آمریکا و چین از ژوئیه سال ۲۰۱۸ درگیر جنگ تجاری شده‌اند که بازارهای مالی جهانی و زنجیره تأمین را مختل کرده و به اقتصادهای این کشورها میلیاردها دلار خسارت زده است.

مقامات آمریکایی چین را برای صورت دادن تغییرات و رفع نگرانی‌های واشنگتن پیرامون یارانه‌های صنعتی، انتقال فناوری و حقوق مالکیت معنوی تحت فشار قرار داده‌اند.

مقامات دو کشور آخرین دور مذاکرات تجاری را هفته گذشته در واشنگتن انجام دادند و مذاکرات هفته جاری از راه دور از سر گرفته خواهد شد.

کلیت ویلیمز، یکی از مقامات تجاری بلندپایه کاخ سفید در حاشیه یک مراسم اتاق بازرگانی به رویترز گفت: ما درباره مسائل مختلفی پیشرفت داشته‌ایم و مسائلی وجود دارد که هنوز درباره آنها رضایت پیدا نکردیم.

با این حال وی حاضر نشد درباره موضوعات حل نشده توضیح دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود ممکن است ظرف چهار هفته آینده توافقی با چین حاصل شود.

ویلمز همچنین درباره زمان اعلام توافق نهایی توضیح نداد و عنوان کرد باید نشانه خوبی باشد که ما عجله‌ای نداریم و می‌خواهیم کار درست را انجام دهیم.

این مقام آمریکایی در ادامه افزود: دو طرف همچنان تلاش می‌کنند مسئله تعرفه‌های فعلی را حل و فصل کنند.

آمریکا روی صدها میلیارد دلار کالای چینی تعرفه وضع کرده و دولت ترامپ می‌خواهد از این تعرفه‌ها به عنوان اهرمی برای وادار کردن چین برای پایبندی به وعده‌هایش استفاده کند در حالی که مقامات چینی خواهان حذف تعرفه‌های مذکور هستند.

ویلمز گفت: آمریکا و چین روی ساختار اجرایی توافق کرده‌اند که به واشنگتن حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی چین به توافق، به تلافی دست بزند.

وی پیش‌تر در اظهاراتی در اتاق بازرگانی آمریکا گفته بود رهبران اتحادیه اروپا مسائل مربوط به سیاست تجاری چین را به حدی که باید در گذشته جدی نگرفته‌اند اما آمریکا و اتحادیه اروپا اکنون دست در دست در سیاست‌های اقتصادی غیر بازاری سازمان جهانی تجارت همکاری می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، چین ماه جاری میزبان دومین نشست ابتکار "جاده و کمربند" است که قرار است با صرف هزینه‌های عظیم زیربنایی، چین در آسیا را به اروپا و فراتر از آن متصل کند اما آمریکا مقامات بلندپایه را به این رویداد نخواهد فرستاد.

واشنگتن پکن را یک رقیب استراتژیک بزرگ می‌بیند و اعلام کرده که ابتکار مذکور، راهی برای گسترش نفوذ چین در جهان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.