حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار فعالان اقتصادی با بیان اینکه کشور عزیز ما دارای ثروت‌های مادی و معنوی فراوانی اعم از نیروی انسانی متراکم و صاحب‌نظر و همچنین آب، خاک، هوا، دریا و اقلیم متنوع و مناسب است، گفت: علاوه بر همه این مواهب، کشور ما دارای مردمی مصمم، با اراده و متدین است که در هر عرصه‌ای حضور یافته‌اند، تفوق و برتری را برای جبهه انقلاب به ارمغان آورده‌اند و همه باید خداوند را بر این نعمت عظیم شاکر باشیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به جنگ اقتصادی، سیاسی، روانی و رسانه‌ای دشمن علیه ملت بزرگ ایران ادامه داد: در این جبهه، نقش کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بسیار قابل توجه است و بر همین اساس همه مسؤولان موظفند از این افراد حمایت‌های قضایی، حقوقی، مالی و تسهیلاتی لازم را به عمل آورند.

رئیسی با اشاره به موضوع خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: در بحث خصوصی‌سازی، نفس واگذاری بنگاه‌های دولتی موضوعیت ندارد بلکه اگر نقش تصدی‌گری دولت کاهش می‌یابد، لازم است در مقابل، نقش نظارتی و توانمندسازی دولت افزایش یابد.

رئیس قوه قضائیه افزود: امیدواریم به برکت این ایام و با تلاش مجاهدان اقتصادی، شاهد رونق تولید و استقلال اقتصادی در کشور باشیم و فراموش نکنیم که این امر، دست نیافتنی نیست. فقط نیازمند حرکت فعال و مجدانه برای مقابله با توطئه‌های دشمن یا بعضی ندانم کاری‌های داخلی هستیم تا انشاءالله به رونق تولید، افزایش اشتغال و توسعه واقعی بخش خصوصی با حمایت‌های دستگاه های اجرایی دست یابیم.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت ارتباط مستمر با فعالان اقتصادی برای بیان مشکلات مصداقی و موردی و همچنین تحلیل موضوعات اقتصادی گفت: دستگاه قضایی با استفاده از ظرفیت‌ها و اختیارات خود در مسیر رونق تولید، مبارزه با فساد و مقابله با استنکاف دستگاه‌ها از ادای وظایف، گام برمی‌دارد.

 

رئیس قوه قضائیه افزود: ما به نظارت همگانی باور داریم و تلاشمان این است که در این راستا از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، اصناف و انجمن‌های اسلامی بازار و کارخانجات برای تقویت این نظارت استفاده حداکثری کنیم.

رئیسی با اشاره به وجود برخی مشکلات در نظام بانکی، مالیاتی و گمرکات، بر نقش نظارتی و قضاوتی دستگاه قضایی برای رفع این مشکلات تأکید کرد و گفت: از ابتدای دوران مسؤولیت خود برای فعال‌سازی دفاتر حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در دادگستری‌های سراسر کشور و همچنین فعال‌تر ساختن دفتر حمایت از تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان و واردکنندگان در سازمان بازرسی کل کشور تلاش کردیم تا اگر شکایتی در روند فعالیت‌های فعالان اقتصادی وجود دارد و در روند کار خود با مانع مواجه شدند، موضوع را اعلام کنند تا دستگاه قضایی نسبت به رفع مشکل اقدام کند.

رئیس قوه قضائیه نقش بانک‌ها را در رونق تولید و جلوگیری از شکل‌گیری نظام دلالی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: ما اگر نقدینگی را به سمت تولید سوق دهیم، حرکت ضد تورمی شکل خواهد گرفت و اگر به سمت دلالی سوق یابد در هر نقطه تبدیل به بحران خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه ما معتقدیم باید نسبت تولیدکننده و بانک روشن باشد، خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌های فعالان اقتصادی تشکیل دادگاه‌های تخصصی است که در این عرصه باید از قضات مسلط به امور اقتصادی و دارای تجربه در این زمینه و همچنین مشاوران اقتصادی در حوزه های مختلف پولی، مالیاتی و صادرات و واردات استفاده شود. این امر نه تنها موجب تخدیش استقلال قاضی نخواهد شد بلکه موجب تبیین بهتر موضوعات برای صدور احکام متقن می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر ضرورت فعال‌سازی هیأت‌های داوری و میانجیگری از سوی اتاق های بازرگانی و محافل صنفی نیز خاطرنشان کرد: ما به دنبال تغییر نظام داوری هستیم و تلاش داریم که موضوعات درون صنفی توسط خود اصناف حل‌وفصل شود تا کار به دادگستری کشیده نشود. این امر به کاهش ورودی پرونده‌ها نیز کمک شایانی می‌کند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه به هیچ عنوان نباید در روند رسیدگی به پرونده‌ها، وقفه‌ای در تولید ایجاد و کارخانه یا کارگاهی تعطیل شود، گفت: تمام تلاش خود را برای برخورد با تخلف از موازین، ارتکاب جرم و تسامح نسبت به فساد به کار خواهیم گرفت و کوچکترین تسامحی در این زمینه نخواهیم داشت.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت بیان داشته‌ها و ظرفیت‌ها و دستاوردهای نظام در کنار کاستی‌ها خاطر نشان کرد: بهترین مصداق بیان ظرفیت‌ها و کاستی‌ها به صورت توأمان، بیانیه گام دوم انقلاب است که از سوی رهبر معظم انقلاب تبیین شد.

رئیسی در پایان ابراز اطمینان کرد که از تمام دیدگاه ها برای حل مشکلات استفاده خواهد شد و دستگاه قضایی تمام ظرفیت خود را برای رونق تولید و کسب و کار به کار خواهد گرفت.

براساس این گزارش، چند تن از فعالان اقتصادی نیز در این دیدار به نمایندگی از سایرین به بیان مشکلات و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.