دولت عراق شنبه (۲۵ اسفند) دارایی‌های «حمزه بن‌لادن»، پسر سرکرده سابق گروه تروریستی القاعده را بلوکه کرد.

وبگاه خبری «ارم» گزارش داد که کمیته «بلوکه کردن دارایی‌های تروریست‌ها» وابسته به دبیرخانه کل شورای وزیران عراق با انتشار اسناد رسمی اعلام کرده است که نام حمزه اسامه بن لادن، شهروند سعودی را به لیست افراد و نهادهایی که دارایی آن‌ها بلوکه شده و ممنوع‌السفر هستند، اضافه کرده است.

این کمیته اعلام کرده است که این تصمیم به زودی به وزارتخانه‌ها، نهادهای غیر وزارتی، استان‌ها، شوراهای استانداری، مؤسسات مالی و غیر مالی و ادارات ذی ربط ابلاغ خواهد شد.

وزارت کشور عربستان سعودی نیز دهم اسفند اعلام کرده بود که تابعیت سعودی حمزه بن لادن را از وی سلب کرده است.

این اقدام ریاض به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از تعیین جایزه برای یافتن پسر بن‌لادن از سوی وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت.

وزارت خارجه آمریکا یک روز قبل از این تصمیم ریاض اعلام کرد در ازای اطلاعاتی که به دستگیری حمزه بن لادن منجر شود، یک میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. 

اسامه بن‌لادن یکی از اعضای خانواده ثروتمند بن‌لادن در عربستان سعودی و بنیان‌گذار و رهبر شبکه تروریستی القاعده بود. او دوم می ۲۰۱۱ در سکونت‌گاهش در آبوت‌آباد پاکستان توسط نیروهای آمریکایی کشته شد.

دولت آمریکا گروه تروریستی القاعده را به طرح‌ریزی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ متهم کرده است. در این روز از تاریخ آمریکا، ۴ هواپیمای مسافربری توسط ۱۹ عضو القاعده ربوده شده و برای حمله به برج‌های دو قلوی تجارت جهانی و ساختمان پنتاگون مورد استفاده قرار گرفتند. 

اعضای خانواده اسامه بن لادن دارای شرکت‌های تجاری و اداری در عربستان سعودی هستند. مجموعه شرکت‌های «بن لادن» که شرکت هلدینگ و خوشه‌ای عربستانی است یکی از این شرکت‌ها است.

تمرکز اصلی این شرکت در زمینه ساخت و ساز بناها و ساختمان‌های تجاری، توسعه زیرساخت‌های شهری، راه‌سازی و احداث فرودگاه، همچنین ساخت نیروگاه و کارخانجات صنعتی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.