پنج روز پس از انتشار گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه پژوهش در باره دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده، مجلس نمایندگان این کشور خواهان بازخواست از دان مک‌گان، مشاور حقوقی پیشین دونالد ترامپ شده است. 

این گزارش روز پنج‌شنبه در حالی که بخش‌هایی از آن سانسور شده بود، منتشر شد. دموکرات‌ها خواهان ارائه کامل این گزارش به کنگره هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، احضاریه مک‌گان را صادر کرده و قرار است که او روز ۲۱ ماه مه در این کمیته شهادت دهد.

مشاور پیشین ترامپ یکی از شاهدان مهم پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به‌شمار می‌رود و به احتمال زیاد نمایندگان کنگره از او درباره احتمال جلوگیری از اجرای عدالت از سوی ترامپ بازخواست خواهند کرد.

بر اساس گزارش مولر، ترامپ از مک‌گان خواسته است که برای اخراج مولر از وزارت دادگستری اقدام کند، اما مک‌گان به این خواست رئیس‌جمهوری توجهی نشان نداده است.

در گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای مولر تاکید شده است که تماس‌های زیادی میان تیم انتخاباتی ترامپ و نمایندگان روسیه وجود داشته، اما اسناد و ‌شواهدی که بتوانند عملی مجرمانه را ثابت کنند به دست نیامده است.

گزارش بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا دارای نکاتی است که می‌توان از آنها برای استیضاح رئیس جمهوری استفاده کرد؛ از جمله اتهام تلاش برای جلوگیری از تحقیقات وزارت دادگستری.

به همین دلیل شماری از سناتورهای دموکرات بحث استیضاح ترامپ را دوباره مطرح کرده‌اند. در یک میزگرد شبکه خبری "سی‌ان‌ان" که پنج سناتور دموکرات در آن شرکت داشتند، الیزابت وارن، کامالا هریس، پیت بوتی‌جیج و هولیان کاسترو، وزیر مسکن و توسعه شهری در دولت اوباما، خواستار استیضاح رئیس جمهوری شدند. این چهار نفر خود را برای احراز پست ریاست جمهوری در انتخابات آینده نامزد کرده‌اند.

نامزد پنجم که در بحث تلویزیونی نیز شرکت داشت برنی سندرز است. او به جای استیضاح ترامپ  خواستار آن شد که بحث در باره تحیقات مولر و خلاف‌های احتمالی رئیس جمهور پایان یابد، زیرا "این همه ترامپ-مولر، مولر-ترامپ" در نهایت به نفع رئیس جمهور خواهد شد.

سندرز پیشنهاد داد، از این پس بحث‌هایی مطرح شود که برای شهروندان حائز اهمیت است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.