در سراسر شبه جزیره عربستان در یکی از پیشرفته‌ترین خطوط تولید برای پمپاژ نفت از زمین و توزیع آن در جهان، هزاران مایل خط لوله بالا و پایین صحرا امتداد پیدا کرده‌اند. با وجود تنش‌های سیاسی که در منطقه وجود دارد، این سیستم وسیع از میادین نفت، پالایشگاه‌ها و بنادر معمولاً مانند ساعت فعالیت می‌کنند. حمله پهپادی غیرمنتظره‌ای که حوثی‌های یمن مسئولیت آن را پذیرفتند هفته گذشته سعودی‌ها را وادار کرد جریان این شاهرگ حیاتی نفت به بخش غرب این کشور را به طور موقت متوقف کنند. این حمله یک روز پس از حادثه‌های مرموزی که به دو نفتکش سعودی و دو کشتی دیگر در آب‌های نزدیک بندر فجیره امارات متحده عربی آسیب زد اتفاق افتاد.

این حملات شاید جدی‌ترین حملات به زیرساخت‌های نفتی عربستان سعودی از زمان حمله نیروهای القاعده بودند که در سال ۲۰۰۶ تلاش کردند یک تأسیسات نفتی در ابقیق را منفجر کنند.

در حالی که مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند عامل پشت این حملات را شناسایی کنند، برای بازارهای نفت این پرسش وجود دارد که امنیت زیرساخت‌های عربستان و خلیج فارس تا چه میزان قوی است.

تحلیلگران و مدیران شرکت دولتی آرامکوی سعودی می‌گویند عربستان سعودی هزینه سنگینی را برای حفاظت از این صنعت صرف کرده است. تأسیسات کلیدی عربستان به شدت تحت محافظت قرار دارند. به گفته بن کاهیل، مدیر تحقیقات و مشاوره در شرکت تحقیقاتی "انرژی اینتلیجنس"، سیستم‌های امنیتی در دهه ۲۰۰۰ در بحبوحه تهدید القاعده از جمله حمله‌ای که در سال ۲۰۰۶ به تأسیسات ابقیق انجام گرفت تقویت شدند. میادین نفتی، پالایشگاه‌ها و خطوط لوله عربستان تحت مراقبت و کنترل از راه دور قرار دارند.

با توجه به این تدابیر امنیتی، تحلیل‌گران اذعان کرده‌اند که انجام حملات پهپادی از فاصله ۵۰۰ مایلی از یمن که موفق شد به خاک عربستان سعودی نفوذ کرده و خسارت ایجاد کند شوکه کننده بوده است. همچنین نگران کننده و حتی خجالت‌آور است که کسی موفق شده به نفتکش‌ها در آب‌های فجیره که یک بندر مهم در امارات متحده عربی و قطب سوخت‌گیری کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس است صدمه وارد کند.

با وجود هزینه‌های امنیتی که در یک دهه گذشته صرف شده، تغییرات سریع در فناوری ممکن است به معنای آن باشد که زیرساخت عربستان بیش از آنچه که پیش از این تصور می‌شد در معرض نفوذ و آسیب‌پذیری قرار دارد. کارشناسان سازمان ملل متحد برآورد کرده‌اند که پهپادهای مورد استفاده حوثی‌ها تا حدود ۱۰۰۰ مایل قدرت برد داشتند که به آنها امکان داد به خاک عربستان سعودی نفوذ کنند. ریکاردو فابیانی، تحلیلگر ژئوپلیتیکی در شرکت تحقیقاتی "انرژی اسپکتس" می‌گوید این حقیقت ساده که نفتکش‌ها و خطوط لوله نفوذپذیر بودند معنی‌دار است و به معنی آن است که هر وقت بخواهند می‌توانند به قلب منافع عربستان حمله کنند.

تحلیلگران می‌گویند پهپادها ممکن است برای تولیدکنندگانی مانند سعودی‌ها دردسرساز شوند زیرا برای آنها حمایت از کل سیستم خط لوله و حتی متمرکز کردن واحدهای دفاع هوایی پیرامون نقاطی مانند ایستگاه‌های پمپاژ که هفته گذشته مورد حمله قرار گرفتند اگر غیرممکن نباشد دشوار خواهد بود.

پهپادها همچنین می‌توانند دفاع هوایی اصلی عربستان را که برای مقابله موشک‌ها و جنگنده‌ها و نه دستگاه‌های کوچک‌تر مانند پهپادها طراحی شده است، دور بزنند. به گفته جرمی باینی، متخصص دفاع خاورمیانه و آفریقا در هفته‌نامه " جینز دیفنس"، تصاویر ماهواره‌ای نشان دادند که پایانه صادراتی کلیدی عربستان در رأس تنوره توسط موشک‌های پیشرفته زمین به هوای هاوک ساخت آمریکا حفاظت می‌شوند اما این تسلیحات ممکن است نتوانند پهپادها را رهگیری کنند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، یک نگرانی دیگر هک دیجیتال است که می‌تواند به زیرساخت نفتی عربستان سعودی صدمه وارد کند. شرکت آرامکو عربستان فعالیت‌های مانند حفاری چاه‌های نفت، پمپاژ نفت به سطح زمین و بارگیری سوخت در نفتکش‌ها را می‌تواند از راه دور کنترل و مدیریت کند. با این همه چنین سیستم پیشرفته‌ای ممکن است راه را برای حمله هموار کند. به گفته فیلیپس کورنل از شورای آتلانتیک، بسیاری از این فعالیت‌ها از طریق یک مرکز فرماندهی در مقر آرامکوی سعودی انجام می‌شود.

تحلیلگران می‌گویند آسیب‌پذیری‌های سایبری همچنان نگرانی عمده‌ای باقی مانده‌اند. هلیما کرافت، تحلیلگر نفت در بانک "آر بی سی کپیتال مارکتس" در این باره می‌گوید تصور می‌کنم سایبر ریسکی است که کم اهمیت شمرده شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.