گاردین گزارش داد، «کریستین شیلچر» معاون شهردار شهر «برانائو ام این» اتریش (زادگاه آدولف هیتلر) با انتشار شعری با عنوان «موش شهر» در روزنامه منتسب به حزب راست‌گرای اتریشی با مقایسه مهاجران با موش از آن‌ها خواسته یا جذب جامعه شوند و یا به سرعت این کشور را ترک کنند.

«سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش این شعر را منزجر کننده، غیرانسانی و عمیقاً نژادپرستانه خواند و از حزب منتسب به خودش (حزب مردم) خواست تا خود را این شعر خجالت‌آور دور کنند و «پاملا رندی-واگنر» رهبر حزب دموکرات اتریش نیز گفت این شعر یادآور تبلیغات ملی سوسیالیستی است.

«کریستین شیلچر» در ابتدا از انتشار این شعر دفاع کرد و اعلام کرد هدفش از این شعر تنها تحریک کردن و نه آزار رساندن و نفرت‌پراکنی بوده است و از مقایسه انسان و موش عذرخواهی کرد؛ اما چند ساعت پس از سمت خود استعفا کرد.

در حالی که پیش‌تر هیتلر، رهبر حزب نازی آلمان نیز چندین‌بار دشمنان خود را به موش تشبیه کرده بود اما برخی تحلیلگران جناح راست اتریش بیشتر از ایده‌های مرتبط با داروینیسم اجتماعی در مضمون شعر «کریستین شیلچر» ابراز نگرانی کرده‌اند.

داروینیسمِ اجتماعی باوری است که بر اساس آن قوی‌ترین‌ها یا شایسته‌ترین‌ها باید باقی بمانند و در جامعه رشد و نمو کنند، درحالی‌که ضعیفان و بی‌خاصیت‌ها باید رها شوند تا از بین بروند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.