حاتم شاه‌کرمی گفت: رفتار خصمانه آمریکا در اعمال تحریم نسبت به کمک‌رسانی به کارگران کشور  اثرگذار بود و این تحریم‌ها کار و تولید کشور را نشانه رفته بود؛ از این رو از سازمان جهانی کار می‌خواهیم نسبت به این رفتار آمریکا بی‌توجه نباشد.

وی که در همایش ملی آینده کار سخن می گفت ادامه داد: در دنیای امروز نیروها و تحولات جدیدی وارد بازار کار می‌شوند. این تحولات ناشی از پیشرفت‌ها در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت هستند که به ایجاد مشاغل جدید دامن خواهند زد و چنانچه افراد نتوانند مهارت‌های جدید کسب کنند، شغل خود را از دست خواهند داد؛ لذا باید در مسیر تغییراتی که در دنیای کار ایجاد می شود گام برداریم.

باید خود را برای تغییرات آینده بازار کار آماده کنیم

شاه‌کرمی با بیان اینکه در آینده، فرصت‌های شغلی نه تنها کم نمی‌شود بلکه مشاغل جدیدی جایگزین‌ آنها خواهد شد، تاکید کرد: افرادی که خود را برای تغییرات آینده بازار کار آماده نکنند شغل خود را از دست خواهند داد.

به گفته معاون روابط کار وزیر کار در مواد ١ تا ٤ قانون کار با توجه به تعریفی که از کارگر، کارفرما و کارگاه و قرارداد صورت گرفته، انعطاف لازم برای مواجهه با تحولات پیش‌ رو پیش‌بینی شده است.

نظام آموزش و پرورش باید به حوزه‌های کارآفرینی ورود کند

وی با بیان اینکه در بسیاری از مشاغل آینده، مهارت‌های امروز کاربردی نیستند و باید به فکر مهارت‌های تازه باشیم گفت: در آینده کمبود اصلی در حوزه مهارت‌هاست؛ چنانچه براساس گزارش‌ها ٦٥ درصد کودکانی که اکنون وارد دبستان می‌شوند مشاغلی را انتخاب خواهند کرد که امروز دیگر وجود ندارد لذا دولت‌ها و ملت‌ها باید خود را برای تغییرات بازار کار باید آماده کنند و بر اساس مهارت‌آموزی و نیازهای آینده کار وارد بازار کار شوند.

شاه‌کرمی ارایه آموزشهای  رایگان و اجباری را خواستار شد و گفت: نظام آموزشی از پیش از دبستان باید آغاز شود و افراد به طور مادام‌العمر به آموزش‌های مرتبط با تحولات آینده بازار کار دسترسی داشته باشند.

به گفته وی  نظام آموزش و پرورش در حوزه‌هایی نظیر کارآفرینی باید ورود کند.

معاون روابط کار وزیر کار در پایان با تاکید بر ایجاد تغییر و تحول در روابط کارگری و کارفرمایی و به‌روز کردن مقررات موجود، اظهار کرد: به منظور استقبال از آینده کار باید در فراهم کردن فرصتهای کار بیشتر برای زنان و مردان و تغییر در پیمان‌نامه‌های دسته‌جمعی  تمهیدات لازم  اندیشیده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.