خانم صدیق که در کنار ریچارد رتکلیف به پرسش خبرنگاران مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران پاسخ می‌داد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که پرسید چرا آقای رتکلیف به ایران سفر نمی‌کند، گفت: ما خیلی وقت است برای صدور ویزای ریچارد به ایران تقاضا کرده‌ایم. این درخواست را برابر وزیر خارجه سابق انگلیس (بوریس جانسون) مطرح کردیم اما هنوز ویزا دریافت نکردیم.

وی سپس ادعا کرد که صدور ویزا برای رتکلیف کم‌ترین کاری است که سفارت ایران می‌تواند برای دیدار او با خانواده‌اش انجام داده اما کوتاهی می‌کند.

زمانی که خبرنگار ایرنا این پرسش را مطرح کرد که براساس شواهد موجود، سفارت ایران چند سال پیش برای صدور ویزای رتکلیف اعلام آمادگی، اما او از این سفر امتناع کرده است، صدیق دستپاچه شد و رو به رتکلیف گفت: "آیا تو امتناع کردی؟ " رتکلیف هم که توقع چنین پرسشی را نداشت پاسخ داد: خیر، این حقیقت ندارد، آن‌ها هرگز به من ویزا ندادند.

سپس خانم صدیق در تکمیل ادعای رتکلیف گفت: با شناختی که از ریچارد دارم اگر ویزا دریافت کرده بود بلافاصله سوار هواپیما شده بود. وی ادامه داد: زمانی که سال گذشته با بوریس جانسون ملاقات کردم، از او خواستم تا مساله صدور ویزای ریچارد را پیگیری کند. او وعده داد این مساله را دنبال می‌کند اما بازهم به وعده خود عمل نکرد.

صدیق سپس در اظهاراتی پرمدعا و خلاف موازین دیپلماتیک گفت: من به سفیر ایران می‌نویسم تا به دیدار من و ریچارد بیاید و توضیح دهد چه برنامه‌ای برای آزادی نازنین دارد.

این سخنان درحالی مطرح شد که حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن، دی‌ماه گذشته تصویر ایمیل ریچارد رتکلیف در فروردین ۹۶ را منتشر کرد که برای ترتیب ملاقات با همسرش جواب سربالا داده است.

رتکلیف در این نامه به یک ابراز امیدواری بسنده کرده که در صورت حل نشدن پرونده همسرش پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد همان سال به این مساله "نگاه می‌کند". بعیدی نژاد پس از انتشار این ایمیل در توئیتر نوشته بود: این مکاتبه مربوط به حدود ۲ سال پیش است و اکنون بایستی از او (رتکلیف) سوال شود که چرا از این فرصت برای ملاقات با خانواده‌اش استفاده نکرد.

رتکلیف از سه روز پیش، در فضای پرالتهاب انتخابات درونی حزب محافظه‌کار، نمایش تازه‌ای را به نفع "جرمی هانت" وزیر امور خارجه انگلیس که شانس کمتری برای جانشینی ترزا می‌دارد، به اجرا گذاشته است. او مقابل سفارت ایران در لندن تحصن کرده و علاوه بر اعتراض به ادامه حبس همسرش، با انجام مصاحبه با شبکه‌های مختلف خبری برای اربابش حمایت کسب می‌کند.

جرمی هانت و ریچارد رتکلیف

هانت سیاست‌ها و مواضع تند و گاهاً نسنجیده‌ای را در حوزه روابط ایران و انگلیس و همسو با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ می‌کند. درحالی‌که بیشتر نامزدهای پست نخست‌وزیری انگلیس بر روی موضوع برگزیت مانور می‌دهند اما هانت در یک اقدام انتخاباتی تصور می‌کند در مقام وزارت خارجه با پرداختن به موضوعات احساسی و بین‌المللی می‌تواند نظرها را به‌سوی خود جلب کند و رقیب اصلی‌اش یعنی بوریس جانسون را که بخت بیشتری برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری دارد از میدان به درکند.

بوریس جانسون معتقد است که سیاست فشار برای آزادی زاغری به نتیجه نمی‌رسد. اما هانت با انتشار پیامی در توئیتر رسماً از کمپین اعتراضی رتکلیف "روبروی سفارت ایران حمایت کرده است"

رتکلیف از شنبه گذشته برخلاف موازین بین‌المللی در نزدیکی ورودی سفارت بست نشسته و به درخواست سفارت برای اینکه قدری از ساختمان فاصله بگیرد بی‌محلی می‌کند. درحالی‌که این اقدام، تردد دیپلمات‌های کشورمان را با مشکل مواجه کرده و آرامش کار آن‌ها را به هم زده، پلیس لندن هم به بهانه‌های مختلف از اعمال زور برای جابه‌جای رتکلیف امتناع می‌کند.

چهار پلاکارد، تصویر زاغری و یک چادر خواب مجموعه نمادهایی است که او در این حرکت اعتراضی به نمایش گذاشته است. مقادیری بطری آب، کیک و شیرینی‌هایی که هوادارانش برای او می‌آورند هم از دیگر اجناسی است که در این نمایش به چشم می‌خورد. او روز یکشنبه اعلام کرد که همگام با همسرش در ایران دست به اعتصاب غذا زده، اما مشاهدات خبرنگار ایرنا درحالی‌که او مشغول صرف نوشیدنی و کیک است، خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

رتکلیف و چای

او ماهرانه به تصوربرداران خط می‌دهد که چه گونه و از چه زاویه‌ای از او تصویربرداری کنند تا با اهداف وی برای مظلوم‌نمایی بیشتر سازگار باشد. در مقطعی که او روی یک صندلی تاشو نشسته و قاب تصویر همسرش را به دست گرفته بود، خواست تا از او تصویربرداری شود.

رتکلیف به ظاهر اعتراض مسالمت‌آمیزی را برپا کرده اما از تشدید اوضاع برای بهره‌برداری‌های تبلیغاتی استقبال می‌کند. به همین خاطر، هنگامی‌که پیمان‌کار سفارت از او خواست تا برای عملیات تمیزکاری نمای بیرونی ساختمان، پیاده‌رو را خلوت کند تا خیس نشود، گفت: هر کار دوست دارید بکنید، من همین‌جا می‌مانم.

او پیش‌تر به خبرنگاران گفته بود که از هنگام خیس شدنش تصویربرداری کنند. اما زمانی که پیمان‌کار سفارت نرده‌هایی را برای جلوگیری از تحقق مقاصد شوم او نصب کرد، چهره او منقلب شد و یکی از خبرنگاران به او گفت، "ریچارد قرار بود خیس شدنت را فیلم بگیریم، حیف شد."

رتکلیف درباره مدت‌زمان به اصطلاح اعتصاب غذایش پاسخ روشنی نمی‌دهد، اما ناگفته پیداست که این نمایش تا زمانی که اجرای آن به نفع مقاصد انتخاباتی جرمی هانت باشد، ادامه پیدا خواهد کرد.

ناظران معتقدند هانت به عنوان رقیب اصلی بوریس جانسون تا مرحله پایانی انتخابات پیش خواهد رفت. اما با توجه به محبوبیت بیشتر جانسون، بعید است در انتخابات نهایی رأی کافی برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری کسب کند. درعین‌حال او باکارت زاغری، می‌تواند سمت وزاتخانه‌ای را در دولت جدید معامله کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.