اسپوتنیک گزارش داد، نخستین دادگاه جولیان آسانژ، مؤسس وب سایت افشاگر ویکی لیکس در حالی برگزار می‌شود که آمریکا درخواست استرداد رسمی علیه وی به اتهام جاسوسی را ارائه کرده و این درخواست از سوی ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس نیز امضا شده است.

اگر درخواست استرداد آسانژ تکمیل شود، این افشاگر احتمالاً با هشت فقره جرم جاسوسی از جانب وزارت دادگستری آمریکا در دادگاه منطقه‌ای ویرجینیا بابت افشای صدها هزار سند محرمانه در سال ۲۰۱۰ روبرو خواهد شد؛ این اسناد مربوط به جرایم جنگی آمریکا در نبردهای عراق و افغانستان و همچنین نقض‌های حقوق بشری در بازداشتگاه گوآنتانامو در کوبا است و در صورت تأیید این اتهامات، آسانژ با ۱۷۵ سال حبس روبرو خواهد شد.

به نوشته روزنامه گاردین، این افشاگر ۴۷ ساله استرالیایی ماه گذشته میلادی به قدری بیمار بود که نتوانست در جلسه دادگاهی وست‌مینستر انگلیس مرتبط با درخواست آمریکا حاضر شود.

این دادگاه قرار است امروز برگزار شود و بنا به شرایط آسانژ شاید در زندان "بلمارش" که محل نگهداری وی است، برگزار شود.

آسانژ در حال حاضر حکم ۵۰ هفته‌ای خود را به دلیل فرار از پرداخت وثیقه و پس از گذراندن هفت سال در سفارت اکوادور در این زندان می‌گذراند؛ وی برای فرار از استرداد به آمریکا و محاکمه ناعادلانه در این کشور به سفارت مذکور پناه برده بود.

دادستان‌های سوئدی در سال ۲۰۱۷ پرونده تحقیق درباره سوءاستفاده جنسی منتسب به آسانژ را لغو کردند اما پس از آنکه دولت اکوادور پناهندگی آسانژ را در آوریل سال جاری میلادی لغو کرد و به پلیس انگلیس اجازه داده شد تا این فرد را بازداشت کند، بار دیگر این پرونده به جریان افتاد.

آسانژ را اخیراً به بیمارستان زندانی که در آن مدت حبس خود را می‌گذراند، منتقل کرده‌اند چون وی در زمانی که در حبس گذرانده، به شدت دچار کاهش وزن شده است.

پدر آسانژ که اخیراً و روز چهارشنبه با پسرش دیداری داشته، گفت، پسرش به شدت وزن کم کرده اما هنوز بسیار خوشبین است که مسترد نشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.