بخش تصویری نشریه فرانسوی «لو موند» گزارشی را درباره منطقه راهبردی تنگه هرمز و دلایل اهمیت آن منتشر کرد. این نشریه در گزارش خود اعلام کرد ۱۳ ژوئن سال ۲۰۱۹، دو نفتکش در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند. یکی از این نفتکش‌ها نروژی و دیگری ژاپنی بود. در این حملات به کسی آسیبی نرسید. با این حال از زمان این حمله، جامعه بین‌الملل وحشت‌زده است؛ اما چرا این میزان نگرانی در مورد این منطقه خاص وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید اندکی شناخت جغرافیایی داشته باشیم. تنگه هرمز میان ایران و بخشی از عمان واقع شده است. تنگه هرمز یک گذرگاه دریایی بسیار باریک و عرض آن تنها ۴۰ کیلومتر است. به این ترتیب این تنگه گذرگاهی اجباری برای بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان یعنی ایران، عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده، کویت و قطر است. در واقع از همین گذرگاه باریک، یک سوم حمل و نقل دریایی نفت و یک پنجم تجارت جهانی گاز طبیعی مایع صورت می‌گیرد. این شرایط تنگه هرمز را به منطقه‌ای کاملا راهبردی تبدیل کرده است. همین مسئله وجود پایگاه‌های نظامی متعدد را در منطقه و تنش‌های همیشگی توجیه می‌کند.

برای مثال در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷، در زمان جنگ ایران و عراق، حدود ۲۴۰ نفتکش در این منطقه هدف حمله قرار گرفتند و ۵۵ نفتکش نیز غرق شدند.

حالا تنگه هرمز بار دیگر به صحنه تنش‌های شدید تبدیل شده است. اما این بار ایران با آمریکا رو به و همه این‌ها بر سر توافق هسته‌ای ایران است. توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ امضا شد و هدف آن محدود کردن توسعه تسلیحات هسته‌ای در ایران بود. در مقابل نیز آمریکا و متحدان اروپایی‌اش قرار بود تحریم‌های اقتصادی را لغو کنند. اما مشکل اینجا بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به هیچ وجه این توافق را دوست نداشت.

در نهایت در ماه مه سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ خبر خروج آمریکا را از توافق هسته‌ای اعلام و بار دیگر تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه ایران اعمال کرد. هدف وی وادار کردن ایران به مذاکره در مورد توافقی جدید بود که از دیدگاه ترامپ برای آمریکا بهتر است. در این شرایط آمریکا، ایران را به عنوان عامل حمله به نفتکش‌ها در ۱۳ ژوئن متهم و تصاویری را در این زمینه منتشر کرد. ارتش آمریکا با استناد به این تصاویر تاکید می‌کند نیرو‌های ایرانی در حال برداشتن یک مین عمل نکرده از روی یک نفتکش هستند تا هرگونه سند دست داشتن خود در این حملات را از بین ببرند؛ اما مشکل اینجاست که تصاویر منتشر شده از سوی آمریکا به هیچ وجه قانع کننده نیست.

نخستین دلیل این است که اپراتور نفتکش ژاپنی که ۱۳ ژوئن هدف حمله قرار گرفت، نسخه‌ای کاملا متناقض با نسخه آمریکا مطرح کرد. بنا بر اعلام اپراتور ژاپنی، عامل انفجار مین‌گذاری نبود. خدمه کشتی ژاپنی اعلام کردند یک شی پرنده به کشتی نزدیک و سپس منفجر شد که موجب به وجود آمدن یک سوراخ بر روی کشتی شد. از سوی دیگر این نخستین باری نیست که آمریکا برای هم سو کردن متحدانش دروغ می‌گوید.

لو موند در ادامه اعلام کرد: هدف آمریکا از مطرح کردن این اتهامات علیه ایران کاملا واضح است. آمریکا می‌خواهد متحدان اروپایی نیز به ایران پشت کنند. ایران که از تبادلات اقتصادی محروم می‌شود در آن شرایط انتخاب دیگری به غیر از پذیرش مذاکره دوباره در مورد توافق هسته‌ای را نخواهد داشت.

در این میان ایران بار دیگر تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرد. این کشور حتی 8 ژوئن یک پهپاد آمریکایی را به اتهام اینکه حریم هوایی این کشور را نقض کرده است، هدف قرار داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.