ویلیامسون ادامه داد: این تصمیم پیام روشنی را ارسال می‌کند که انگلیس در مقابل رویکرد تجاوزکارانه روسیه از مردم اوکراین حمایت کرده و به حق حاکمیت این کشور پایبند است.

وی همچنین گفت که از نزدیک منطقه شرق اوکراین و درگیری‌هایی که به گفته وی براثر اقدام های گروه‌های جدایی‌طلب طرفدار مسکو سازمان‌دهی می‌شود را دیده است و شرایط آنجا را بی‌رحمانه خواند.

جدایی‌طلبان در شرق اوکراین درصدد تاسیس کشوری مستقل برآمده‌ و تاکنون بیش از ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. 

روسیه هرگونه اتهام غرب مبنی بر مداخله مسکو در مناقشات شرق اوکراین را رد کرده است.

وزیر دفاع انگلیس در جریان سفرش به اوکراین همچنین با «استپن پولتوراک» وزیر دفاع و «ویکتور مزنکو» رئیس ارتش این کشور دیدار و درباره تهدیدهایی که نیروهای اوکراینی با آن روبه رو هستند رایزنی کرد. بر اساس اعلام ویلیامسون، انگلیس قرار است به‌منظور راه‌اندازی توان نیروی دریایی اوکراین، وابسته نظامی خود را به کی‌یف اعزام کند.

وزیر دفاع انگلیس همچنین با «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار کرد و در جریان آن، پایبندی لندن را به حفظ تمامیت ارضی این کشور مورد تأکید قرارداد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع انگلیس، تاکنون بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ نیروی ارتش اوکراین از سوی پرسنل انگلیس در چارچوب عملیات اوربیتال از سال ۲۰۱۵ آموزش‌دیده‌اند. در این عملیات علاوه بر مهارت‌های مقابله با خمپاره و تیراندازی تکنیک‌های شناسایی مین، بمب‌های دست‌ساز، مسائل بهداشتی و لجستیک آموزش داده شده است.

اختلاف اوکراین و روسیه به همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ میلادی در شبه‌جزیره کریمه برمی‌گردد که در جریان آن اکثر ساکنان این منطقه به استقلال از اوکراین رای دادند. روس‌ها معتقدند که شبه‌جزیره کریمه با عقد قراردادی به روسیه ملحق شده است.

بسیاری از کشورهای جهان الحاق کریمه به اوکراین را نپذیرفته‌اند و هنوز این منطقه را جزئی از خاک اوکراین می‌دانند هرچند که اوکراین هیچ نفوذی روی آن ندارد.

آمریکا و غرب از سال ۲۰۱۴ به این‌سو، به دلیل الحاق کریمه به روسیه، بسته‌های تحریمی متعددی علیه روسیه وضع کرده‌اند که تا امروز نیز ادامه داشته است.

همزمان، روابط دیپلماتیک میان لندن و مسکو طی شش ماه گذشته بر مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس در انگلیس به‌شدت تیره شده است.

دولت انگلیس، مسکو را به مسمومیت اسکریپال با ماده نوویچوک ساخت روسیه متهم و به‌موجب آن ۲۳ نفر از دیپلمات‌های این کشور را اخراج کرد. روسیه نیز که هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده، ده‌ها نفر از دیپلمات‌های انگلیسی را از خاک این کشور اخراج کرد.

تنش‌ها میان دو کشور دیشب بار دیگر پس‌ازآن بالا گرفت که وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد به دنبال حضور دو بمب‌افکن روسی در نزدیکی «حریم هوایی» این کشور و عدم پاسخگویی به مسئولین برج مراقبت انگلیس، جنگنده‌های این کشور برای رهگیری آن‌ها به پرواز درآمدند.

ویلیامسون حضور بمب‌افکن‌های روس در نزدیکی حریم هوایی این کشور را چالشی نظامی جدی از سوی مسکو عنوان و تصریح کرد: برای دفاع از حریم هوایی انگلیس در برابر اقدامات خشونت‌آمیز تردید نمی‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.