عطوان در تحلیلی که روز سه شنبه در روزنامه «رای الیوم» منتشر کرد، افزود: آمریکا دارای پایگاه های نظامی در منطقه است که هزاران نیرو در آنها مستقر کرده است. سخنان «جان بولتون» درباره دلایل اعزام ناو «یو اس اس آبراهام لینکلن» به خلیج فارس صرفا برای حفظ آبروی واشنگتن در پی شکست در به صفر رساندن صادرات نفت ایران بوده است.

 

 

 

وی اضافه کرد: سخنان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا یکی از دست راستی هایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور درباره ارسال ناو یو اس اس آبراهام لینکلن به خاورمیانه در واقع برای سرپوش گذاشتن آنها بر شکست خودشان درباره اجرای تهدیدها و متوقف کردن صادرات نفت ایران و تداوم صادرات نفت این کشور از تنگه هرمز است.

 

وی افزود که یک مثل عربی است که می گوید «کسی که قصد به هدف زدن دارد، سنگش را بزرگ انتخاب نمی کند» این ضرب المثل با عملکرد دولت ترامپ منطبق بوده و کسی را بیمناک نمی کند و مورد تمسخر بسیاری نیز قرار گرفته که اصلا آن را جدی فرض نمی کنند.

 

عطوان اضافه کرد: ارسال ناو از سوی آمریکا به خاورمیانه امری جدیدی نیست و ناوهای این کشور که توسط قایق های نظامی حمایت می شوند، هیچ گاه منطقه را ترک نکرده اند و همیشه در آب های خلیج فارس حضور دارند.

 

وی نوشت: علاوه بر آن، ارتش آمریکا در بحرین یک پایگاه دریایی، در قطر یک پایگاه هوایی (العدید) ، در کویت یک پایگاه زمینی و بیش از شش هزار نظامی در خاک عراق دارد و با وجود این حضور گسترده آمریکا در منطقه، ایران قدرت منطقه ای بزرگ دارای موشک، زیردریایی، جنگنده ساخت داخل است که تهدیدی برای منافع آمریکا و متحدان آن و اسرائیل است.

 

عطوان افزود: بولتون همچنین اعلام کرد که آمریکا برای جنگ با ایران تلاش نمی کند، اما نیروهای این کشور آمادگی پاسخگویی به هرگونه اقدامی را دارند. باید گفت که تا زمانی که صادرات نفت ایران ادامه داشته باشد و مرحله دوم تحریم های آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران ناکام باشد، جنگی بین دو طرف روی نخواهد داد.

 

این تحلیلگر اضافه کرد که تهدیدات بولتون کشیدن ایران به سمت میز مذاکرات همانند کره شمالی است، اما ایران این را رد می کند و «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که آمریکا چندین بار خواستار گفت و گو شده که آخرین بار در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ بود، اما تهران تقاضای آمریکا را به دلیل بی اعتمادی به دولت ترامپ بخصوص پس از خروج یک جانبه واشنگتن از توافق هسته ای رد کرد. تهران از بی نتیجه بودن مذاکرات کره شمالی با ترامپ کاملا آگاه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.