مقام‌های کاتالان میزان مشارکت در این همه‌پرسی را ۴۲ درصد اعلام کردند. تورول اظهار کرد: براساس برآوردها، مجموعا حدود ۷۷۰هزار رای به‌دلیل ناآرامی‌ها و درگیری‌ها هنگام شمارش قابل دسترس نبوده‌ است. وی افزود: ۴۰۰ مدرسه که برای اخذ رای در نظر گرفته شده بودند، پلمب شدند و آرا به سرقت رفت. کارلوس پوگدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا در صفحه توییتر خود از این نتایج استقبال کرده است.

روزنامه گاردین همچنین گزارش داد: شماری از تشکل‌ها و انجمن‌های کاتالان خواهان اعتصاب و تظاهرات مردمی در کاتالونیا در اعتراض به «تعرض به حقوق و آزادی‌های افراد» در جریان برگزاری متشنج این همه‌پرسی شدند. وی پیش از این گفته‌ بود: شهروندان کاتالونیا حق داشتن حکومتی مستقل به شکل یک جمهوری را به‌دست آوردند. انتشار این نتایج درحالی صورت می‌گیرد که ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا در یک سخنرانی تلویزیونی درباره این همه‌پرسی گفت: درحال‌حاضر می‌توانم به صراحت چیزی را که همگی می‌دانید و شاهد بوده‌اید، به شما بگویم. امروز ما رفراندومی برای خودمختاری در کاتالونیا نداشتیم. آنچه رخ داد، تلاشی برای برهم زدن نظم و آرامش کشور بود. این در شرایطی است که درگیری نیروهای پلیس اسپانیا با رای‌دهندگان با واکنش منفی رهبران جهان همراه بوده است. به گزارش راشا تودی به‌دنبال بروز هرج و مرج در کاتالونیا که منجر به زخمی شدن دست‌کم ۸۴۰تن شد بسیاری از رهبران جهان قویا اقدامات مادرید را محکوم کردند. بسیاری از سیاستمداران اتحادیه اروپا از جمله قانون‌گذاران پارلمان اروپایی و نیز دیده‌بان حقوق بشر شدیدا اقدامات پلیس اسپانیا در «استفاده بی‌تناسب از زور» علیه رای‌دهندگان را محکوم کردند. یکشنبه، اول اکتبر، تعدادی از حوزه‌های رای در سراسر کاتالونیا به منظور همه‌پرسی استقلال‌طلبانه باز شد. مردمی که در این رای‌گیری شرکت داشتند به جدایی از اسپانیا رای مثبت دادند. این درحالی است که دولت اسپانیا تاکید دارد که این رای‌گیری غیرقانونی است و تدابیری برای ناکام گذاشتن رفراندوم تدارک دید. طبق گزارش رسانه‌ها، پلیس با استفاده از گلوله پلاستیکی و گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن معترضانی کرد که نمی‌خواستند به پلیس اجازه دهند حوزه‌های رای را تعطیل کند. شهردار بارسلون گفت که بیش از ۴۶۰ تن حین رفراندوم استقلال این منطقه مجروح شدند. مارتین شولتس، رهبر حزب سوسیال‌دموکرات آلمان درگیری‌ها در کاتالونیا را هشدارآمیز توصیف کرد و از طرفین خواست تا مذاکره سیاسی را مدنظر قرار دهند. او در پیامی توئیتری نوشت: تشدید درگیری‌ها در اسپانیا هشدارآمیز است. مادرید و بارسلون باید فورا اقدام به کاهش تنش کرده و به دنبال گفت‌وگو باشند.

 جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس هم از خشونت پلیس اسپانیا انتقاد کرده و از ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس خواست تا همتای اسپانیایی خودش را برای پایان دادن به خشونت‌ها تحت‌فشار بگذارد. او گفت: خشونت پلیس علیه شهروندان در کاتالونیا شوکه‌کننده است. دولت اسپانیا باید برای پایان دادن به آن اقدام کند. من از ترزا می ‌می‌خواهم تا مستقیما از راخوی بخواهد تا خشونت‌ها در کاتالونیا را متوقف کرده و راه‌حلی سیاسی برای این بحران قانون‌اساسی بیابد.

کاتالونیا یک ایالت ثروتمند است که بالاترین میزان مالیات را به دولت اسپانیا پرداخت می‌کند. برخی کارشناسان می‌گویند دولت اسپانیا بدون کاتالان دیگر یک کشور اروپایی پرنفوذ محسوب نخواهد شد.