شمارش معکوس صلح تجاری

روز جمعه دونالد ترامپ مدعی شد احتمال زیادی برای توافق تجاری میان آمریکا و چین وجود دارد، توافقی که به جنگ‌تجاری غول‌های اقتصادی دنیا پایان خواهد داد. او که در جمع هیات‌ تجاری دو کشور و خبرنگاران حاضر در اتاق بیضی‌شکل کاخ‌سفید سخن می‌گفت، تمایل خود را برای تمدید ضرب‌الاجل اول مارس و دیدار قریب‌الوقوع با رئیس‌جمهوری چین اعلام کرد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از «رویترز»، در این خطابه که پس از دیدار با لیو هی، مذاکره‌کننده ارشد و معاون نخست‌وزیر چین ایراد می‌شد، ترامپ به خبرنگاران گفت تاکنون مذاکره‌کنندگان آمریکا و چین برای دستیابی به توافق تجاری پیشرفت‌هایی داشته‌اند و مذاکرات هفته گذشته به مدت دو روز و تا یکشنبه تمدید خواهد شد. او گفت: «من فکر می‌کنم هر دو طرف احساس می‌کنند شانس بالایی برای دستیابی به توافق وجود دارد.» لیو هی نیز با تایید سخنان ترامپ، مدعی شد در مذاکرات دو طرف پیشرفت‌های بزرگی حاصل شده است. او که در کاخ‌سفید حضور داشت به خبرنگاران گفت:‌ «از جانب چین، ما معتقدیم دستیابی به یک توافق بسیار محتمل است و ما امیدواریم در نهایت یک توافق داشته باشیم. طرف چینی آمادگی دارد حداکثر تلاش خود را در این زمین صورت دهد.»

رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه آمریکا می‌گوید احتمالا ماه مارس در فلوریدا با همتای چینی خود ملاقات خواهد کرد، تا درخصوص مهم‌ترین مفاد توافق تجاری تصمیم بگیرند. به گزارش «رویترز»، تمدید ضرب‌الاجل، تصمیم ترامپ برای افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد را به تعویق خواهد انداخت. این اقدام همچنین مانع از تشدید جنگ‌تجاری دو کشور خواهد شد، جنگی که تاکنون صدها میلیارد دلار از حجم تجارت میان دو طرف را مختل، رشد اقتصاد جهانی را کند و بازارهای جهانی را ملتهب کرده است. در این رابطه برخی کارشناسان ابراز امیدواری کرده‌اند دو طرف می‌توانند برای حل اختلافات تجاری راهی بیابند، راه‌حلی که منجر به رونق بازارهای سهام به خصوص سهام‌های تکنولوژی خواهد شد. بر این اساس، شاخص سهام «اس‌اندپی ۵۰۰» از ۸ نوامبر به بالاترین سطح خود رسیده و قیمت‌ طلای سیاه نیز به سطحی که آخرین بار در اواسط نوامبر تجربه شده بود افزایش یافته است. قیمت نفت برنت به ۷۳/ ۶۷ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافته است. در جمع روز جمعه، لیو هی نامه‌ای از جانب شی‌‌جین‌پینگ که خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته شده بود قرائت کرد. در این نامه از مذاکره‌کنندگان خواسته شده بود برای دستیابی به توافقی که به نفع هر دو کشور خواهد بود تلاش کنند. در این رابطه ترامپ می‌گوید توافق با چین شاید از اختلافات تجاری فراتر باشد و ممکن است موضوع شرکت‌های مخابراتی چین همچنین هوآوی و زد‌تی‌ای را در برگیرد. پیش از این، وزارت دادگستری آمریکا، شرکت هوآوی را به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دزدی تکنولوژی‌های رباتیک از شرکت‌های آمریکایی متهم کرده بود.

توافق ارزی

ترامپ و وزیر خزانه‌داری‌ دولتش، استیون منوچین می‌گویند در مذاکرات تجاری هفته اخیر، دو طرف بر سر موضوعات ارزی به توافق رسیده‌اند، بدون اینکه جزئیاتی در خصوص این توافق ارائه کنند. به گزراش «رویترز»، برای مدت‌ها است مقامات آمریکایی درخصوص دستکاری ارزش یوآن توسط مقامات چینی ابراز نگرانی می‌‌کند، اقدامی که با هدف ایجاد مزیت تجاری و به تازگی برای خنثی‌سازی آثار منفی تعرفه‌های ترامپ صورت گرفته است. آلان راسکین، رئیس جهانی بخش استراتژی‌های پولی دویچه بانک مستقر در نیویورک می‌گوید: «گرچه اعلام دستیابی به توافقی برای محدودسازی کاهش ارزش یوآن، تصمیم بی‌موقع برای این پول بود، اما احتمالا بر پول ملی سایر اقتصادهای نوظهور آسیایی اثرات مثبت خواهد گذاشت.» او در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از این توافق گفت: «چطور می‌توان برای جلوگیری از کاهش یا نوسان یوآن توافق کرد، درحالی‌که هنوز توافقی بر سر اختلافات تجاری صورت نگرفته است، موضوعی که اثرات گسترده بر نرخ‌های ارز خواهد داشت.»

نه به تفاهم‌نامه

روز پنج‌شنبه هیات تجاری دو کشور ۶ پیش‌نویس تفاهم‌نامه برای توافق تجاری نهایی به امضا رساندند، امضایی که در طرف آمریکایی بر عهده رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری این کشور بود. با این حال به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری آمریکا چندان با نظر رهبر هیات تجاری خود درخصوص این تفاهم‌نامه‌ها موافق نیست. ترامپ می‌گوید این تفاهم‌نامه‌ها را دوست ندارد چراکه کوتاه‌مدت هستند و او به‌دنبال توافقی بلندمدت است: «من تفاهم‌نامه‌ها را دوست ندارم، چراکه معنایی ندارند. یا باید به یک توافق نهایی رسید یا هیچ.» به گزارش «رویترز»، هفته گذشته مذاکره‌کنندگان دو کشور تلاش بسیاری کردند تا بر سر مفاد تفاهم‌نامه‌هایی که درخواست‌های تجاری آمریکا از چین را برآورده می‌سازد به توافق برسند. آنها توانستند روز پنج‌شنبه ۶ تفاهم‌نامه همکاری به امضا برسانند، تفاهم‌نامه‌هایی که موضوعاتی همچون دزدی سایبری، حقوق مالکیت معنوی، خدمات، کشاورزی و موانع غیرتعرفه‌ای تجارت نظیر یارانه‌ها را پوشش می‌دهد. به گفته منابع مطلع، با این حال اختلاف نظر دو طرف پیرامون تقاضای دولت ترامپ برای پایان یافتن اقدامات تجاری ناعادلانه دولت چین که بهانه اولیه تعرفه‌های رئیس‌جمهوری آمریکا بود، به قوت خود باقی ماند. این اختلافات عمدتا مربوط به سیاست‌های چین در زمینه اعطای یارانه به شرکت‌های دولتی، انتقال اجباری تکنولوژی‌ها و دزدی سایبری از اطلاعات تجاری آمریکا است. در این رابطه، رابرت لایت‌هایزر می‌گوید پیشرفت‌های خوبی در زمینه موضوعاتی همچون انتقال اجباری تکنولوژی حاصل شده است. به گفته مقامات آمریکایی، شرکت‌های خارجی به منظور فعالیت در چین، مجبورند تکنولوژی‌های خود را به شرکت‌های این کشور منتقل کنند.

یکی از تقاضا‌های دیگر دولت ترامپ از طرف چینی، کاهش نابرابری تجاری میان دو کشور است. براساس آمارها، در ۱۱ ماه نخست ۲۰۱۸، کسری تجاری آمریکا برابر چین به رکورد ۳۸۲ میلیارد دلار رسید. با این حال مقامات چینی می‌گویند توانسته‌اند به توافقاتی برای کاهش این نابرابری تجاری برسند. در این رابطه روز جمعه اتاق بازرگانی آمریکا از دولت کشورش خواست به‌جای خرید کوتاه‌مدت چین از محصولات آمریکایی، اطمینان حاصل کند توافق تجاری با چین جامع است و تمام موضوعات را پوشش خواهد داد.  

آمادگی اروپا برای تلافی

اتحادیه اروپا پیش‌نویس فهرستی را تهیه کرده است که در صورت افزایش تعرفه‌های خودرو توسط دولت آمریکا کالاهای وارداتی از این کشور را هدف قرار خواهد داد، فهرستی که شامل محصولاتی از شرکت‌هایی آمریکایی، زیراکس و سامسونیت می‌شود. به گزارش «بلومبرگ»‌، رئیس‌جمهوری آمریکا که به اتخاذ سیاست‌های حمایت‌گرایانه در تجارت شهرت یافته است، می‌گوید اگر به یک توافق تجاری با اروپا نرسد، تعرفه واردات محصولات خودرویی از قاره سبز را افزایش خواهد داد.