واکنش سفیر ایران به اقدام لندن درباره نازنین زاغری

به گزارش «ایسنا» حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییترش نوشت: «تصمیم وزارت‌خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین‌الملل و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است.» وی ادامه داد: «حقوق بین‌الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.» در واقع این تصمیم لندن با تفسیرهای متفاوتی همراه بوده است؛ از یکسو سفیر ایران در انگلیس آن را «مخالف حقوق بین‌الملل» توصیف کرده و از سوی دیگر اسکای‌نیوز در گزارشی اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری را به‌کار بردن «ابزار قانونی بین‌المللی» از سوی انگلیس برای اعتراض به نحوه برخورد با این شهروند ارزیابی کرده است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از اسکای‌نیوز، انگلستان با تصمیم اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری، شهروند دو ملیتی ایرانی-انگلیسی خود، مهم‌ترین اقدام را تاکنون در این خصوص انجام داده‌است. براساس این گزارش، این نخستین بار است که دولت انگلستان با به‌کار بردن این ابزار قانونی بین‌المللی به نحوه برخورد با یکی از شهروندانش در یک کشور دیگر اعتراض نشان می‌دهد. این اقدام، پرونده نازنین زاغری را از یک قالب کنسولی درآورده و آن را به یک مساله کشوری میان تهران و لندن تبدیل کرد.

جرمی هانت، وزیر امورخارجه انگلستان، اقرار کرد که اعطای این حمایت دیپلماتیک را به سادگی انجام نداده است، اما گفت: «این یک اقدام دیپلماتیک مهم است که به تهران نشان می‌دهد رفتار آن کاملا اشتباه است.» وی با ادعای اینکه این اقدام به تمام دنیا نشان می‌دهد که نازنین زاغری بی‌گناه است، اظهار کرد که انگلستان زمانی که با یکی از شهروندانش از روی «ناعدالتی» رفتار شود، کنار نخواهد نشست. هانت ادعا کرد که نازنین زاغری یک زن بی‌گناه است که سه سال اخیر را دور از دختر و همسر خود در یک زندان ایرانی سپری کرده است.

اقدام غیرمعمول

وزیرخارجه انگلیس در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه آنها برای تامین آزادی زاغری سخت تلاش کردند اما به‌‌رغم تلاش‌های مکرر، این اقدام موفقیت‌آمیز نبوده، تاکید کرد که بنابراین امروز این تصمیم گرفته شد. هانت البته اعمال حمایت دیپلماتیک را اقدامی «بسیار غیرمعمول» برای انگلستان توصیف کرده است.  هانت در ادامه گفت: «این نشان می‌دهد که دولت انگلستان عدم سازگاری نحوه رفتار با وی با تعهدات ایران نسبت به قانون بین‌المللی را به رسمیت می‌شناسد و جایگاه این مساله را به مساله‌ای میان دو کشور تبدیل می‌کند.»

دلیل بازداشت نازنین زاغری

نازنین زاغری که در سال ۲۰۱۶ در تهران بازداشت شده بود، به اتهامات امنیتی به پنج سال حبس محکوم شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، زاغری که از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شده هم اکنون درحال گذراندن دوران محکومیت خود است. این محکوم امنیتی هنگام بازداشت به‌عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

روایت‌های متفاوت از ماموریت زاغری

رسانه‌های غربی بعد از بازداشت زاغری با راه‌اندازی هجمه‌های شدید تبلیغاتی مدعی شده بودند سفر او به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته بود و او هیچ ماموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است. به‌رغم این ادعاها، آبان‌ماه سال ۱۳۹۶، «بوریس جانسون» وزیرخارجه وقت انگلیس در پارلمان این کشور به‌صورت ناخواسته فاش کرد که او هنگام بازداشت برای ماموریت کاری از جانب تامسون رویترز به ایران سفر کرده است. جانسون در جلسه‌ای در آن زمان در پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف درحال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او - آن‌طور که من می‌‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاران در ایران بوده است.» این سخنان جانسون با واکنش‌های بسیار شدید و بی‌سابقه در انگلیس روبه‌رو شد و تا آنجا پیش رفت که شماری از مقام‌ها در این کشور خواستار استعفای وی شدند.  

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر و «صادق خان» شهردار لندن، دو نفر از کسانی بودند که از او خواستند عذرخواهی کرده و از سمتش استعفا کند. عده‌ای از نمایندگان پارلمان انگلیس هم درخواست مشابهی مطرح کردند.   وزیرخارجه وقت انگلیس، سرانجام تحت فشارهای این چنینی مجبور شد بابت اظهاراتش عذرخواهی کرده و همسو با هجمه‌های تبلیغاتی ادعا کند زاغری تنها برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود.  همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران پیش‌تر در پاسخ به ادعای جرمی هانت مبنی بر اینکه ایران از بازداشت افراد دوتابعیتی به‌عنوان ابزاری دیپلماتیک استفاده می‌کند، گفته بود: «وزیر امورخارجه انگلیس موضوع یک زندانی دوتابعیتی در ایران را مطرح کرده که مقامات کشورمان بر مجرم شناخته شدن ایشان در دادگاه صالحه و استقلال قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکید و بیان کردند وی تبعه جمهوری اسلامی ایران است و براساس قوانین داخلی ایران محاکمه و محکوم شده است.»