اسپوتنیک گزار شد، الکساندر یاکوونکو، سفیر روسیه در انگلیس در مصاحبه‌ای با شبکه روسیا ۲۴ گفت: تقریبا همه شواهد و مدارک مربوط به این پرونده مسمومیت با عامل اعصاب در حال نابود شدن هستند به همین سبب در صورتی که الزامی برای بررسی و سنجیدن موضوعی باشد دیگر برای آن فرصتی نخواهد بود.

این دیپلمات خاطر نشان کرد: بازرسان روس آماده رفتن به انگلیس جهت اجرای یک تحقیقات مشترک درباره این پرونده هستند.بازرسان ما آماده هستند چون ما هم می‌خواهیم بفهمیم چه اتفاقی افتاده است. با این حال من مطمئن نیستم که طرف بریتانیایی با پیشنهادهای ما موافقت کند اما این پیشنهادها از طرف ما روی میز هستند.

اشاره یاکوونکو به حادثه مربوط به ۴ مارس است که در جریان آن اعلام شد سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس که در ساکن شهر سالیزبری بوده به همراه دخترش هدف یک سوءقصد با ماده اعصاب قرار گرفتند.

بعد از این حادثه انگلیس، مسکو را به سازماندهی آن متهم کرد اما روسیه این اتهام‌ها را بی‌اساس دانست و رد کرد.

یاکوونکو همچنین گفت: امیدوار است به زودی نشستی با وزیر امور خارجه جدید انگلیس داشته باشد.

یاکوونکو تصریح کرد: من نامه‌ای از جانب وزارت خارجه انگلیس دریافت کرده‌ام که در آن از تمایل وزیر امور خارجه انگلیس برا یک نشست صحبت شده است. من فکر می‌کنم چنین نشستی به زودی هماهنگ خواهد شد.

به گفته این دیپلمات تاریخ این نشست هنوز تعیین نشده و می‌بایست از سوی خود انگلیس تعیین شود.

ماه ژوئیه جرمی هانت، ‌به عنوان وزیر امور خارجه جدید انگلیس جانشین بوریس جانسون شد.

یاکوونکو خاطر نشان کرد: مساله اخراج دیپلمات‌های روسیه‌ای تاثیری منفی بر فعالیت سفارت روسیه در انگلیس داشته است.

چندی پیش لندن ۲۳ دیپلمات روسیه را در ارتباط با مناقشه مربوط به سوءقصد به سرگئی اسکریپال در سالزبری اخراج کرد و این باعث شد که مسکو نیز آن را تلافی کند. البته این مساله یک تاثیر منفی گذاشته است. متاسفانه ما نمی‌توانیم به طور کامل فعالیت‌های کنسولی خود را به دلیل کمبود کارمند و نیرو اجرا کنیم.

این دیپلمات اظهار کرد: در حال حاضر میانگین زمان صدور روادید انگلیس برای دیپلمات‌های روسیه‌ای به یکسال تا یکسال و نیم رسیده و این عادی نیست.

او تاکید کرد: دیپلمات‌ها نمی‌تواند روادید انگلیس را دریافت کند و چنین شرایطی برای هیچ کشور دیگری در جهان وجود ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.