جمعه) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دو نفتکش انگلیسی را در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد که یکی از آنها را در همان ساعات اولیه آزاد و دیگری را به سوی یکی از بنادر ایرانی هدایت کرد.

به نوشته الجزیره، توقیف این نفتکش از سوی سپاه پاسداران خشم لندن و واشنگتن را برانگیخته است و "جرمی هانت" وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که لندن پاسخ مناسب به این اقدام را بررسی خواهد کرد.

به نظر می‌رسد، تاکتیک حرف برابر عمل فقط راهبرد لندن و واشنگتن نیست، تهران پیشتر اعلام کرده بود که پاسخ مناسبی به توقیف نفتکش خود در «جبل الطارق» خواهد داد و روز گذشته (با توقیف نفتکش انگلیسی) نشان داد که به حرف‌های خود عمل می‌کند.

الجزیره قطر در عین حال مدعی شد، اما به نظر می‌رسد همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران از یک سو و آمریکا و بریتانیا از سوی دیگر در آب‌های خلیج فارس، کانال‌های گفت وگو میان تهران و واشنگتن باز شده و امید می‌رود این بحران از طریقدیپلماتک حل شود.

 

***حل دیپلماتیک تنش در خلیج فارس

تارنمای شبکه خبری الجزیره در ادامه مطلب خود نوشت: لندن نیز مانند واشنگتن اعلام کرد، مایل است تنش در خلیج فارس از طریق دیپلماتیک حل شود و گزیه‌های نظامی را در دستور کار ندارد.

منابع انگلیسی همچنین امروز (شنبه) اعلام کردند که دولت بریتانیا در تلاش است تا مشکل نفتکش ایرانی توقیف شده در تنگه جبل الطارق را حل کند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز امروز با ابراز نگرانی از افزایش تنش در خلیج فارس و توقیف نفتکش انگلیسی، همه طرف‌ها در این منطقه را به خویشتنداری دعوت کرد.

جمعه شب گذشته یک نفتکش انگلیسی به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی در تنگه هرمز از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأیید این خبر اعلام کرد: عصر جمعه ۲۸ تیر، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" (ستنا ایمپرو) هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللیدریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

شرکت "ستنا ایمپرو" نیز با تأیید توقیف نفتکش این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نفتکش مذکور به همراه ۲۳ خدمه آن توسط سپاه پاسداران توقیف شده است.پیش از این برخی رسانه‌ها جمعه شب از توقیف کشتی انگلیسی دیگری به نام "مصدر" با پرچم لیبریا توسط سپاه خبر داده بودند، اما شرکت کشتیرانی نوربالک (Norbulk) مالک این نفتکش، این خبر را تکذیب و اعلام کرد: مصدر آزادانه در حال تردد در آب‌های خلیج فارس است.

به دنبال این تحولات اعضا دولت انگلیس بامداد امروز (شنبه) درباره توقیف نفتکش این کشور تشکیل جلسه داده، که در نتیجه آن به کشتی‌های انگلیس توصیه شد، موقتاً از تنگه هرمز تردد نکنند.

انگلیس در ۱۳ تیرماه جاری نفتکش «گریس ۱»، حامل نفت ایران را در جبل الطارق توقیف کرد و مدعی شد، این کشتی به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.