نشریه تایمز با استناد به یک گزارش فوق محرمانه که از طبقه بندی خارج شده است، نوشت ­مقامات انگلیس در سال هزار و نهصد و هشتاد و شش خود را برای مقابله با حمله احتمالی رژیم معمر قذافی دیکتاتور وقت لیبی به جبل الطارق آماده کرده و برای این کار تدابیر مشخصی نیز اتخاذ کرده بودند.

 

نشریه تایمز با مرجع قرار دادن گزارش یادشده نوشت حمایتهای انگلیس از حملات هوایی آمریکا به طرابلس و بنغازی موجب شده بود مقامات لندن نگران حمله احتمالی رژیم لیبی به جبل الطارق باشند. به همین علت وزارت دفاع انگلیس در آن زمان خود را آماده کرده بود تا با حمله احتمالی لیبی به جبل الطارق که ممکن بود به تلافی حمایتهای مارگارت تاچر از حملات هوایی آمریکا به طرابلس و بنغازی در سال هزار و نهصد و هشتاد و شش صورت گیرد، مقابله نماید.

 

در این گزارش که پیشتر به عنوان یک سند فوق‌سری طبقه بندی شده بود، آمده است: در پی اقدامات نظامی آمریکا بر ضد لیبی، خطر حمله لیبی به اهدافی در خاک انگلیس افزایش یافته است. طبق این سند، مقامات انگلیس احتمال می دادند که رژیم معمر قذافی با استفاده از بمب افکن های Tu-۲۲ که اتحاد جماهیر شوروی سابق در اختیار لیبی قرار داده بود، پنج بمب یک هزار کیلوگرمی در جبل الطارق رها کند به همین علت اجازه رهگیری هر هواپیمای مشکوک را که به جبل الطارق نزدیک می شود، به وزارت دفاع انگلیس داده بودند. به همین علت نیروی هوایی انگلیس یک هواپیمای رهگیر فانتوم و همچنین چند سامانه موشکی زمین به هوای راپیر برای دفاع از حملات احتمالی بر ضد جبل الطارق مستقر کرده بود. انگلیس همچنین بیم آن داشت که جبل الطارق هدف یک حمله تروریستی قرار گیرد.

 

در گزارش محرمانه ای که تایمز به آن استناد کرده، آمده است سازمانهای تروریستی متعددی در اسپانیا با لیبی در ارتباط هستند. به همین علت لازم است که دولت اسپانیا کنترل شدیدتری بر آن دسته از مهاجران شمال آفریقا که از طریق مغرب خود را به خاک اسپانیا می رسانند، اعمال کند.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پانزدهم آوریل سال هزار و نهصد و هشتاد و شش ارتش آمریکا حملاتی هوایی بر ضد لیبی انجام داد و اقامتگاه معمر قذافی رئیس جمهور لیبی را در طرابلس هدف قرار داد. در این حملات حدود شصت نظامی و غیرنظامی لیبیایی کشته شدند. 

 

حملات هوایی آمریکا به لیبی در واقع به تلافی حمله ای که پنجم آوریل سال هزار و نهصد و هشتاد و شش به باشگاه لابل در برلین غربی روی داد، صورت گرفت. در این حمله سه نفر از جمله دو نظامی آمریکایی کشته شدند. رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا لیبی را به دست داشتن در این حمله متهم کرد. در آن زمان مقامات طرابلس دست داشتن کشورشان را در این حمله تکذیب کردند اما در سال دو هزار و هشت به خانواده دو نظامی کشته شده آمریکایی در این حمله غرامت دادند تا روابط طرابلس با واشنگتن به حالت عادی بازگردد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.