پس از ۵ سال تصویر او بار دیگر دیده شد. کسی که وعده داده بود از شمال آفریقا تا خراسان بزرگ و عراق و شامات را تحت خلافت خود قرار دهد.  او کسی نیست جز ابوبکر بغدادی رهبر گروه ترویستی داعش، که در سال ۲۰۱۳ رقه را پایتخت اول خود با نام حکومت اسلامی عراق و شام اعلام کرد اما پس از فتح موصل پایتخت دوم حکومت اسلامی را به خلافت اسلامی عراق و شام تغییر داد.  اعلام خلافت را اینبار خودش شخصا اعلام کرد؛ اولین تصویری که مردم جهان از او دیدند. با قبا و عمامه ای سیاه در مسجد النور موصل ایستاد و جهان را تهدید کرد.

گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۰۶ پس از حمله آمریکا به عراق و کشته شدن ابومصعب الزرقاوی سلف خود، از استان الانبار شکل گرفت و پس از آن در ناآرامی های سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، گروهی را به رهبری الجولانی در سوریه مستقر کرد، پس از مدت کوتاهی الجولانی گروه خود را تحت عنوان جبهه النصره از تحت فرماندهی البغدادی خارج کرد و با القاعده بیعت کرد. پس از آن نیز البغدادی گروه خود را تحت عنوان حکومت اسلامی عراق و شام با مخفف نام داعش در سوریه به جهانیان اعلام کرد.

"ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری السامرائی"  با نام مستعار "ابوبکر بغدادی" فرمانده گروه تروریستی داعش در سالهای گذشته وحشیانه ترین جنایت ها را در سوریه و عراق مرتکب شدند، جنایت اسپایکر و سنجار مهمترین جنایت های انها به شمار می آید.

اخیرا او در حالی برای دومین بار خود را نشان می دهد که خاورمیانه در آرامش شکننده ای به سر می برد. اما شاید این ارامش قبل از طوفان باشد. چرا که او در فیلمی که از خود منتشر کرد لباس رزم پوشیده و مانند اسلاف خود ریش هایش را حنایی کرده و سلاح را پشت سر خود گذاشته است.  او اسنادی در دست دارد که نشان می دهد مقصد بعدی همان وعده ای است که در مسجد النور داده بود. یعنی شمال آفریقا، با توجه به شرایط الجزایر، سودان و لیبی گمانه زنی ها حاکی از آن است که اتفاقات دهشتناک سوریه و عراق را قرار است در آیند در شمال آفریقا شاهد باشیم، حتی یک جزوه دیگر مربوط به ترکیه است. 

برخی معتقدند هدف بعدی داعش تنها این سه کشور آفریقایی نیست بلکه مدت هاست این گروه در قندوز شمال افغانستان حضور دارد. برخی تحلیلگران معتقدند حضور این گروه در افغانستان با هدف ایران، روسیه و چین طراحی شده است. چرا که قندوز از شمال سین کیانگ را در بر میگیرد از شمال غرب، ازبکستان و نفوذ به روسیه و از شمال غربی خراسان بزرگ را هدف می گیرد. این گمانه زنی ها زمانی شدت گرفت که در ماه گذشته این گروه ترویستی با حمله وحشیانه به یک کلیسا در سریلانکا صدها تن را به خاک و خون کشیدند و پس از آن با ابوبکر بغدادی رهبر این گروه بیعت کردند. موضوعی که البغدادی در فیلم تازه خود به آن اشاره می کند.

اما کاربران خبرآنلاین نظر دیگری درباره ظهور مجدد او دارند. کاربران سایت خبرآنلاین طی یک نظرسنجی درباره ظهور مجدد رهبر داعش معتقدند که در شرایط فعلی کشورمان، این گروه ایران را هدف قرار داده است و برخی دیگر معتقدند آنها به انتقام روسیه مجددا ظهور کرده اند.

کاربری در این رابطه نوشته است: داعش هم مثل القاعده و طالبان بطور کامل نابود نمیشود بلکه توسط امریکا و اسراییل در آب نمک خوابنده میشوند تا سر فرصت مورد بهره برداری مجدد قرار بگیرند .

کاربری دیگر نوشت: کلاشینکف و تسلیحات روسی دستشونه ولی از جانب امریکا و اسراییل حمایت میشن عجب

یک کاربر دیگر معتقد است: احتمالا برای درگیرکردن امریکا در یک جبهه ی جدید دوباره انگلیس میخواد داعش رو فعال کنه.برای حفظ مستعمره های خودش.

کاربر دیگری در کامنتی تحلیل کرده است:

من هر دو ویدیوی البغدادی را به طور کامل دیدم. هم نماز جمعه اش در موصل و هم این ویدیوی اخیر. تن صدا و ...و حتی فرم دندانهایش را بررسی کردم. خودشه و بدلی نبود. بنابراین خبر قبلی که به نقل از منابع خارجی نقل کردم از نظر من جعلیه. اینهایی که مقابلش نشستن یک جزوه هایی مقابلشونه که بعدا وقتی دوربین زوم میکنه روی جلد جزوه ها معلوم میشه که گزارش ماهانه مناطقی هستن که داعش در آنجا امیر داره. بعید نیست که آن افرادی هم که مقابل البغدادی نشستن امرای همان ولایات هستن و برای دیدار با البغدادی آنجا آمدن چون ابتدای فیلم تیتر میزنه مهمان نوازی امیرالمومنین. کارگردان فیلم اصرار داره که روی جزوات را دونه به دونه نشون بده تا بیننده متوجه بشه بیعت کنندگان با ابوبکر از کدام کشورها هستن. به نظر من بیشتر یک شوی تبلیغاتیه. بغدادی در این فیلم خیلی چاق شده و به خاطر همین سن اش خیلی بالاتر میزنه. صورت تپلش نشون میده که بعیده در میدان جنگ بوده باشه و فشاری بهش اومده باشه. احتمالا در جایی غیر از سوریه و عراق است. صدایش دیگر صدای پر صلابت خطیب موصل نیست هر چند که هنوز به عربی فصیح صحبت میکنه.

به نظر من هدف از این ویدیو فقط قوت قلب دادن به داعشی هایی هست که در گوشه و کنار دنیا پراکنده شده اند. بالاخره بعد از شکست در باغوز و کودتای نافرجام چند ماه پیش علیه خلافت چنین ویدیویی لازم بود. اینکه بعد ۵ سال دوباره جلوی دوربین ظاهر شده شگرد خود البغدادیه. او از ابتدا خودش را موعود آخر الزمان معرفی کرده و برای جا افتادن مطلب در ذهن پیروانش لازمه که دیر به دیر در انظار ظاهر بشه تا هم کاریزمایش حفظ بشه و هم ویژگی رازآلود بودن آخر الزمانی موعود حفظ بشه. انتشار این ویدیو را از این منظر نگاه کنید. خیال نکنید دلایل سیاسی دارد و کاسه ای زیر نیم کاسه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.