طی روزهای گذشته به دلیل بارش مستمر باران در استان های شمالی کشور به خصوص استان های مازندران و گلستان، مردم شهرها و روستاهای این دو استان با مشکل سیل و آبگرفتگی شدید مواجه و متحمل خساراتی شده اند.

دولت طی ۲۴ ساعت ابتدایی پس از وقوع حادثه مورد انتقاد شدید در رسانه ها و فضای مجازی بود. بطوریکه حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور، گلایه یکی از کاربران فضای مجازی را منتشر کرد. این کاربر خطاب به آشنا نوشته بود «سلام آقای دکتر، مردم منطقه گزارش های عدم همکاری ماموران راهنمایی و رانندگی از منطقه سیل زده میرسونن:از شهر ها ی مختلف قایق سوار وانت میکنند که به شهر سیل زده برسونن. سر راه راهنمایی و رانندگی جریمه میکنه چون بار زدن قایق خلافه».

امروز جمعی از مسئولان کشور از جمله رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد، وزیر بهداشت، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو و رئیس سازمان بهزیستی راهی استان‌های گلستان و مازنداران شدند.

در پاسخ به او، سامانی سخنگوی وزارت کشور در صفحه توییتری خود نوشت: درپی گلایه هایی مبنی برجلوگیری ازانتقال  قایق های شهرهای همجواربه مناطق  سیل زده استان  گلستان،درآخرین تماس تلفنی که بامعاون سیاسی استانداری گلستان داشتم موضوع رابررسی وپیگیری کردم.باهماهنگی که با ناجا بعمل آمدموضوع حل شدواکنون هیچ مشکلی درانتقال قایق هابه مناطق سیل زده وجودندارد.

سلبریتی‌ها که از ابتدا تیرهای انتقاداتشان را به سمت دولت، بدلیل ضعف در  کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده نشانه گرفته بودند، امروز در کنار حلال احمر به یاری مردم شمال کشور شتافتند.

از مقامات ارشد دولت و رئیس مجلس تا نیروهای نظامی کشور از جمله سپاه، ارتش و بسیج هم اکنون در مناطق سیل زده حضور یافتند و تاکنون توانسته‌اند در کنار سازمان حلال احمر و سازمان مدیریت بحران کشور کمک‌رسانی به آسیب دیدگان را تسهیل کنند. وجود پاره ای ناهماهنگی ها در ابتدای وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی است کما اینکه در کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا نمونه هایش دیده می شود اما اقدامات و تلاش های دولت برای رسیدگی به امور سیل زدگان امروز با نظم و هماهنگی بیشتری پیش رفت، به طوری که وزیر کشور اعلام کرد « خطر سیل در گلستان کاملا رفع شده است/مردم به شایعات توجه نکنند». البته با وجود همه این اقدامات، غیبت استاندار گلستان بسیار مشهود و مورد انتقاد بود.

در جدول زیر اظهارات و اقدامات امروز مسئولان اجرایی، تقنینی و نظامی را بخوانید.

 

اشخاص

اظهارات و اقدامت

حسن روحانی/ رئیس‌جمهور

*به وزیر کشور دستور داد برای تکمیل و تسریع در اقدامات امدادی انجام شده، علاوه بر امکانات موجود در استان‌های سیل‌زده، تجهیزات و امکانات لازم از مناطق همجوار نیز برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارات و هر گونه کمک فوری و لازم به سیل‌زدگان بسیج شوند.

جهانگیری/ معاون اول رئیس‌جمهور

*قرار است در این سفر دو روزه از نزدیک مناطق سیل زده را مورد بازدید قرار دهد و سپس در جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور مدیران استان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تصمیمات لازم را برای جبران خسارات وارد شده اتخاذ کنند.

سلمانی سامانی/ سخنگوی وزارت کشور

.*موضوع را مبنی بر جلوگیری از انتقال قایق‌های شهرهای همجوار به مناطق سیل‌زده استان گلستان، با معاون سیاسی استان گلستان بررسی و پیگیری کرد.

*باهماهنگی که با ناجا به عمل آمد موضوع حل شد و اکنون هیچ مشکلی درانتقال قایقهابه مناطق سیل زده وجودندارد.

رحمانی فضلی/ وزیر کشور

* کمک‌های مردمی به ویژه مردم خوب "آق قلا" و علمای آنجا موجب شد مردم مسیر را تخلیه کنند به طوری که در این مسیرها تلفات انسانی نداشتیم و البته آب گرفتگی‌ها و ورود آب به منازل وجود دارد که پس از فروکش کردن، به سرعت تخلیه می‌شود.

* همه امکانات پشتیبانی از جمله پتو، چادر و اسکان‌های موقت و کمک غذایی انجام شده است، از شهرداری تهران نیز کمک‌های پشتیبانی رسیده و امیدواریم کمک‌رسانی سرعت بیشتری پیدا کند.

* از مردم مناطق سیل‌زده می‌خواهیم به شایعات توجه نکنند، در حال حاضر خطر سیل در استان گلستان به طور کامل رفع شده است و فقط آبگرفتگی‌ها را داریم که باید برطرف شوند.

علی لاریجانی/ رئیس مجلس شورای اسلامی

* با ارائه تسهیلات بلاعوض و کم بهره به بخش‌های آسیب دیده سعی خواهیم کرد این واحدها دوباره وارد چرخه فرآیند تولید شوند.

*قوای مجریه و مقننه با استفاده از همه ظرفیت ها به کمک سیلزدگان خواهند آمد و مردم نگران دریافت خدمات نباشند.

واعظی/ رئیس دفتر رئیس‌جمهور

* عمده مشکلات مربوط به قطعی آب و برق و راه‌های مواصلاتی حل شده است و هم‌اکنون نیز نیروهای امدادگر و دولتی در تلاشند تا با همه توان در کوتاه‌ترین مدت مشکلات باقی‌مانده را برطرف کنند. مقرر شده تا لیست کاملی از خسارت‌ها تهیه شود. دولت تمهیداتی را برای جبران خسارت‌ها اتخاذ کرده است.

* توصیه نیروهای امدادرسان به مسئولان و همچنین مردم، عدم حضور مستقیم در این شرایط است‌. نیروهای امدادرسان و هلال احمر درحال حاضر مشغول امدادرسانی و توزیع اقلام غذایی و موردنیاز مردم هستند. دولت تمام تلاش خود را برای امدادرسانی هرچه سریع‌تر به کار گرفته است.

علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت

*مطالبه حضور مسئولان مرتبط در مناطق بحران‌زده با هر نیتی که باشد حتی انگیزه‌های سیاسی، مطالبه به حقی است؛ کمترین تأثیر حضور آنان، التیام آلام آسیب دیدگان است، کما اینکه حضورشان در هماهنگی و اتخاذ تصمیمات دقیق می تواند امدادرسانی دولتی و مردمی را هدفمندتر و سریع تر کند.

*در حال حاضر جدای از هلال احمر و رئیس ستاد بحران که چند روز است در منطقه هستند، امروز رئیس مجلس، وزرا کشور و اقتصاد، نماینده ولی فقیه در سازمان هلال احمر به منطقه رفته اند. بعد از ظهر نیز دکتر جهانگیری به گلستان می رود. گرچه نبود جناب مناف هاشمی کماکان یک نقص انکارنشدنی است.

محمود صادقی/ نماینده مجلس

* وزیر کشور استاندارانی را برگزید که دل به خدمت در استان محل مأموریت خود بدهند نه استانداری که از بدو انتصاب، دائما برای سمت‌های پایتختی (اعم از شهرداری، استانداری، معاونت استانداری...) لابی می‌کنند.

امیر غفاری/ ارشد نظامی ارتش در استان گلستان و فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ نزاجا

* چهار گروه امدادرسانی در جاده خوش ییلاق، گبند کاووس، آق قلا و گمیشان استقرار یافتند. تخلیه چندین روستا از مسیر سیل، کلید خورد و مردم به نقاط مطمئن منتقل شدند تا از هر گونه آسیب در امان باشند.

*به دلیل مشکلات تردد، روزانه هزاران قرص نان در یگان‌های ارتش طبخ شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

* مردم در امکان سرپوشیده و مناسب تا زمان تخلیه معابر و منازل از آب گرفتگی اسکان یافتند. به طور میانگین ۸۰۰ نفر از همکاران ما در کنار مردم هستند.

سید حسن خمینی در تماس تلفنی خود با آیت‌الله نورمفیدی

* دولت و نهادهای حکومتی با حضور در مناطق سیل‌زده، بتوانند به سرعت مشکلات مردم را برطرف کنند.

جواد بخشی/ معاون هماهنگ‌کننده سپاه کربلای استان مازندران

* تمام نواحی و کلیه پاسداران و بسیجیان و بیش از ۶۱ گروه جهادی سپاه استان، پای کار هستند، امروز آمار تخریب منازل را بررسی کردیم تا سریع‌تر گروه‌های جهادی را اعزام کنیم و ساخت منازل انجام شود. کلیه ماشین‌آلات سازندگی و آماد سپاه استان در اختیار مردم قرار گرفته اما حجم خرابی‌ها بالا است و از حدود فیروزکوه تا دریا شهرهای ما درگیر سیلاب هستند. 

محسن رضایی/ دبیر مجمع شخیص مصلحت نظام

خطر جدی است. برخی از اهالی شهرهای مسیر خانه‌ها را تخلیه نمی‌کنند. تا آسیب بیشتری به مردم وارد نشده باید دولت وضعیت اضطراری در منطقه شمال اعلان کند؛ و نیز از ظرفیت‌های استان‌های مجاور گلستان استفاده کند.

امیر یوسف قربانی/فرمانده هوانیروز ارتش

*به دستور فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی ارتش، هوانیروز در آماده باش کامل قرار دارد تا در صورت اعلام نیاز از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، تعداد بیشتری از بالگردهای هوانیروز برای امدادرسانی فعالیت داشته باشند.

رمضان شریف/ سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه

* تمامی امکانات و ظرفیت‌های سپاه برای امدادرسانی به هموطنان سیل زده در استان گلستان بسیج می شود. پایوران، بسیجیان و نیروهای وظیفه سپاه نینوا، نواحی مقاومت بسیج، تیپ مردم پایه نینوا ، یگان ۶۰ زرهی عمار یاسر و تیپ ۴۵ مهندسی جوادالائمه نیروی زمینی سپاه پس از وقوع سیل با حضور در منطقه به سرعت امدادرسانی در راستای نجات گرفتارماندگان در سیل و جلوگیری از بروز خسارات بیشتر را آغاز کردند.

*از علما ، روحانیون و مسئولین محلی استان به ویژه در شهرستان آق‌قلا  در مساعدت با سپاه برای مجاب کردن مردم برای تخلیه زودهنگام روستا ها که تأثیر بسزایی در کاهش تلفات داشت تشکر کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی/ مرجع تقلید

* مردم مجازند از یک سوم وجوهات شرعی خود در راه  کمک به سیل‌زدگان استفاده کنند، آنچه تاکنون از سوی مراکز مسؤول برای نجات آن ها انجام گرفته خوب است ولی هرگز کافی نیست. دولت باید با جدیت بیشتری وارد این حادثه شود و هر چه در توان دارد برای نجات زندگی این عزیزان به کار گیرد.

شاهین فتحی/ معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر

* از صبح امروز پنج فروند بالگرد در منطقه سیل زده در حال انتقال اقلام به آق‌قلا هستند، پس از انتقال اقلام از طریق بالگرد به وسیله قایق‌ها و خودروهای شاسی بلند، اقلام امدادی میان حادثه دیدگان توزیع می‌شود و در مناطقی که دسترسی مشکل باشد این عملیات به وسیله بالگرد انجام خواهد شد.

اسماعیل نجار/ رئیس سازمان مدیریت بحران

* مشکل خطوط آب ، برق ، گاز و مخابرات مناطق سیل زده مازندران به طور کامل رفع شد. تلاش تمام نیروهای امدادی بر این است تا به سرعت این آبها را از مناطق خارج و به سمت دریا هدایت بکنند .

بطحایی/ وزیر آموزش و پرورش

* دستور داده‌ام تا مدارسی که دچار مشکل شده‌اند به سرعت آماده بازگشایی مجدد شوند. برای این منظور مدیران کل نوسازی آموزش و پرورش استان پیگیر هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی

*تا روز چهارشنبه آخرین ارزیابی‌ها از خسارت سیل در گلستان انجام می‌شود

*در مرحله اول پنج میلیارد تومان به مناطق سیل زده گلستان اعتبار اختصاص یافت و ۳۰۰میلیارد ریال دیگر به عنوان تنخواه واسطه در اختیار این استان قرار گرفته است.

غلامی وزیر علوم

*با هموطنان سیل زده اعلام همدردی می کنم، وقوع سیل در استان‌های شمالی در آغاز سال جدید بسیار دردناک بود.

*امیدوارم رنج و سختی این اتفاق به زودی برطرف شود. دولت در کنار این عزیزان است و با تمام قوا به امداد رسانی خواهد پرداخت. از مجموعه‌های دانشگاهی نیز می‌خواهم از همه امکانات خود جهت کمک به مردم عزیز استفاده کنند.

نیروی دریایی ارتش

یگان‌های شناور سطحی، پروازی و تکاوران نیروی دریایی ارتش، برای امدادرسانی به سیل‌زدگان به استان‌های گلستان و مازندران اعزام می شوند.

ستاد کل نیروهای مسلح

از مشکلات ایجاد شده برای هموطنان در استان گلستان اظهار تأُسف می شود. نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج در کنار سایر دستگاه‌های امدادی تمام امکانات انسانی، لجستیکی و بالگردی خود را به کار خواهند گرفت، تا خسارات ناشی از سیل را کنترل و به حداقل برسانند.

ولی الله نانواکناری نماینده بابلسر

*تقریبا شش هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی اعم از توت فرنگی و باغات و خزانه‌های برنج از بین رفته است. توت فرنگی که کامل از بین رفته است و خزانه‌های شالیزاری هم کلا از بین رفته است. بعضی از باغات که عمق آب گرفتگی‌شان زیاد بود خساراتشان زیاد بود اما بعضی باغات که درختان و شاخ و بر های قدیمی داشته اند کمتر خسارت دیده‌اند.

 

*در تعداد زیادی از مناطق و بیشتر در روستاها خسارات مسکونی هم داشتیم که باید برآرود خسارت هم داشته باشیم. باید بعضی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم که لایروبی‌ها می‌تواند در جلوگیری از سیلاب‌های اینچنینی موثر باشد که روی این موضوع کمتر سرمایه‌گذاری می‌شود و این را من به وزیر نیرو و جهاد کشاورزی هم گفته‌ام. در بعضی از جاده‌سازی‌ها مسائل امنیتی را در نظر نگرفته‌اند و بعضی از آبراه‌هایی که در مسیر جاده‌ها بوده کور شده که این هم عامل موثری در بروز سیل بوده است.

 

*بنده با استاندار مازندران که صحبت کرده‌ام قول داده‌اند کمک بلاعوضی را برای مردم داشته باشند. اگر این کمک‌های بلاعوض را به مردم بدون دردسر بدهند، در حل مشکلات آن‌ها موثر خواهد بود. متاسفانه برخی مردم گله‌مند بودند که سه سال پیش همین مشکل را داشتیم که برای دو میلیون تومان وام انقدر ما را درگیر مسائل اداری کردند که نتوانستیم حتی دو میلیون وام بگیریم. این کمک‌های بلاعوضی که در نظر گرفته شده باید بلافاصله به مردم داده شود.

نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان و آق‌قلا

*امروز تلاش‌ها برای غذا رساندن به مردم نظم بیشتری پیدا کرده است این در حالی است که هم اکنون ۱۵ روستا در شهرستان آق‌قلا در محاصره سیل و حجم زیادی از آب قرار دارد.

 

*توقع داشتیم که ستاد بحران با پیش‌بینی‌های لازم خدمات خود را به مردم سیل‌زده بیشتر داشته و نظارت بیشتری بر این موضوع انجام می‌داد. با توجه به حجم بحران اخیر و بی‌نظمی در توزیع خدمات و عدم اهتمام لازم وزارت کشور و ستاد بحران کشور حتماً رحمانی فضلی را به مجلس می‌کشانم و از او دلایل این عدم مدیریت را جویا می‌شوم چرا که ستاد بحران در استان گلستان و شهرستان گرگان و آق‌قلا می‌توانست مسیر سیل را به سمت دیگری سوق دهد.

 

به شخصه مسیر راه‌آهن را برای تغییر آب تغییر دادم و اگر با مدیریت لازم تمهیداتی برای تغییر مسیر سیل به کمربندی و یا دیگر مناطق زودتر انجام می‌شد شاهد گسترش بحران نبودیم.

*هلال‌احمر به جان و دل در روزهای اخیر به مردم خدمت‌رسانی کرده است،در روز اول به دنبال بیل مکانیکی می‌گشتیم تا بتوانیم مسیرهای سیل را به سمت دیگری هدایت کنیم در حالی که ستاد بحران استان گلستان می‌توانست پیش‌بینی‌های لازم را در این خصوص انجام دهد این در حالی است که شهرک صنعتی در مسیر گرگان هم هم اکنون در محاصره آب قرار دارد.

* آق‌قلا به زیر آب رفته و در حقیقت تمامی اقدامات یکی دو روز اخیر نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است. تا مسیر ضلع شرقی‌ آق‌قلا بازگشایی نشود نمی‌توانیم مسیرهای مواصلاتی این شهر را باز کنیم. در روز گذشته با گسیل هلی‌کوپترهای حاوی امکانات و خدمات وضعیت کمی تغییر پیدا کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.