محمود صادقی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه) مجلس در یک نشست خبری گفت: بحث فرآیند تخصیص ارز، ثبت سفارش و بازگشت و واردات کالا به کشور با ابهاماتی مواجه است لذا قرار است این فراکسیون با استفاده از جایگاه نظارتی خود به صورت جدی به موضوع نحوه تخصیص ارز ورود کند.

وی  با بیان اینکه نشست این فراکسیون برای بررسی نحوه تخصیص ارز ساعت ۱۶ تا ۱۹ فردا برگزار می شود، افزود: فراکسیون شفافیت اقتصادی و انضباط مالی تصمیم دارد با توجه به نحوه ایفای مسئولیت متولیان و نهادهای اجرایی و ناظر فرآیند شفاف سازی را دنبال کند، بر این اساس از برخی مسئولان دولتی و نهادهای اجرایی و ناظر دعوت به عمل آمده و قرار است فردا در این نشست رحمانی وزیر صنعت درباره شفاف سازی ثبت سفارشات و واردات محقق شده با ارز ترجیهی، تبیین سازوکار اعتبارسنجی متقاضی ارز ترجیهی و همچنین رویه‌های پیشگیری از سوءاستفاده‌ها و عدم بازگشت ارز ترجیهی مسائلی را مطرح کند.

به گفته وی، همتی رئیس بانک مرکزی هم به این نشست دعوت شده تا درباره حجم و میزان ارزهای تخصیص یافته، ارز نیمایی در حوزه کالایی و خدماتی و زمان دریافت هر کدام از آن‌ها مسائلی را مطرح کند و در ادامه امیری رئیس مرکز اطلاعات مالی هم بر اساس ارائه آمار تفکیکی ارزی، ریالی در داخل و خارج و نحوه تبیین جلوگیری از پولشویی در زمان تحریم گزارشی را ارائه کند.

صادقی از حضور رئیس گمرک در نشست فردای این فراکسیون خبر داد و اضافه کرد: بحث شفاف سازی در فرآیند ثبت، استعلام و ترخیص کالا و همچنین تحرکات در زمینه فرامرزی از دیگر مسائلی است که بررسی خواهد شد و در ادامه جلسه خرم آبادی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در زمینه مبارزه و تعیین نحوه ارزهای تخصیص یافته مطالبی را مطرح خواهد کرد.

رئیس فراکسیون شفافیت اقتصادی و انضباط مالی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: از وزیر اقتصاد و دارایی هم دعوت به عمل آمده، اما به دلیل مشغله کاری احتمالا دهقان معاون اقتصادی ایشان در این نشست حاضر می شود، همچنین رئیس سازمان امور مالیاتی هم به منظور ارائه گزارشی درباره توانمندی و نحوه اعتبارسنجی متقاضیان و تعیین اهلیت آن‌ها برای دریافت ارز مطالبی را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: ما همچنین از روسای کمیسیون‌ها، لاریجانی رئیس مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس، سراج رئیس سازمان بازرسی، رئیس دیوان محاسبات، معاونت نظارت مجلس، نماینده ناظر در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معاون اقتصادی وزارت اطلاعات و ... برای حضور در این جلسه دعوت کرده ایم. همچنین از شاکری استاد شاخص حوزه ارزی دانشگاه علامه هم دعوت شده تا از نگاه نقادی از سوی جامعه مطالبی را مطرح کند و انتظار داریم در این جلسه ۳ ساعته بحث عملکرد دستگاه‌های ناظر و اجرایی در بحث تخصیص ارز مورد بررسی قرار بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.