سند فاش شده ناتو تایید  می‌کند که  برخی سلاح‌های اتمی ارتش آمریکا در پایگاه هوایی «کلین بروگل» در بلژیک و در استان «لیمبرگ» واقع در منطقه «فلاندر» نگهداری می‌شود.

 به نوشته شماره سه شنبه وبگاه «وی آر تی» در حالی که برای چندین دهه تصور می‌شد که این پایگاه هوایی برای نگهداری تسلیحات اتمی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما تا به حال هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرده بود.

بر اساس این سند، در مجموع 150 بمب اتمی آمریکا در پایگاه‌های نظامی در چندین کشور اروپایی و ترکیه نگهداری می‌شوند. در این سند طبقه بندی نشده فهرستی از پایگاه‌های نظامی در اروپا و ترکیه که در آن سلاح‌های اتمی آمریکا مستقر هستند، مشاهده می‌شود.در این فهرست نام پایگاه هوایی کلین بروگل  بلژیک نیز به چشم می‌خورد.

بر اساس داده‌های اطلاعاتی بمب بی-۶۱ رایج‌ترین جنگ افزار اتمی در زرادخانه‌های اتمی بعد از جنگ سرد آمریکا است. این بمب قابلیت تنظیم قدرت انفجاری تا ۳۴۰ کیلوتن «تی‌ان‌تی» را دارد و برای پرتاب توسط هواپیماهای پرسرعت ساخته شده ‌است.

پیشتر نیز گزارش گروهی از دانشمندان و محققان به تعداد بمب‌های اتمی آمریکا در پایگاه‌های مختلف اشاره کرده بود. به نوشته «دیفنس بلاگ» گزارش «بولتن علوم اتمی» نشان می‌دهد وزارت دفاع آمریکا حدود ۶۱۸۵ کلاهک اتمی در زرادخانه‌های خود دارد که ۲۳۸۵ کلاهک قرار است امحاء شود و ۲۰۵۰ کلاهک نیز در انبارها نگهداری می‌شود. این میزان طی یک سال گذشته بدون تغییر مانده است.

در این گزارش آمده که تعداد بمب‌های اتمی تاکتیکی در پایگاه‌های عملیاتی «پنتاگون» در کشورهای اروپایی ۱۵۰ عدد است که در یک سال گذشته تغییری نداشته است. این بمب‌های اتمی که از نسخه‌های ۳ و ۴ بمب‌های تاکتیکی هستند، در ۶ پایگاه واقع در ۵ کشور اروپایی مستقر شده‌اند. از این میان دو پایگاه در ایتالیا و در هریک از کشورهای آلمان، ترکیه، بلژیک و هلند یک پایگاه وجود دارد.

اخیرا نیز گزارش شد که آمریکا، قصد دارد برای ارتقای زرادخانه خود ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه کند. 

به گزارش وبگاه شبکه خبری «پرس. تی. وی» این رقم افزایش ۲۳ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. در آن برهه این رقم ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شد بود.

بر این اساس، آمریکا در برنامه بازنگری اتمی خود قصد  توسعه موشک‌های بالستیک زیردریایی، موشک‌های کروز دریایی و افزایش تولید پلوتونیوم برای جنگ افزارهای اتمی را دارد. در این گزارش مشخص شده که آمریکا قصد دارد ۱۵ میلیارد دلار در زمینه ارتقاء سامانه‌های شلیک بمب اتمی از جمله هواپیمای تاکتیکی، مدیریت کنترل کلاهک‌های اتمی ویژه شلیک از هواپیما سرمایه گذاری کند. این کشور  همچنین قصد دارد ۷۷ میلیارد دلار در زمینه تجهیزات مخابراتی مرتبط با مقر فرماندهی اتمی و سامانه‌های هشدار سریع مرتبط با امور اتمی سرمایه گذاری کند.

در صورتی که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قصد نگهداری بیشتر بمب اتمی «B۸۳» را داشته یا در صورت خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه، سامانه موشک کروز سطح پایه خود را توسعه دهد، این مبلغ افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور آمریکا حدود دو هفته قبل در جمع نظامیان این کشور در کره جنوبی از ساخت جنگ افزارهای جدید و ارتقاء زرادخانه هسته‌ای آمریکا خبر داد. 

آمریکا تنها کشور جهان معاصر است که از بمب‌ اتمی علیه بشریت استفاده کرد. این کشور در پایان جنگ جهانی دوم، دو عملیات اتمی علیه  ژاپن انجام داد و با دو بمب اتمی شهرهای «هیروشیما» و«ناگازاکی» را بمباران کرد که در نتیجه  آن بیش از صدهزار نفر جان باختند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.