بسیاری از کشاورزان هنوز درباره محصولی که می‌خواهند در بهار بکارند تصمیم نگرفته‌اند و ممکن است به سوی کاشت محصولاتی مانند سویا بروند که سهم بالاتری از بسته کمک دولت را دریافت می‌کند. چنین اقدامی رکورد عرضه سویا را تشدید کرده و باعث افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود که پنج سال است روند نزولی پیدا کرده‌اند.

ترامپ تعرفه‌ها روی واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را افزایش داد و پکن با افزایش تعرفه‌ها روی واردات ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی که بسیاری از آنها محصولات کشاورزی هستند واکنش نشان داد.

پس از آن رئیس جمهور آمریکا اوایل ماه میلادی جاری با ارسال پیامی در توئیتر درباره بسته کمک جدید برای کشاورزان خبر داد. سانی پردیو، وزیر کشاورزی آمریکا که چند هفته پیش از آن تکذیب کرده بود کاخ سفید پس از بسته کمکی ۱۲ میلیارد دلاری در سال گذشته، درصدد اختصاص دور جدیدی از کمک‌های مالی است، سفرش به کره جنوبی را نیمه‌کاره گذاشت و به آمریکا بازگشت تا برنامه دوم را اعلام کند.

گروه‌های کشاورزی امل تولیدکنندگان سویا، ذرت، گندم و گوشت خوک در مراسم اعلام کمک ۱۶ میلیارد دلاری برای بخش کشاورزی به کاخ سفید رفتند. سارا هاکابی سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در این باره چنین اظهار کرد: می‌خواهیم مطمئن شویم در فرآیند مذاکرات برای توافق‌های تجاری جدید، کشاورزی تحت حمایت قرار دارد.

اما تصمیم دولت ترامپ برای کمک ۱۶ میلیارد دلاری به کشاورزان، اکنون انتقاداتی را برانگیخته است.

چاک گریسلی، سناتور جمهوریخواه از ایالت آیووا به خبرنگاران گفته بود کاخ سفید باید درباره زمان اعلام چنین کمکی محتاط‌تر باشد، زیرا کشاورزان همچنان سرگرم کاشت محصول هستند. ما می‌خواهیم کشاورزان بر اساس شرایط بازار درباره وسعت کاشت ذرت و سویا تصمیم بگیرند نه این که تحت تأثیر کمک دولت باشد.

جوناتان کوپس، استاد سیاست کشاورزی در دانشگاه ایلینویز و مدیر سابق آژانس خدمات کشاورزی وزارت کشاورزی آمریکا نیز در این باره گفت: زمان اعلام این تصمیم نمی‌توانست بدتر از این باشد. بارندگی در میدوست زمان کاشت محصول را به تأخیر انداخته است؛ بنابراین بسیاری از کشاورزان می‌توانند محصولشان را تغییر دهند. حتی چشم‌انداز یک دور دیگر کمک دولت ممکن است آنها را تشویق کند سویای بیشتری بکارند.

نخستین بسته کمکی وزارت کشاورزی آمریکا عمده کمک‌های مستقیم را به سویا اختصاص داد، زیرا این محصول از عوارض ۲۵ درصدی چین روی واردات آمریکا زیان قابل ملاحظه‌ای دیده بود. از سوی دیگر چین که بزرگترین پرورش دهنده خوک در جهان است به دلیل شیوع تب خوکی آفریقایی که دولت را ناچار کرده بیش از یک میلیون دام را معدوم کند، امسال به سویای کمتری برای تأمین خوراک خوک‌ها نیاز خواهد داشت.

وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد امسال میزان پولی که کشاورزان دریافت می‌کنند به جای محصولی که می‌کارند به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند بستگی خواهد شد.

مقامات آمریکایی میزان خسارت اقتصادی که در نتیجه جنگ تجاری با چین به مناطق مختلف وارد شده است را ارزیابی خواهند کرد و آن را در محصولی که امسال در این مناطق کاشته می‌شوند ضرب خواهند کرد.

بسته تجاری ۲۰۱۸ بر مبنای محصولی بود که کشاورزان در آن فصل کاشته بودند و سال‌ها تلاش کنگره برای بازار محور کردن برنامه‌های یارانه و مبتنی کردن آنها بر وسعت زمین تحت کشت و بازده محصول را نادیده گرفته بود.

برنامه‌های کمک در هر دو سال شامل فرستادن مستقیم پول به کشاورزان و دامپروران با استفاده از منابع شرکت اعتبار کالا است که یک مؤسسه مالی وابسته به وزارت کشاورزی آمریکا بوده و از اختیارات گسترده‌ای برای تثبیت اقتصاد زراعی برخوردار است.

اما مشخص نیست که آیا شرکت اعتبار کالا اجازه استقراض کافی برای تأمین یک برنامه کمکی دیگر دارد یا خیر. این مؤسسه تنها اجازه دارد سالانه ۳۰ میلیارد دلار از وزارت خزانه داری برای تأمین مالی کار خود استقراض کند و کمک مالی سال گذشته بخش بزرگی از این سهم را تشکیل داد. این مؤسسه همچنین برای تأمین یارانه‌های معمول کشاورزی که کنگره هر پنج سال یک بار با آنها موافقت می‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش پولیتیکو، ترامپ از پول مالیات‌دهندگان به کمک تنها یکی از صنایعی که از سیاست تجاری آسیب دیده است استفاده می‌کند. صنایع دیگر نظیر خودروسازی نیز از جنگ تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان آسیب دیده‌اند اما انتظار نمی‌رود کمک مالی دریافت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.