رضا جعفری در مراسم افتتاح مرکز توان‌بخشی و مراقبتی شبانه‌روزی صدیقه طاهره شهرستان بوئین‌زهرا که پیش از ظهر امروز برگزار شد، تصریح کرد: امروزه یکی از شاخصه‌های توسعه، توسعه شاخص انسانی با سه مؤلفه امید به زندگی، تحصیلات و خدمات بهداشتی و درمانی است.

وی افزود: بعد از انقلاب امید به زندگی افزایش پیداکرده است و در حال حاضر میانگین امید به زندگی در ایران بین زنان و مردان حدود ۷۰ تا ۷۳ سال است، امید به زندگی در سالمندان به‌نوعی فرصت و تهدید محسوب می‌شود، در واقع اگر ما ابزار، فرصت و زمینه لازم برای مدیریت دوره سالمندی را نداشته باشیم و خدماتی که سالمند نیاز دارد ارائه ندهیم این فرصت به تهدید تبدیل می‌شود.

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار کرد: طبق سرشماری که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته ۹.۲ جمعیت ما به عبارتی هفت و نیم میلیون نفر سالمند هستند، پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ جمعیت سالمندی کشور به ۳۳ درصد می‌رسد و از هر سه نفر یک نفر در دوره سالمندی زندگی خواهند کرد این نشان می‌دهد که ما باید امکانات خودمان را معطوف به سالمندی کنیم.

وی یادآور شد: در حوزه اورژانس اجتماعی سالمند آزاری در خشونت خانگی رتبه سوم را دارد به‌این‌ترتیب که کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری و معلول آزاری به ترتیب بیشترین خشونت‌های خانگی کشور هستند، اگرچه میزان سالمند آزاری بالا نیست اما همین میزان نیز نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

جعفری تأکید کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا شاخص بین‌المللی کمک خیرخواهانه دارند؛ بر اساس خدمات خیرطلبانه کشور ایران رتبه متوسط رو به پایین دارد این در حالی است که فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور ما غنی است و نگهداری و مراقبت از سالمندان مورد تأکید جدی است.

وی افزود: ما کشوری هستیم که از فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی برخورداریم و در دین اسلام به سالمندان توجه ویژه‌ای شده است؛ با توجه به این‌که شاهد دورنمایی از سالمندی در کشور هستیم، امروز بحث توسعه مراکز شبانه‌روزی شاخص مثبت نیست و بازپیوند اجتماعی باید موردتوجه قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: هدف این است که سالمند در محل زندگی در کنار خانواده حضورداشته باشد، وقتی سالمند را از خانواده خودش دور می‌کنیم و وارد مراکز می‌کنیم از مزایای که در کنار خانواده است بی‌بهره می‌شود.

وی عنوان کرد: امروزه سبک زندگی ما دوستدار سالمند نیست، ۴۰ درصد ساختمان‌ها آپارتمان است که مناسب سالمند نیست، سالمند نیازمند خدمات و مراقبت ویژه است، توسعه باید متوازن و تضمین‌کننده سلامت باشد و همه ابعاد را در برگیرد.

جعفری بیان کرد: برنامه‌ریزی در حوزه سالمندی باید جامع و تضمین‌کننده زندگی سالم باشد، امیدواریم شاهد روزی باشیم که سرمایه فرهنگی ارتباطات خویشاوندی و سنت‌های اصیل ایرانی و اسلامی تقویت شود و خدمات به سالمند در کنار خانواده و در محل زندگی ارائه شود.

 علیرضا وارثی مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین نیز در ادامه این مراسم تصریح کرد: بیش از ۱۵ هزار سالمند در سازمان بهزیستی قزوین شناسایی‌شده و خدمت دریافت می‌کنند، بیش از یک‌هفتم این جمعیت در شهرستان بوئین‌زهرا شناسایی‌شده است.

وی افزود: در حال حاضر در شهرستان بوئین‌زهرا کمتر از ۵۰ نفر در صف خدمات هستند و اکثر افراد تحت حمایت اورژانس اجتماعی قرار گرفتند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین یادآور شد: اورژانس اجتماعی، سامانه طلاق، مرکز روزانه و نیازهای اصلی بیماران روان و معلولین ذهنی از جمله پکیج خدمات سلامت اجتماعی است که در شهرستان بوئین‌زهرا خدمات ارائه می‌دهد.

وی افزود: ساختمان مجتمع خدمات بهزیستی شهرستان بوئین‌زهرا مخروبه بود که امروز به این مرکز تبدیل شد، امیدواریم با راه‌اندازی این مرکز بانک خیرین تشکیل شود و به سالمندان، بازماندگان از تحصیل، نیازمندان جهیزیه، تسهیلات مسکن و اشتغال کمک شود اگرچه آغاز کار با سالمندان است اما در آینده با توسعه به مجموعه ارزشمند تبدیل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.