مهندس جباری اظهار کرد: پس از انعقاد تفاهم‌نامه شرکت چینی ساینا هیدرو با شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، هیات فنی این شرکت برای بررسی‌های اولیه مسیر از نظر عوارض منطقه و ابنیه‌های بزرگی مثل پل‌ها و تونل‌ها به نهبندان سفر کرد. 

وی افزود: بقیه مسائل در مذاکرت آینده تعیین می‌شود و بعد از توافق بر سر مسائل مالی، قرار داد با این شرکت بسته خواهد شد.

مدیر پروژه راه آهن چابهار- مشهد اضافه کرد: این شرکت از شرکت‌های بزرگ چین است که در پروژه‌های بزرگی در کشور فعالیت می‌کند. هنوز به طور قطعی نمی‌شود گفت که ساخت راه آهن زاهدان- بیرجند توسط چینی‌ها از چه زمانی آغاز می‌شود.

جباری افزود: طول این مسیر ۶۳۰ کیلومتر و مبلغ تفاهم نامه ۹۲۰ میلیون یورو است.

مدیر پروژه راه آهن چابهار- مشهد با بیان این که راه آهن چابهار- مشهد طولانی‌ترین پروژه ملی است، خاطرنشان کرد: این پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار است که تنها با اتکا به منابع مالی دولت نمی‌توان آن را انجام داد. به همین دلیل این مسیر را دو قسمت کردیم و مسیر زاهدان به بیرجند به طول ۶۳۰ کیلومتر به سرمایه‌گذار خارجی و مسیر بیرجند- مشهد به طول ۲۷۰ کیلومتر به پنج سرمایه‌گذار داخلی داده شد.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران داخلی از منابع صندوق توسعه ملی به صورت وام استفاده می‌کنند. با وجود پیشرفت خوب این پروژه هم‌اکنون راه آهن مسیر گناباد- یونسی در حال اجراست و پیشرفت ۳۵ درصدی داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.