حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای طی سخنانی در مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه رمضان در موسسه دارالزهرا گفت: در ماه رمضان در صدها جلسه قرآنی که در کشور ما برگزار می‌شود، به جای اینکه هرشب بنشینند و با اصرار سوره‌های قرآن را پشت هم بخوانند تا سی جزء را تمام کنند، هرشب می‌توانند ده آیه را با تفسیر و معنایش به مردم ارائه کنند تا در پایان رمضان، سیصد آیه قرآن با تفسیر و معنا در اختیار مردم قرار گرفته باشد، اما ظاهرا هرچه در این زمینه گفته شود تاثیری ندارد.

خامنه‌ای با بیان اینکه ما در تاریخ گذشته و حال شاهدیم که حق هزاران نفر خورده می‌شود، اظهار کرد: کدام جنایت بالاتر از تضییع حقوق هزاران انسان شایسته و با استعداد است که ضایع کردن حقوق آنان از قتل بالاتر است؟ شاید منظور قرآن از قتل واقعی هم همین باشد که استعدادها کشته شوند و توان‌ها و ظرفیت‌های انسان‌ها را از آنان بگیرند و در امور مختلف رابطه بازی و باندبازی کنند که اینها عناوین آشنایی برای ماست.

 

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه کشتن ناحق یک انسان در واقع هتک حرمت انسانیت است، تاکید کرد: حق دارد جامعه تا طلبکارانه رسیدگی به این موضوع را دنبال کند؛ چرا که هم سلب امنیت است و هم خون انسان‌های جاه طلب و قاتل فاقد ارزش و احترام است.

 

خامنه‌ای با اشاره به اینکه گمراه کردن انسانی که هدایت شده است مانند این است که او را بکشیم، تصریح کرد: تضییع حقوق انسان‌ها در واقع از تضییع حقوق یک نفر آغاز می‌شود. پس باید جلوی همان یک مورد را هم گرفت تا ادامه پیدا نکند و به همه انسان‌ها نرسد. عامل تضییع حق نیز غالبا حسد و اغراض جناحی و گروهی است.

 

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تاکید بر اینکه روی سخنم با همه گروه‌ها و جناح هاست و درباره یک گروه یا جناح خاص سخن نمی گویم، اظهار کرد: آنچه در جامعه ما اتفاق افتاده ناشی از عملکرد همه ماست. اثر طبیعی و تدریجی این پدیده تضییع حق اگر جلویش گرفته نشود بدل به یک قانون یا رسم می شود.

 

وی افزود: وقتی یک اتفاقی می افتد اثر آن تا ابد ادامه دارد. پس یک سکوت بیجا در زمانی که باید سخن گفت یا یک مداهنه کاسبکارانه یا یک عمل خودخواهانه و یک برنامه ریزی با هدف حفظ خود و باند خود، همه می‌تواند سرنوشت یک جامعه را عوض کرد.

خامنه‌ای تصریح کرد: کسانی که برای حفظ اقتدار خود دهان ها را می بندند، سانسور می کنند یا اگر رسانه‌ای دارند از طریق آن واقعیت را تقطیع و سانسور می‌کنند و حقایقی را مسکوت می گذارند، بذر فساد و تباهی را در جامعه می‌کارند.

 

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ادامه داد: گزینش های ظالمانه که خود موضوع گزینش، اولین مسئله‌ای بود که در جامعه ما بعد از انقلاب مطرح شد و هنوز هم مطرح است. امام راحل نیز وقتی متوجه شدند که در مسئله گزینش سوءاستفاده های بزرگی انجام گرفته و می گیرد آن فرمان هشت ماده ای را صادر کردند که هنوز هم به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.

 

خامنه‌ای با اشاره به اینکه سپردن امور بزرگ به افراد کوچک و ناصالح، کنارزدن افراد دلسوز و بذل و بخشش از بیت المال به نزدیکان و طرفداران، فساد و ناکارآمدی را در جامعه نهادینه می‌کند، گفت: انجام چنین اموری در جامعه از قتل و کشتن بالاتر است. پس در جامعه اسلامی یک فرد حکم یک جمع را دارد و عملکردش هم به همان اندازه جمع اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه همه ما در بروز حوادث امروز مقصر هستیم اظهار کرد: کسی نمی تواند بگوید من تاثیری در شکل‌گیری شرایط امروز نداشتم. ما همه خطاهای بزرگ و کوچکی مرتکب شدیم و باید از مردم در برابر اشتباهاتی که داشته ایم عذرخواهی کنیم. هرچند شخصا جز نمایندگی مجلس مسئولیت مهمی نداشتم اما تردید ندارم که در همه آن احیان دچار اشتباهاتی شده ام.

خامنه‌ای تاکید کرد: همه ما از هر جناحی میل داریم جامعه را با مدل مورد پسند خودمان اداره کنیم و افراد مورد تایید ما روی کار آیند و همه سطوح مدیریت و قدرت و ثروت در اختیار ما باشد در حالی که اصلا چنین چیزی درست نیست و همه دعواها در جامعه هم سر همین مسائل است.

وی در پایان گفت: امروز شاهدیم که در اثر رشد عامل رابطه و باندبازی در تصمیمات کلان جامعه و فرار از قانون که رسمی برای همه شده است، این‌ همه جنایات و اختلاس های رسوا در جامعه رخ می‌دهد که مایه شرمندگی است و لطمه های بزرگی به جامعه اسلامی ما می زند و خسارت عظیمی به اقتصاد کشور زده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.