یک سخنگوی دفترنخست وزیری انگلیس اعلام کردکه این نشست باهدف اطلاع‌رسانی درباره تحقیقات انجام ‌شده در رابطه با این حادثه برگزار خواهد شد. به گفته وی انتظار می‌رود که این نشست روز پنجشنبه برگزار شود.

همزمان منابع انگلیسی گزارش دادند که وزارت خارجه این کشور&#۳۹;یک دیپلمات روس&#۳۹; را احضار کرده تا درباره ضرورت محاکمه متهمان رایزنی کند. جزئیاتی درباره هویت این دیپلمات منتشرنشده است.

تنش‌ها میان انگلیس و روسیه باردیگر بر سر آنچه لندن تعرض روسیه به خاک خود واستفاده از گاز شیمیایی نوویچوک برای ترور اسکریپال می‌خواند، بالاگرفته است.

اسکریپال و دخترش اسفندماه گذشته براثرتماس با ماده‌ای سمی درشهر سالزبری واقع در جنوب انگلیس دچار مسمومیت شده و به بیمارستان منتقل می‌شوند. 

نخست‌ وزیر انگلیس امروز در مجلس عوام این کشور اعلام کرد که تحقیقات دستگاه‌های امنیتی نشان می‌دهد دو مأمور اطلاعات ارتش روسیه موسوم به &#۳۹;جی.آر.یو&#۳۹;، در مسمومیت آن‌ها دست داشته‌اند.

وی گفت که این افراد بانام‌های مستعار &#۳۹;الکساندر پتروف&#۳۹; و &#۳۹;روسلان بوشیروف&#۳۹; دوم ماه مارس گذشته از مسکو وارد لندن شده و پس از پایان عملیات خود به مسکو بازمی‌گردند. «می» بر همین اساس مدعی شد که شواهد کافی وجود دارد تا دادستانی انگلیس این دو فرد مجرم را شناسایی کند.

نخست‌وزیر انگلیس اضافه کرد که حکم بازداشت اروپایی این افراد صادرشده و به‌ زودی قرار بازداشت آن‌ها توسط پلیس اینترپل نیز اعمال خواهد شد. او همچنین اشاره کرد که علاوه بر اقدامات تنبیهی صورت گرفته علیه دولت روسیه، لندن برای اعمال دور جدیدی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو اقدام می‌کند.

انگلیس اسفندماه گذشته در واکنش به این رویداد، ۲۳ تن از دیپلمات‌های روسیه را از خاک این کشور اخراج کرد. روسیه نیز که هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده، ده‌ها تن از دیپلمات‌های انگلیسی را از خاک کشورش اخراج کرد.

سرگئی اسکریپال سال ۲۰۱۰ هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با ۱۰ جاسوس آمریکا مبادله کرد.

وی پیش‌تر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس درسال ۲۰۰۶ ( ۱۳۸۵)به ۱۳ سال حبس در مسکو محکوم شد. او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ام.آی.۶ گزارش داده است.

یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اظهار داشت: «می» در این رابطه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرده و درصدد است تا با رهبر سایر کشورها نیز گفت‌وگو کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.