مهدهای معروفی که پوسترهای بزرگی از سلبریتی‌ها و بچه‌هایشان به در و دیوارهایشان چسبانده‌اند و گاهی یک شهر کوچک را تداعی می‌کنند. آنها به جز شهریه‌های ماهانه‌ای که گاه تا دو برابر حقوق کارگران می‌رسد، هزینه‌های جانبی زیادی برای والدین دارند، هزینه‌هایی مثل کلاس‌های زبان، شاهنامه‌خوانی و نقالی، کلاس‌های ورزشی، هزینه جشن‌ها و مراسم ویژه و...

آموزش صخره‌نوردی و باله، استخر آبگرم سرپوشیده، سالن ورزشی چندمنظوره مجهز به دیواره سنگ‌نوردی، اتاق تکواندو، ژیمناستیک، اسکیت و شطرنج، آموزش زبان انگلیسی و فرانسه و موسیقی با سازها و مهارت‌های گوناگون، تنها بخشی از امکانات یک مهدکودک در خیابان فرشته است.

فرقی هم ندارد که فرزند شما چند ساله باشد، حتی اگر تاکید کنید که نمی‌خواهید فرزند ٣ ساله‌تان از این سن آموزش ٢ زبانه ببیند و صخره‌نوردی یاد بگیرد، شما را قانع می‌کنند که صلاح کودک‌تان را بهتر از شما می‌دانند.

مسئولان این مهد کودک که تا چند سال پاتوق سلبریتی‌های سینما و فرزندان‌شان بود، از ٤ ستاره بودن مهدشان به شما می‌گویند، این در حالی است که این مهد تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار ندارد و به صورت خصوصی فعالیت می‌کند. وقتی از شهریه‌های این مهد کودک سوال می‌کنم، خانم منشی پاسخ می‌دهد: «مهد کودک ما در ابتدای ثبت نام برای همه کودکان یک میلیون تومان است اما برنامه فوق برنامه و آموزش‌های خاص به این شهریه می‌افزاید و قیمت را بالاتر می‌برد.»

در واقع شما برای ثبت نام فرزندتان در این مهد کودک دست کم باید ماهیانه یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان هزینه کنید اما خب در مقابل فرزندتان از ٢سالگی شروع به یادگیری انواع زبان‌ها می‌کند و همزمان تکواندو، ژیمناستیک، شطرنج، اسکیت و صخره‌نوردی هم یاد می‌گیرد و همه فن حریف می‌شود!

باغ وحش و دریا در مهد کودک!

یکی از مهد کودک‌های معروف در زعفرانیه است. آن قدر معروف که حتی خانواده‌هایی که محل سکونت‌شان در زعفرانیه نیست، برای ثبت نام فرزندان خود به این مهد مراجعه می‌کنند. اگر بخواهید فرزندتان را در این مهد معروف ثبت نام کنید، حتماً باید از چند ماه قبل رزرو کنید تا شرایط‌تان بررسی شود، چون هر کودکی و البته هر خانواده‌ای نمی‌توانند به راحتی در این مهد ثبت نام کنند. ابتدا باید مشخص شود که شما از چه قشر و طبقه خانوادگی هستید و بعد از آن فرزندتان را برای ثبت نام قبول می‌کنند.

آموزش ٢ زبان و انواع ورزش‌ها از معمولی‌ترین امکاناتی است که این مهد کودک برای شاگردانش در نظر گرفته است. در این مهد بچه‌ها هر هفته توسط روانشناسان کودک ویزیت می‌شوند که البته ویزیت روانشناسان هزینه جداگانه دارد. هر نیم‌ساعت ویزیت کودکان توسط روانشناس‌های مرکز بین ١٥٠ تا ٢٠٠‌هزار تومان هزینه و تایم ویزیت کودکان بستگی به نظر والدین دارد.

یکی از جالب‌ترین دکورهایی که برای بازی‌کردن بچه‌ها در نظر گرفته شده، فضایی است که به قول خود مسئولان این مهد «دریای شبیه‌سازی‌شده» برای بچه‌هاست که البته نمونه‌های این زمین بازی در اغلب شهربازی‌های روبستهتهران وجود دارد و تنها ویژگی آن این است که بچه‌ها بازی کردن با شن‌های لب دریا را یاد بگیرند.

یکی دیگر از امکانات عجیب این مهد کودک که در تبلیغات آن هم نقش مهمی را بازی می‌کند، داشتن باغ وحش است! البته حیوانات این باغ وحش کوچک محدود به جانورانی است که بچه‌ها می‌توانند به عنوان حیوان خانگی داشته باشند. لاک‌پشت، همستر، خرگوش و خوکچه هندی از جمله حیواناتی است که در این مرکز نگهداری می‌شود و بچه‌ها می‌توانند آنها را از نزدیک ببینند و لمس کنند.

مربی اختصاصی برای بچه‌های شما

علاوه بر این، در این مهد کودک جشن‌های مختلفی به بهانه پایان سال، شب یلدا، ولنتاین، چهارشنبه‌سوری، کریسمس و عید نوروز برگزار می‌شود که البته هزینه برگزاری این مهدها بر عهده والدین است و جدا از شهریه حساب می‌شود. هزینه برگزاری هر جشن که معمولاً در آن لباس‌های ویژه برای بچه‌ها تهیه می‌شود و شامل میوه، کیک، شیرینی، غذا و هدیه است، گاهی تا ٢‌میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که شهریه ماهانه این مهد کودک هم از ٢‌میلیون تا ٣‌میلیون تومان است که بر اساس امکاناتی که بچه‌ها از آنها استفاده می‌کنند و این که در کدام کلاس‌های آموزشی ثبت نام می‌شوند، متغیر خواهد بود. به عنوان مثال اگر بخواهید فرزندتان مربی شنای اختصاصی داشته باشد، باید ماهیانه ٦٠٠ تا ٨٠٠‌هزار تومان هم پرداخت کنید، چون آموزش‌های اختصاصی هزینه جداگانه‌ای می‌طلبند. بر اساس شهریه‌های این مهد، اگر بخواهید فرزندتان را در این مهد کودک لاکچری و خاص ثبت نام کنید، باید دست کم برای هر سال ٣٠‌میلیون تومان هزینه کنید.

ستاره‌های ورزش و سینما بچه‌هایشان را به ما می‌سپارند!

یکی دیگر از مهد کودک‌های گرانقیمت و به اصطلاح لاکچری تهران، در منطقه سعادت‌آباد قرار دارد؛ محله‌ای که تعداد زیادی از بازیگران و فوتبالیست‌های مشهور و البته پولدار در این محله زندگی می‌کنند و به همین دلیل این مهد کودک ٥ستاره از معروف‌ترین مهدهای تهران است و یکی از جمله‌های کلیدی در تبلیغات آن این است که ستاره‌های سینما و ورزش فرزندان خود را برای تربیت و آموزش به این مهد می‌سپارند.

داخل مهد هم که بشوید، عکس‌های زیادی از سلبریتی‌ها با فرزندان‌شان می‌بینید که در این مهد گرفته شده نه به قصد یادگاری بلکه برای تبلیغ.

والدینی که سو پیشینه دارند، بچه‌هایشان ثبت‌نام نمی‌شوند

یکی از جالب‌ترین کارهایی که در این مهد انجام می‌شود این است که حتماً باید درباره والدین تحقیق شده تا مشخص شود که آنها سو پیشینه ندارند و افراد موجهی هستند تا بتوانند فرزندشان را در این مهد ثبت نام کنند. این مهد مجهز به دوربین مداربسته است که خانواده‌ها می‌توانند فرزندان‌شان را از طریق همین دوربین‌ها در منزل یا محل کار خود ببینند. بر اساس ادعای مسئولان این مهد، متدهای تربیتی آنها بر اساس آخرین متدهای پرورش کودکان در اروپاست که فلسفه آن رشد همزمان هوش و سلامت هیجانی و اجتماعی کودک است.

سینمای اختصاصی در مهدکودک

در این مهد آموزش‌های خاص سفالگری و مجسمه‌سازی به بچه‌ها داده می‌شود و از کودکان تست هوش گرفته می‌شود تا طبقه‌بندی شوند. یکی دیگر از امکانات جالب این مهد برای بچه‌ها مجهز بودن آن به سیستم سینمایی مولتی‌مدیاست که برای استفاده از آن از والدین هزینه جداگانه گرفته می‌شود. اکران فیلم‌ها و انیمیشن‌های روز دنیا برای گروه سنی بچه‌ها در این سینمای ویژه انجام می‌شود و هزینه بلیت آن بین ٧٠ تا ١٠٠‌هزار تومان است. در این مهد برای بچه‌ها شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی هم انجام می‌شود که طبق ادعای مسئولان آن، برای اولین بار در مهدکودک‌های تهران این اتفاق رخ می‌دهد. شهریه‌های این مهد ماهانه ٢میلیون تومان است و هزینه‌های جانبی مثل اردو رفتن و استفاده از امکانات ورزشی به‌طور جداگانه محاسبه می‌شود و گاهی نرخ شهریه‌ها به ماهی ٣میلیونتومان هم می‌رسد.

نرخ مصوب شهریه مهدهای کودک چقدر است؟

مهد‌های کودک در حالی اقدام به گرفتن شهریه‌های چند میلیون تومانی از خانواده‌ها می‌کنند که چندی پیش سازمان بهزیستی شهریه مصوب سال جاری مهدهای کودک به تفکیک محل (مرکز استان و مناطق / شهرستان) و نوع فعالیت را اعلام کرد. بر این اساس، بیشترین شهریه‌ها را مهد کودک‌های منطقه شمیرانات برای نگهداری نوزادان تا کودکان ٢ساله به صورت تمام‌وقت می‌توانند دریافت کنند که مبلغ این شهریه ٦١٨‌هزار تومان است و این روند برای بهترین مهدکودک در جردن و بهترین مهدکودک در قیطریه نیز صادق است. شهریه بقیه مهدکودک‌های سطح استان تهران بین ١٨٣ تا ٤٤٠‌هزار تومان است که بر اساس مناطق و سن کودکان لحاظ می‌شود، ضمن این که در ابلاغیه‌های سازمان بهزیستی به مهدکودک‌ها، آنها مجاز هستند در طول هرماه در صورت داشتن برنامه‌های فوق برنامه فقط ١٠‌درصد به شهریه اضافه کنند. با این حال ظاهراً برخی مهدکودک‌ها در شمال شهر از این میزان شهریه‌ها و قوانینی که برای آنها در نظر گرفته شده تبعیت نمی‌کنند و البته کسی هم نیست که خواستار پاسخگویی مهدهای قانون‌شکن باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.