رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان دراین‌باره به خبرنگار ایسنا، گفت: به دلیل اینکه واردات خودروهای خارجی محدود شده و نوسانات دلار نیز تا حدی کاهش یافته است، بعد از عید نوروز مصرف‌کننده کمتری برای خرید این خودروها تمایل نشان داد، بنابراین قیمت‌ها کمتر دچار افزایش شده است.

 

حمیدرضا قندی، درباره وضعیت خودروهای داخلی اظهار کرد: بازار خودروهای ایرانی در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و متأسفانه سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور به ارائه قیمت‌های بسیار غیرمعقول برای مصرف‌کننده می‌پردازند که با قیمت واقعی بازار مطابق ندارد و در این سایت‌ها ملاک قیمت، سلیقه مردم است.

 

ایران‌خودرو سفارش آبان ۹۷ را تحویل مشتری نداده است

 

وی با بیان اینکه کارخانه‌های سایپا و ایران‌خودرو نیز عرضه بسیار کمی نسبت به نیاز مصرف‌کننده در بازار دارند، تصریح کرد: متأسفانه ایران‌خودرو هنوز سفارشات آبان ماه سال ۹۷ خود را تحویل مشتری نداده است.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اعتقاد بر اینکه ثبت‌نام روزانه خودروها اصلاً معقول نیست، گفت: مثلاً امروز مشخصات هزار ماشین از ساعت ۱۰ در سایت قرار می‌گیرد و ساعت ۱۰ و یک دقیقه خودروها تمام می‌شود و باید توجه داشت، تعداد هزار خودرو برای استان اصفهان بسیار کم است، چه برسد برای کل کشور.

 

قندی افزود: در شرایط فعلی ایران‌خودرو ناچار است خودروهایی که پارسال ثبت‌نام شده را به قیمت همان سال به مشتری تحویل دهد، پس در بازار به قیمت روز فروش می‌کند تا جبران قیمت سال قبل شود.

 

روزانه ۵ میلیون تقاضای خودرو وجود دارد

 

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر پیش‌فروش خودرو تا مرداد سال ۹۹ انجام شده است، اظهار کرد: شرکت ایران‌خودرو، پارس تیو فایو را ۱۰ ماه گذشته، پیش‌فروش کرده است، در عمل شرکت خودروساز پول را از مشتری می‌گیرد و با پول او قطعه خریداری و ماشین تولید می‌کند. 

 

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: مسئله مهم در بازار خودرو عرضه و تقاضا است و اگر امروز برای ۵ میلیون خودرو تقاضا وجود دارد، این دو کارخانه تنها روزی ۵۰۰ خودرو وارد بازار می‌کنند.

 

وی در ادامه فعالیت افرادی خارج از صنف خودرو را عامل دیگری در گرانی آن دانست و گفت: متأسفانه افرادی غیر از صنف اتومبیل، پول‌های سرگردان خود را به این بازار آورده‌اند. گرانی خودرو، دست نمایشگاه دار نیست، بلکه دست سرمایه‌گذار و مصرف‌کننده است. اگر خودروها را به بازار بیاورند، قیمت‌ها شکسته می‌شود.

 

افزایش نرخ خودرو، مصرف‌کننده واقعی در بازار را کم می‌کند

 

قندی درباره پیش‌بینی‌اش از بازار خودرو، گفت: هرچه قیمت خودرو افزایش یابد، مصرف‌کننده واقعی در بازار کمتر می‌شود. اکنون ۹۰ درصد بازار خودرو نه دست مصرف‌کننده واقعی، بلکه در دست دلال سرمایه‌گذار و پولدار است. 

 

وی با بیان اینکه ایران‌خودرو در سال ۶۳، زمان فروش هر پیکان، امکان فروش آن را برای سه سال محدود می‌کرد، اظهار کرد: پیشنهاد صنف اتومبیل به شرکت ایران‌خودرو این است که اگر می‌خواهید ماشین به دست مصرف‌کننده واقعی برسد تا پنج سال خودرو را غیرقابل‌انتقال قرار دهید تا افراد به بهانه سود وارد بازار خودرو شوند، در این شرایط مصرف‌کننده با علم به اینکه می‌خواهد خرید کند وارد بازار می‌شود. 

 

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان افزود: سیاست امروز ثبت‌نام خودرو که اصلاً خودرویی به نام شخص نباشد و اگر تا دو سال قبل ثبت‌نام نکرده، امکان ثبت‌نام ندارد، بی‌فایده است و برای جلوگیری از دلالان بازی نباید تا ۵ سال قابلیت فروش خودرو وجود داشته باشد.

 

گرانی خودرو در سال جاری بی سابقه بود

 

وی با تأکید بر اینکه افزایش نرخ خودرو از ابتدای امسال تاکنون طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: از خرداد سال قبل تورم همه کالا و محصولات ازجمله خودرو را شامل شد، اما از ۱۵ فروردین امسال و بعد از شروع رسمی کار در کشور تا به امروز، قیمت خودروهای داخلی تا ۲۰ درصد افزایش یافته است همچنین خودروهای خارجی نیز ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد داشته‌اند.

 

قندی افزود: اگر وضعیت باز خودرو این‌گونه پیش رود، باز هم افزایش قیمت خواهیم داشت و تا زمانی که شرکت‌های خودروساز دولتی باشند و خصوصی‌سازی واقعی نشود، این ماجرا ادامه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.