«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه گفت که ترکیه اقدامات اروپا علیه خود را به دلیل عملیات حفاری نزدیک قبرس را جدی نخواهد گرفت.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود که اروپایی‌ها خود نیز می‌دانند که تصمیماتشان قابل اجرا نبوده و فعالیت‌های خود را در نزدیکی قبرس افزایش داده و کشتی چهارم را نیز برای عملیات حفاری اعزام خواهیم کرد.

سران اتحادیه اروپا در ژوئن (خرداد)  به ترکیه برای خاتمه دادن به حفاری در آب‌های اطراف قبرس هشدار داده بودند. اتحادیه اروپا ضمن هشدار به ترکیه در خصوص اعزام کشتی‌های حفاری به آبهای اطراف قبرس، این اقدام را نقض حاکمیت این کشور اروپایی خوانده بود.

در همین راستا اتحادیه اروپا روز گذشته در مرحله مقدماتی تعیین تحریم‌ها علیه ترکیه، مذاکرات بر سر «توافق فراگیر حمل‌ونقل هوایی» را تعلیق کرده و توافق کرد تا نشست‌های آتی شورای تجمیعی اروپا-ترکیه و مذاکرات عالی‌رتبه درخصوص روابط دوجانبه را فعلا برگزار نکند.

شورای وزیران اروپا همچنین پیشنهاد کرد که کمک مالی سال ۲۰۲۰ به ترکیه برای دوران «ماقبل الحاق» به اتحادیه اروپا کاهش بیابد و از «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» خواستند که در فعالیت‌های وامی خود در ترکیه تجدید نظر کند.

وزارت خارجه ترکیه با رد تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه این کشور، اعلام کرد این محدودیت‌ها تاثیری بری حفاری‌های آنکارا در شرق دریای مدیترانه ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.