کاهش حجم عضلات با افزایش سن، سبب بروز بیماری به نام سارکوپنی یا تحلیل ماهیچه‌ها می‌شود که براثر آن توده عضلانی تحلیل رفته و عملکرد عضلات اسکلتی تغییر می‌یابد.

 لیلا آزادبخت درباره این بیماری توضیح داد: این اختلال نه تنها باعث از دست دادن عضلات می‌شود، افراد مسن را مستعد زمین خوردن و شکستگی می‌کند.

او گفت: هرچند با افزایش سن به صورت فیزیولوژیک این بیماری رخ می‌دهد اما دریافت مناسب پروتئین‌ها در حفظ توده‌های ماهیچه‌ای نقش مؤثری داشته و می‌تواند از شدت بیماری بکاهد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از ریزمغذی‌ها مانند منیزیم، کلسیم و پروتئین برای حفظ ماهیچه بسیار حائز اهمیت است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: استفاده از غلات سبوس‌دار و منابع مناسب پروتئین‌ها مانند تخم مرغ می‌تواند در سلامت ماهیچه افراد نقش بسیار مهمی ایفا کند.

او به ارتباط چربی‌های غذایی مصرفی با عوامل خطر بیماری‌های مزمن اشاره کرد و گفت: در رژیم غذایی باید استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳، روغن‌هایی مانند زیتون، کنجد و کانولا و همچنین استفاده از ماهیان در نظر گرفته شود تا سلامت افراد تضمین شود.

آزادبخت ادامه داد: منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند گردو می‌تواند در سلامت مردان و زنان نقش مهمی داشته باشد و آنان باید مصرف اینگونه مواد غذایی را در برنامه‌های غذایی خود قرار دهند.

او استفاده از کلسیم را بسیار ضروری دانست و گفت: توجه به کلسیم خیلی حائز اهمیت است و با مصرف مناسب انواعلبنیات از جمله شیر در طول روز می‌توان کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.