وزارت خارجه کامرون اعلام کرد که امروز پیتر هنری بارلرن را به علت اظهارات وی درباره اوضاع در مناطق انگلیسی زبان کامرون به این وزارت خانه احضار کرده است.

سفیر آمریکا در کامرون روز جمعه مدعی شده بود که دولت کامرون در مناطق انگلیسی زبان شمال غربی و جنوب غربی، بطور مستقیم اقداماتی مانند قتل های هدفمند انجام می دهد. وی همچنین گفته بود که دولت در موارد بسیار زیادی در مناطق انگلیسی زبان اقدام به غارت روستاها و قتل روستائیان کرده است.

بارلرن همچنین جدایی طلبان مسلح کامرون را به قتل ژاندارم ها،‌ ربودن کارمندان و نیز به آتش کشیدن مدارس متهم کرد.

در همین رابطه، سخنگوی دولت کامرون امروز ضمن انتقاد شدید از اظهارات تفرقه افکنانه سفیر آمریکا گفت که در جنایات جدایی طلبان مسلح، همه مردم قربانی شده اند و نباید اقلیت خاصی را مطرح کرد.

کامرون در پایان جنگ جهانی اول به دو بخش فرانسوی و انگلیسی تقسیم شد و در یکم ماه اکتبر سال ۱۹۶۱ با پیوستن دو بخش فرانسه زبان و انگلیسی زبان، کشور کامرون تاسیس شد.

انگلیسی زبانان که حدود ۲۰ درصد جمعیت ۲۰ میلیونی کامرون را تشکیل می دهند معتقدند در تقسیم قدرت و ثروت های ملی کامرون همچنین در بخش هایی از قبیل آموزش و نظام قضایی به انزوا رانده شده اند. بسیاری از انگلیسی زبانان کامرون، خواهان احیای نظام فدرالی در این کشور هستند. 

با گسترش بحران در کامرون اکنون دیگر بسیاری از جدایی طلبان به چیزی جز استقلال فکر نمی کنند. به طوری که انگلیسی زبانان خارج نشین، سرود ملی، پرچم، گذرنامه و حتی واحد پولی برای کشور مورد نظر خود طراحی کرده اند.

آمریکا در سالهای گذشته همواره با حمایت از انگلیسی زبانان کامرون، در مور داخلی این کشور مداخله کرده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.