سفارت روسیه در لندن اقدام نیروی هوایی سلطنتی انگلیس (راف) در ایجاد مزاحمت برای هواپیمای نظامی روسیه بر فراز دریای سیاه را اقدامی خطرناک توصیف کرد و افزود این اقدام برای تحریک مسکو طراحی شده است.

این اتهام پس از آن مطرح شد که نیروی هوایی سلطنتی انگلیس روز جمعه برای یک هواپیمای گشت زنی روسیه بر فراز دریای سیاه مزاحمت ایجاد کرد. نیروی هوایی سلطنتی انگلیس همچنین روز چهارشنبه برای دو هواپیمای جنگی روسیه مزاحمت ایجاد کرد.

سفارت روسیه در بیانیه ای در روز شنبه اعلام کرد: "یک هواپیمای گشت زنی روسیه که در نزدیکی خط ساحلی خود روسیه -بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر دورتر از جزایر انگلیس - در حال انجام عملیات است چه نوع تهدیدی می تواند برای انگلیس یا حتی متحدانش ایجاد کند؟"

این بیانیه افزود: "به جای تقویت امنیت همه، مقامات انگلیس از چنین حضور نظامی (در دریای سیاه) برای انجام اقدامات تحریک آمیز استفاده می کنند. انگلیس نه تنها این کار را از طریق اظهارنظرهای کلامی انجام می دهد که به نوبه خود باعث تأسف است، بلکه با اقدامات نظامی واقعی که کاملاً خطرناک است چنین اقدامات تحریک آمیزی انجام می دهد."

وزارت دفاع و وزارت امور خارجه انگلیس روز یکشنبه در این زمینه اظهارنظر نکردند.

سه کشوری که به دریای سیاه راه دارند - رومانی، بلغارستان و ترکیه - هر سه از متحدان انگلیس در ناتو هستند.

مارک لنکستر، وزیر دولت انگلیس در امور نیروهای مسلح در ماه ژوئیه در یک سخنرانی در لندن در مورد "روسیه تهاجمی تر" صحبت کرد و گفت نیروی هوایی سلطنتی انگلیس مجبور شده است بیش از ۸۰ بار طی یک دهه گذشته برای هواپیماهای نظامی روسیه ایجاد مزاحمت کند.

پس از مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روسیه و دخترش یولیا اسکریپال در ماه مارس در شهر سالیسبری، روابط میان لندن و مسکو به پایین ترین سطح خود در دوران پس از جنگ سرد نزول کرد.

لندن مسکو را مسئول این حمله شیمیایی می داند و روسیه هم این اتهام را رد کرده است.

نیروی هوایی سلطنتی انگلیس پس از الحاق شبه جزیره کریمه توسط مسکو در سال ۲۰۱۴، در کشورهای حوزه بالتیک و در رومانی حضور پیدا کرده است تا عاملی بازدارنده برای اقدام نظامی احتمالی روسیه باشد. مسکو می گوید فعالیت هایش در منطقه دریای سیاه عادی است و با قوانین بین المللی همخوانی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.