عبدالرضا رحمانی فضلی در ارتباط تصویری با برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما نتایج جلسه مدیریت بحران را تشریح کرد و گفت: بطورحتم دستور ویژه مقام معظم رهبری در سرعت امداد رسانی و بهبود وضعیت سیل زدگان تأثر بسزایی خواهد داشت.

وزیر کشور بعنوان رئیس ستاد بحران در مناطق سیل زده، گفت: اقلیم آب و هوایی و بارندگی‌ها تاکنون مانع از امدادهای هوایی شده بود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه فردا یکشنبه (۴ فروردین) به ترمیم راه‌های ورودی به آق قلااقدام خواهد شد، افزود: با حضور نیروهای نظامی و امدادی، فردا روز بهتری برای تسکینآلام مردم خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون جان باختن ۲ هموطن در کل استان گلستان گزارش شده است، افزود: با کمک‌های دولت در مراحل بعد، خسارات مادی مردم قابل جبران است.

او به تشکیل کمیته ویژه فنی تحقیق اشاره کرد و گفت: این کمیته باید ظرف مدت ۲ هفته با تحقیق و بررسی دقیق علت وقوع اصلی سیل در مناطق مسکونی و مشکلات مردم را گزارش کند. این کمیته برخی کوتاهی‌ها در امداد رسانی را پیگیری و گزارش خواهد کرد.

وی به برخی علت‌های مسدود شدن مصب رودخانه‌های استان گلستان اشاره کرد و افزود: لایروبی نشدن به موقع یکی از علت‌های هجوم سیل رودخانه «گرگان رود» به مناطق مسکونی است.

رحمانی فضلی علت حضور نداشتن مناف هاشمی استاندار گلستان در مناطق سیل زده را مشکلات خانوادگی و مسافرت یکماهه او اعلام کرد.

وزیر کشور درباره احتمال شکستن سد در روزهای آتی گفت: بر اساس اعلام مهندسان سد سازی وزارت نیرو، مردم نگران نباشند، هیچگونه خطری مبنی بر شکستن سد وجود ندارد.

وی کاهش خسارت‌های جانی را بعنوان نخستین هدف گذاری ستاد بحران و امداد و نجات اعلام کرد و گفت: اولویت دوم حفظ اموال و امکانات شهری است.

رحمانی فضلی عملکرد ستاد بحران در این چند روز گذشته را با توجه به امکانات استان قابل قبول ارزیابی کرد.

وزیر کشور همچنین در ارتباط تصویری از محل جلسه ستاد بحران با تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما گفت: پس از بازدید از منطقه سیل زده و با توجه به جلساتی که در «آق قلا» و بقیه شهرها تشکیل شد، جمع بندی این جلسات را نهایی خواهیم کرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه همه تلاش ما در شرایط کنونی این است که بتوانیم آب را تخلیه کنیم، اضافه کرد: همه دستگاه‌های اجرایی پای کار هستند و امکانات لجستیکی و تجهیزات، فراهم و در حال کار هستند تا آب را به طرف دریا منتقل کنند.

وزیر کشور گفت: در برخی جاها به علت این که آب پشت جاده و راه‌ها جمع شده بود نظر مهندسی بر شکافتن این جاده‌ها بود و در برخی اوقات راه آهن را در چند نقطه شکافتند تا بتوانند آب را عبور دهند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه کمک رسانی به وسیله بالگردها به موقع و سریع انجام می‌شود، افزود: در دو روز گذشته به علت شرایط اقلیمی خدمات رسانی، کُند بود اما امروز سرعت گرفت.

وی با اشاره به نگرانی‌های به حق مردم اضافه کرد: دستور داده شد ظرف ۱۰ روز همه خسارت‌ها از جمله خسارت‌های وارد شده به ساختمان، اموال، کشاورزی، دامداری، صنعت و مغازه‌ها، برآورد دقیق شود تا در دولت مطرح شود و بتوانیم خسارت‌ها را جبران کنیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: مرحله اول کار که مقابله با سیلاب بود به نحو احسن مدیریت شد زیرا با حجم بیش از ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه آبی که جاری شده بود اگر وارد «آق قلا» یا «گمیشان» می‌شد قطعاً سیل همه این مناطق را با خود می‌برد اما با تدابیری که اندیشیده شد آب در سطح جلگه و دشت پراکنده و از فشار آب کاسته شد.

وی با اشاره به اینکه فقط دو مورد خسارت جانی در منطقه «کلاله» و «منیودشت» داشتیم، گفت: هیچ خسارت جانی در بقیه مناطق سیل زده نداشتیم و این به علت همکاری خوب مردم و مسئولان اجرایی بود.

وزیر کشور با تشکر از صبر، حوصله و متانت مردم از علمای منطقه هم برای همراهی و آگاهی سازی مردم تشکر کرد.

رحمانی فضلی گفت: در گام دوم، تخلیه مناطق و خدمات رسانی به سرعت در حال انجام است.

وی با تشکر از همه دستگاه‌های کمک کننده افزود: پیام مقام معظم رهبری و دستور ایشان سرعت کار را می‌تواند بسیار بالا ببرد.

رحمانی فضلی اضافه کرد: بازسازی‌ها در اسرع وقت انجام خواهد شد.‌

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.