محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت گفت: از ابتدای امسال تامین کالاهای اساسی را به ثبات و آرامش رسانده ایم .

وی افزود: در بحث تنظیم بازار تلاش کرده ایم تامین کالا دچار مشکل نشود و منابعی را از ذخایر راهبردی کشور به تامین این کالا اختصاص داده ایم.

وی ادامه داد : در ماه مبارک رمضان برنج، روغن ، شکر ، گوشت قرمز و گوشت مرغ توزیع می شود.

کلامی گفت: سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیاز بازار کشور است که حدود ۲ میلیون تن در داخل و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن وارد می شود.

محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت افزود: آنچه که دولت وارد کرده­ است با حداکثر نرخ­ ۸ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد اما در قیمت برنج تولید داخل به دلیل برخی شایعات افزایش ایجاد شد .

وی گفت: آسیب خزانه های نشاء برنج به دلیل سیل شایعه است و دولت برنج وارداتی را با ارز ۴ هزار­ و ۲۰۰ تومانی برای امسال تامین می کند.

وی ادامه داد: مسئول تنظیم بازار کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است و آنها باید پاسخگو باشند اما براساس آنچه که می دانم حتی یک کیلو شکر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد کشاورزی وارد کرده است .

محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت گفت: نیاز کشور حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن شکر است که ۲ میلیون تن آن در داخل تولید می شود اما در سال ۹۷ به دلیل بارندگی ها نیشکر با تاخیر برداشت شد و قیمت آن افزایش یافت.

کلامی افزود:­ ۶۰۰ هزار تن ذخایر شکر است­ و به هر کس بخواهد­ شکر می دهیم.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا دولت ها تا این اندازه در بازار دخالت نمی کنند گفت: برای ماه مبارک رمضان ۳۰ هزار تن برنج با نرخ هفت هزار و ۴۰۰ تومان از نوع کیفی ۱۱۲۱ ، ۲۰ هزار تن شکر و ۲۰ هزار تن روغن برای خانوارها ­در نظر گرفته­ شده است.

کلامی گفت: ۱۲۰ هزار تن شکر و ۱۰ هزار تن روغن نیز سهمیه اصناف در ماه مبارک رمضان است.

وی ادامه داد: توزیع این اقلام به وسیله تعاونی­ ها ، فروشگاه های زنجیره ای ، سازمان میادین و صنوف است.

وی گفت: ۱۰ هزار تن گوشت مرغ و ۵ هزار تن گوشت قرمز درماه مبارک رمضان توزیع می شود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت درباره افزایش قیمت خرما نیز گفت: دولت باید برای تعادل بخشی به بازار درمقاطعی از سال ممنوعیت صادرات قرار دهد اما وزارت جهادکشاورزی برقراری ممنوعیت صادرات را در دراز­ مدت نادرست می داند و اعلام کرده­ است باید برای صادرات عوارض قرار داده شود.

وی ادامه داد: تاکنون وزارت جهاد نرخ عوارض صادرات خرما را اعلام نکرده است در حالی که ما باید ۵ روز پیش از ماه رمضان قیمت آن را اعمال کنیم.

وی گفت: ۳۵۰­ هزار تن ذخیره خرما در کشور داریم و منتظر اعلام نظر وزارت جهاد کشاروزی هستیم.

کلامی ادامه داد: نباید دلال واسطه گری در موجودی خرمای کشور ایجاد شود و با عرضه مستقیم این محصول در ماه رمضان قیمت آن کاهش می یابد .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.