روزنامه واشنگتن‌پست در یادداشتی درباره واکنش کشورهای مختلف به اقدام خصمانه آمریکا علیه ایران با قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی می‌نویسد: بیشتر واکنش‌ها مختلف اما قابل‌پیش‌بینی بوده‌اند و به روشن شدن داستان پیچیده اهمیت ژئوپولیتیکی ایران در عصر آشفتگی مداوم منطقه‌ای کمک می‌کنند.

واشنگتن‌پست به واکنش عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به این اقدام اشاره می‌کند، که وی گفته بود: " از شما پنهان نمی‌کنم که سعی کردیم آمریکا را از این تصمیم بازداریم" و می‌نویسد: عراق که در همسایگی ایران است و تعهداتی به واشنگتن و تهران دارد به روشنی اعلام کرد که این اقدام باعث نگرانی آن‌ها (عراق) می‌شود؛ عبدالمهدی در ردیف اول درگیری میان ایران و آمریکا قرار گرفته است که بسیاری از این درگیری‌ها در خاک عراق رخ داده‌اند. بنابراین واضح است که عبدالمهدی خواهان اجتناب از گسترش دامنه تنش‌ها باشد. وی گفته بود که "ما روابط خوبی با آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها داریم. می‌خواهیم تمام تلاش خود را برای آرام کردن موقعیت موجود به کار ببندیم؛ این به نفع هیچ یک از طرف‌ها نیست" اما او می‌داند که درواقع حرف کمی برای گفتن دارد.

این روزنامه آمریکایی درباره واکنش‌های رهبران منطقه به این اقدام دونالد ترامپ می‌نویسد: رهبران خلیج فارس و اسرائیل به وجد آمده‌اند. نتانیاهو در این باره در صفحه توئیتر خود از دونالد ترامپ برای برآورده کردن یک خواسته مهم دیگر وی تشکر کرده بود. حکومت سعودی هم به سرعت این اقدام را اقدامی "جدی و عمل‌گرایانه" در راستای مقابله با تروریسم خوانده بود. این اقدام (تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران) برای ریاض و تل‌آویو نشان‌دهنده این است که هر گونه روی آوردن آمریکا به تهران، چیزی که در دور دوم ریاست جمهوری اوباما از آن ترس داشتند، به تاریخ پیوسته است. اکنون دولت ترامپ از دشمنی آن‌ها (عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی) با ایران و نحوه بروز آن جلوگیری نکرده و آن را کنترل نخواهد کرد.

واشنگتن پست در ادامه می‌نویسد: روسیه و چین در این میان بیشتر سکوت کرده‌اند، اگرچه احتمالاً به دنبال شناسایی فرصت‌های راهبردی و اقتصادی در اوضاع انزوای دیپلماتیک ایران خواهند بود. اروپا بخشی از جهان است که باید در این باره به آن توجه ویژه داشت. انتظار می‌رود که اروپایی‌ها با توجه به تبعیت خود از توافق هسته‌ای بحث‌برانگیز در برابر اقدام آمریکا هشدار دهند یا نارضایتی بی سر و صدا نشان دهند که تا این جا چیز زیادی نگفته‌اند. امانوئل مکرون به دنبال درخواست رئیس جمهور ایران برای شکایت کردن به اقدام آمریکا که آن را "تحریک‌آمیز، خطرناک و بی‌سابقه در روابط بین‌المللی خواند" واکنش کمی نشان داد.

به نوشته واشنگتن پست، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ارتباط سازنده‌ای با ظریف دارد نیز سکوت کرده است. در این بین، به نظر می‌رسد که رویکرد انگلیس یک تعامل محتاطانه با تهران است، اگرچه آن‌ها "نگرانی‌هایی جدی" درباره "مداخله منطقه‌ای این شاخه نظامی" (سپاه پاسداران) دارند.

این روزنامه آمریکایی در آخر درباره تأثیر این سکوت بر آینده توافق هسته‌ای، روابط تجاری و آن‌چه تلاش اروپا برای متعادل کردن رفتار ایران خوانده است می‌نویسد: ممکن است پایتخت‌های اروپا این اقدام آمریکا را تأیید کنند و شاید عمداً واکنشی هماهنگ دارند. یا شاید ممکن است که آنها فکر می‌کنند  هوشمندانه این است که راه گفتمان را هم با واشنگتن و هم با تهران باز نگه دارند و بنابراین به این تصمیم رسیده‌اند که بهترین کار این است که هیچ کاری با این اقدام نداشته باشند.

به گزارش ایسنا: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته به طور غیررسمی اعلام کرد که نام سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد تا اعمال فشار حداکثری بر ایران را افزایش دهد. این اولین باری است که آمریکا یک نهاد دولتی خارجی را به‌طور رسمی تروریستی قلمداد می‌کند.

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای که در فدرال رجیستر (روزنامه رسمی دولت فدرال آمریکا) درج کرده، نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را در لیست گروه‌های تروریستی این کشور قرار داده است.

اقدام غیر قانونی دولت آمریکا در آستانه روز پاسدار برای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی در حالی انجام شده که مسئولان کشورمان از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و مقامات نظامی کشورمان نسبت به عواقب چنین کاری هشدار داده بودند.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام آمریکا و با اشاره به سابقه طولانی فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا در حمایت از گروه‌های تروریستی، این فرماندهی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.