مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات درباره اینکه آیا ورود جمعیت‌های بیست میلیونی و بیشتر از ملخ‌ها به کشور صحت دارد یا نه به خبرنگار مهر گفت: در فائو برای جمعیت‌های ملخ‌ها از اصطلاح دسته و گروه استفاده می‌شود. گروه از چند هزار ملخ تا چند ده هزار ملخ در کیلومتر مربع را شامل می‌شود. دسته در تعریف فائو عبارت از بیست میلیون تا ۱۵۰ میلیون ملخ در هر کیلومتر مربع است که می‌توان گفت متوسط هر دسته پنجاه میلیون ملخ است. تا الان دسته ملخ‌ها وارد ایران نشده ولی گروه‌هایی وارد شده و همچنان هم می‌شود.

سعید معین تأکید کرد: از ابتدای شروع مبارزه تا کنون ریزش‌هایی که داشتیم از چند هزار تا چند ده هزار ملخ بوده که وارد می‌شود و مبارزه می‌شود.

وی درباره اینکه از چه زمانی هجوم ملخ‌ها آغاز شده و چه مناطقی را درگیر کرده، گفت: از نیمه بهمن ماه ریزش ملخ صحرایی که خطرناک‌ترین نوع ملخ است از طرف شبه جزیره عربستان به کشور ما آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد. از آن تاریخ تا الان استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان مورد حمله قرار گرفته که مبارزه شبانه‌روزی با این آفت در حال انجام است.

معین در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال ورود جمعیت بیشتری از ملخ‌ها در ابعاد بزرگ‌تر به کشور وجود دارد یا نه گفت: پیش‌بینی‌ها بر این است که دسته‌هایی که در مناطق مرکزی عربستان و دریای سرخ عربستان هستند به سمت شمال حرکت می‌کنند و آنجا هم چون باد به سمت ایران است و این‌ها هم موقع پرواز خودشان را به سمت باد تنظیم می‌کنند و با باد حر کت می‌کنند به سمت سواحل ایران حرکت خواهند کرد. پس ما در اردیبهشت ماه قطعاً بیشتر از آن‌چه تا کنون وارد شده شاهد هجوم ملخ‌ها خواهیم بود.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی در پاسخ به اینکه این جمعیت‌های احتمالی اکنون در خاک عربستان کجا و به چه میزانی هستند توضیح داد: طبق اطلاعات و عکس‌ها و جداول و نمودارهایی که مرکز ملخ برای ما ارسال می‌کند در خاک عربستان در مناطق ساحلی با دریای سرخ حدود ۱۰ تا ۱۲ دسته پروازی ملخ داریم. در مناطق مرکزی هم به همین ترتیب هفت تا هشت دسته داریم. در مناطقه شمال عربستان هم یک دسته مستقر شده که در منطقه ساحلی عربستان با خلیج فارس است. این گروه‌ها از آن سمت به سمت ایران حمله می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سال‌های گذشته نیز اتفاق رخ داده یا نه گفت: عربستان در حال حاضر با ملخ‌ها مبارزه می‌کند ولی مبارزه‌ای که قبلاً انجام می‌داد و می‌توانست جلوی ملخ را بگیرد الان انجام نمی‌شود. شاهدش هم این است که ما از خرمشهر تا چابهار مورد حمله ملخ قرار گرفته‌ایم و تراکمی از ملخ که وارد کشور می‌شود بسیار بیش از آن چیزی است که سال‌های قبل که مبارزه موضعی داشتیم وارد می‌شد.

معین در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان تعمدی از جانب عربستان در این موضوع متصور بود یا نه گفت: عربستان از این فصل به بعد دیگر پوشش گیاهی خاصی ندارد و این ما هستیم که در شمال خلیج فارس و دریای عمان پوشش سبز داریم و باغ‌ها و مزارع فراوان داریم و بنابراین می‌توان متصور بود که به نفعشان است که شیطنت کنند و مبارزات لازم را انجام ندهند.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی درباره اینکه اکنون چه گونه می‌توان با این جمعیت‌های بزرگ ملخ مبارزه کرد گفت: مبارزه هوایی با استفاده از هواپیمای سمپاش است و در مبارزه زمینی هم با استفاده از همه امکانات زمینی و سمپاشی‌های ویژه ملخ که مورد تأیید فائو است استفاده می‌کنیم.

معین در پایان در پاسخ به اینکه آیا نمی‌توان از روش‌های بیولوژیک برای کنترل ملخ‌ها بهره برد تأکید کرد: وقتی تراکم یک آفتی، چه ملخ و چه هر حشره‌ای، از حدی فراتر می‌رود روش‌های کنترل غیر شیمیایی دیگر پاسخگو نیست و الان که ما در مورد ملخ صحرایی صحبت می‌کنیم وضعیت، منطقه، هجوم و تراکمش در حدی است که هیچیک از این روش‌ها نمی‌تواند جلوی هجوم را بگیرد و تنها راه مقابله و سرکوب استفاده از حادترین روش یعنی همین مبارزه شیمیایی است که انجام می‌دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.