الشرق الاوسط گزارش داد، دولت لهستان سفر رسمی هیئت عالیرتبه اسرائیلی به این کشور را در پی بالاگرفتن تنش میان دو طرف لغو کرد. قرار بود این هیئت برای بررسی موضوع "بازگرداندن املاکی که یهودیان لهستان طی جنگ جهانی دوم مجبور به ترک آن شده بودند" به لهستان سفر کند.

اختلافات میان دو طرف بعد از آن به وجود آمد که اخباری مبنی بر درخواست اسرائیل برای بازپس‌گیری این املاک یا دستیابی به غرامت منتشر شد. با اینکه دولت لهستان این اخبار را تکذیب کرد اما هزاران تن شنبه در خیابان‌های لهستان تجمع کرده و شعارهایی را علیه اسرائیل و آمریکا سر دادند. نخست‌وزیر لهستان وجود مذاکراتی با اسرائیل در این زمینه را تکذیب کرد.

وی تأکید کرد که مردم لهستان خود بهای سنگینی را به خاطر اشغال کشورشان توسط نازی‌ها پرداختند و این عادلانه نیست که به جای آلمانی‌ها غرامت بپردازند.

با این حال وزیر "برابری" رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای را صادر و در آن از دولت لهستان به خاطر اعلام آمادگی برای مذاکره با اسرائیل درباره این املاک صادر کرد.

وی گفت که هیئتی برای بررسی این موضوع به لهستان خواهد رفت و دیدارهایی را با مسئولان این کشور درباره "بازپس‌گیری املاک غارت شده" برگزار خواهند کرد.

این وزیر این سفر را به منزله دستاورد دیپلماتیک بزرگی دانست که در راستای طرح دولت اسرائیل برای تدوین قوانینی درخصوص بازپس‌گیری املاکی که یهودیان طی جنگ جهانی مجبور به ترک آن شده اند یا گرفتن غرامت از کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

به دنبال انتشار این بیانیه لهستان پیام فوری را برای وزارت خارجه اسرائیل فرستاد و سفر هیئت اسرائیلی را لغو کرد.

ضربه دومی که به دولت رژیم صهیونیستی وارد شده این است که وزارت خارجه این رژیم اذعان کرده که اوکراین هر سال ۱۰۰۰ گردشگر اسرائیلی را که به فرودگاه کی‌یف می‌رسند به اراضی اشغالی بازمی‌گرداند و اجازه ورودشان به اوکراین را نمی‌دهد.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرده که مقامات امنیتی در فرودگاه کی‌یف تدابیر امنیتی شدیدی را علیه تمامی گردشگران و نه فقط اسرائیلی‌ها اتخاذ می‌کنند اما منبعی در آژانس‌های توریستی اسرائیل تأکید کرد که در فرودگاه کی‌یف برخورد بسیار بدی با گردشگران اسرائیلی صورت می‌گیرد. نیروهای امنیتی آن‌ها را بازداشت و از آنها بازجویی می‌کنند و اگر هر کدام از آن‌ها رفتار نادرستی انجام دهد برای چند ساعت بازداشت می‌شود و بعد او را به اسرائیل بازمی‌گردانند.

ضربه سوم را دولت ازبکستان به دولت بنیامین نتانیاهو وارد کرد. دولت ازبکستان به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند اسرائیلی‌هایی را که وارد این کشور می‌شوند درحالی که در چمدان‌هایشان تفنگ و سلاح یافت می‌شود، به این کشور راه دهد.

دولت ازبکستان اعلام کرده که تمامی کسانی که سلاح به همراه داشته باشند بازداشت می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.