نشریه وال استریت ژورنال امروز به نقل از مقام های آمریکایی نوشت که واشنگتن به دنبال گسترش حوزه اعمال تحریم های خود در صنایع پتروشیمی است.

اقدامی که پیشتر از سوی مقام های ایرانی و تحلیلگران بویژه در عرصه اقتصادی قابل پیش بینی و به عنوان تلاشی مذبوحانه در گذشته از سوی آمریکایی ها علیه کشورهای مستقل اجرا شده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، توجه به ظرفیت های بومی و بهره گیری صحیح از توان داخلی فارغ از برنامه های مقطعی ضریب توفیق در مقابل زیاده خواهی دشمن که جنگ اقتصادی را برای ضربه زدن به ملت ایران را دستمایه کار قرار داده، افزایش خواهد داد.  

وال استریت ژورنال به نقل از مقام های آمریکایی در تارنمای خود نوشت که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعمال تهاجمی تر تحریم های کشورش علیه ایران را بررسی می کند. واشنگتن که در سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران با شکست روبه رو شده، تلاش دارد اعمال تحریم ها بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران را شدیدتر کند و بانک ها و شرکت های بیشتری را هدف تحریم قرار دهد.

به گفته مقام های آمریکایی، این تحریم ها شبکه های مالی در سنگاپور، مالزی، امارات متحده عربی و ارمنستان را که در ازای صادرات پتروشیمی دلار در اختیار شرکت های ایرانی قرار می دهند و همچنین صادرات کالاهای مصرفی به افغانستان را هدف می گیرد.

براساس این گزارش، صنایع پتروشیمی ایران اکنون نیز مشمول تحریم های واشنگتن بوده، اما برخی شرکت های خارجی هنوز در این زمینه با تهران تجارت دارند و وزارت خزانه داری آمریکا قصد دارد با تشدید نظارت خود، این شرکت ها را در چین و دیگر کشورها هدف قرار دهد.

آمریکا همچنین در حال بررسی این موضوع است که قراردادهای نفتی شرکت های خارجی با ایران را که پیش از پایان معافیت های قبلی امضا شده، در شمول تحریم قرار ندهد. چنین اقدامی سبب می شود که واشنگتن در بحبوحه مذاکرات تجاری با چین و هند از اصطکاک دیپلماتیک بیشتر مصون بماند.

تلاش های جدید آمریکایی ها در حالی است که اعلام تمدید نشدن معافیت خریداران نفت ایران در ماه گذشته افزایش شدید قیمت نفت در بازار جهانی را به دنبال داشت.

افزایش بهای سوخت و اعتراف مقام های انگلیسی به آن و صعود منحنی قیمت انرژی که در ۲۰ سال گذشته در بریتانیا بی سابقه بوده بیانگر این شوک برای خریداران و مصرف کنندگان انرژی در سطح اروپا و جهان است. 

همچنین مقام های کشورمان همچون دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تاکید کرده اند که با وجود تهدیدهای آمریکا، ایران به یافتن مشتریان و فروش نفت خود ادامه خواهد داد.

شبکه خبری سی ان ان نیز در گزارش از نگرانی واشنگتن پیرامون واکنش ایران به لغو معافیت های نفتی و تشدید تحریم ها علیه ملت ایران خبر داد.

«هنری روم» تحلیلگر ارشد گروه اوراسیا گفت که روش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اعمال تحریم ها علیه ایران هم بر بازار جهانی نفت و هم بر روابط واشنگتن با واردکنندگان نفت ایران تاثیر منفی بسیار داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.