آیت الله محمد یزدی در ۲۴ مرداد سال ۶۸ نخستین رئیس قوه قضائیه ای بود که حکم خود را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرد. او در ۲۳ مرداد سال ۷۸ ریاست قوه قضائیه را تحویل آیت الله هاشمی شاهرودی داد. آیت الله شاهرودی نیز در ۲۳ مرداد سال ۸۸ دوره مسئولیتش به پایان رسید و با حکم رهبر معظم انقلاب، زمام امور دستگاه قضایی در اختیار آیت الله آملی لاریجانی قرار گرفت.

گرچه دوره مسئولیت آیت الله آملی لاریجانی تا ۲۳ مرداد سال ۹۸ بود اما او دو ماه پس از انتصاب به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب درخواست معرفی زودهنگام رئیس جدید قوه قضائیه را مطرح کرد و رهبر انقلاب نیز با این درخواست موافقت کردند. حالا امروز حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب کردند.

بررسی متن احکام رهبر معظم انقلاب برای روسای قوه قضائیه نشان می دهد که بلندترین متن برای آیت الله هاشمی شاهرودی و کوتاه ترین متن برای آیت الله آملی لاریجانی بود. 

متن احکام به این شرح است:

حکم انتصاب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب مستطاب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی دامت برکاته

آغاز دهه‌ی پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکیل دادگستریِ مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب میکند که با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردها و رهنمودهای انباشته در این نصاب زمانی، تحوّلی متناسب با نیازها و پیشرفتها و تنگناها در قوه‌ی قضائیه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزه‌ئی مضاعف و نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، دوران جدیدی را که زیبنده‌ی گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند.

اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیده‌ام که دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه‌ی قضائیه و آشنا با همه‌ی زوایای آن میباشید و از طرفی در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در این عرصه مهم برخوردارید، و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌اید.

سند تحول قضائی پیشنهادی جنابعالی را ملاحظه کردم. بر اساس مشورتها و نظرات کارشناسی، آنرا مفید و کارساز میدانم. با این حال چند نکته را مؤکداً به جنابعالی سفارش میکنم.

نخست آنکه برای همه‌ی فصول این سند و بندهای ذیل آنها، زمان تعیین کنید و خود و همکارانتان را بر پایبندی به سرآمد برنامه الزام نمائید. در زمانبندیها نه عجله و نه مماطله نباید راه داده شود.

دوم آنکه در همه‌ی فصول تحول، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنید.

سوم آنکه عنصر نیروی انسانی صالح را در رأس عوامل تحول و پیشرفت قوه بدانید. سلامت قضات و پاکیِ دامن آنان از هر گونه فساد، شرط لازم و اوّل برای همه توفیقات شما است. در ریشه‌کنی فساد از درون قوه که مایه‌ی مباهات شما و سرافرازی اکثریت قضات دادگاهها و دادسراها است، هیچ تردید و درنگ نکنید.

چهارم آنکه گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادیهای مشروع و نظارت بر اِعمال قانون را که در شمار هدفهای قوه قضائیه در قانون اساسی است در رأس برنامه‌ها قرار دهید. این موجب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه قضائیه در حوادث و منازعات خواهد شد.

پنجم آنکه در برخورد قضائی ملاحظه‌ی این و آن را نکنید.

ششم آنکه از جوانان صالح و انقلابی و فاضل در مسؤولیتهای قوه استفاده کنید.

هفتم آنکه قاضی و دادگاه را عزیز بدارید. احساس عزت و شرافت در قاضی، سدّ محکمی در برابر انگیزه‌ها و عوامل نفوذ و انحراف است.

هشتم آنکه همکاری با قوای مجریه و مقننه و هم‌افزایی با آنان را که سفارش همیشگی اینجانب است در نظر داشته باشید. آنان نیز موظف به همراهی و همکاری با شمایند.

در پایان لازم میدانم از آیت الله آملی بخاطر تلاشهای ارزشمندشان تشکر و قدردانی کنم و برای توفیق کامل جنابعالی و همکارانتان دست دعا و توسل به درگاه ربوبی بلند کنم و توجهات و دعای حضرت بقیة الله ارواحنا فداه را مسألت نمایم.

والسلام علیکم و رحمة الله

سید علی خامنه‌ای

۱۶ اسفند ۱۳۹۷

حکم انتصاب آیت‌الله صادق آملی لاریجانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب مستطاب حجّت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی، محقّق فرزانه و ارجمند (دامت توفیقاته)

اکنون که دوران تمدیدشده‌ی مسئولیّت آیت‌الله آقای هاشمی‌شاهرودی در قوّه‌ی قضائیّه به پایان رسیده است، با تشکّر و تقدیر از مجاهدتها و خدمات ارزنده و ماندگار ایشان، جنابعالی را که از برجستگان علمیِ حوزه‌ی علمیّه‌ی قم و برخوردار از روحیه‌ و توان نوآوری و ابتکار میباشید، بر اساس اصل یکصدوپنجاه‌وهفت قانون اساسی، به ریاست قوّه‌ی قضائیّه‌ی جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم.

با گذشت سه دهه از آغاز تشکیلات نوین دادگستری و کسب تجربیّات گران‌بها و آزمون و خطاهای اجتناب‌ناپذیر، اکنون چشمداشتِ سلامتِ ارکان و اتقانِ احکام و سرعت و سهولت در اجرای عدالت، از دادگستری جمهوری اسلامی، انتظاری بحق است که مسئولان این پیکره‌ی عظیم و دستگاه‌های جانبی آن باید در برآوردن آن با همه‌ی توان از هیچ کوشش و ابتکاری فروگذار نکنند.

اینجانب بجِد امیدوار است که دوران مدیریّت جنابعالی با توجّه به فراهم آمدن بسیاری از زیرساختهای لازم و با تکیه بر صلاحیّتهای علمی و عملی آن جناب، دوران شکوفایی قوّه‌ی قضائیّه به شمار آید.

توفیقات جنابعالی و همکاران محترم و قضات شریف را از خداوند متعال مسئلت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۲۳ مرداد ۱۳۸۸

حکم انتصاب آیت‌‌الله سید محمود هاشمی

بسم الله الرحمن الرحیم‌

آیت‌‌الله آقای حاج سید محمود هاشمی شاهرودی دامت تأییداته العالیه‌

با پایان گرفتن دوران تمدیدشده‌‌ی مسؤولیت آیت‌‌الله آقای یزدی در قوه‌‌ی قضاییه که با مجاهدتی دلسوزانه و خدماتی ارزشمند همراه بود، جنابعالی را که از چهره‌‌های برجسته‌‌ی علمی و آراسته به صلاحیت و مرتبت والا و علم و عمل می‌باشید براساس اصل یکصد و پنجاه و هفت قانون اساسی به ریاست قوه‌ی قضاییه‌‌ی جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌‌کنم.

اهمیت این مأموریت حساس و خطیر از آن روست که سلامت و استحکام و قدرت و قاطعیت این دستگاه، موجب سلامت همه‌‌ی دستگاه‌های قانونگذار و مجری در نظام اسلامی، و مایه‌‌ی گسترش عدالت و امنیت در زندگی همه ملت می‌‌گردد و پیشرفت مادی و معنوی کشور را ممکن می‌‌سازد.

قوه‌‌ی قضاییه بازوی توانمند نظام اسلامی است که موظف است عدل و انصاف را گسترش دهد، از حقوق آحاد ملت بدون هیچ تمایزی دفاع کند، متجاوزان به حقوق مردم را بی‌‌هیچ تفاوت و بدون اغماض و مسامحه به مجازات برساند، و دعاوی و اختلافات را حل و فصل نماید. تحقق این مأموریت بزرگ مایه‌‌ی استقرار امنیت و طمأنینه و آرامش واقعی و پایدار برای مردم است.

نقش نظارتی قوه قضاییه بر همه‌‌ی دستگاههای کشور، و مأموریت پیشگیری از وقوع جرم، و نیز جنبه‌‌ی تربیتی و تهذیبی در بازداشتگاهها، جوانب دیگری هستند که این رکن اساسی نظام اسلامی را در جایگاه والا و مؤثر خود در اداره‌‌ی کشور می‌‌نشانند و کارآیی و اقتدار نظام اسلامی را از همه سو نشان می‌دهند.

طبیعت کار دستگاه قضایی مستلزم آن است که همواره یک طرف از دو سوی مرافعات، از نتیجه‌ی قضاء، ناخشنود است، ولی آنگاه که عدالت و قانونِ بی‌‌گذشت بر عملکرد محاکم قضایی حاکم است حتی خرده گیران و عیب‌جویان نیز در وجدان خود، قاضی و قضاء را تحسین و به ارزش و اعتبار آن اذعان می‌‌کنند.

بی‌گمان دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از آغاز تا کنون راه دشوار و نارفته‌‌یی را به همت شخصیتها و عناصر دلسوز پیموده و بویژه در سالهای اخیر و با وجود مخالفتها و غرض ورزیهای گاه گسترده و عمیق، موفقیت‌های بزرگی به دست آورده است. لیکن عروج به جایگاه و منزلت رفیع قضاوت ناب اسلامی مستلزم مجاهدت پیگیر عالمانه و مدبرانه و صمیمانه‌یی است که قبول مسؤولیت از سوی جنابعالی که فقیهی مسلط بر موازین اسلامی و علمی و برخوردار از احاطه و هوشمندی می‌باشید، می‌‌تواند نوید آن را بدهد.

بهره‌‌گیری از همکاری شخصیت‌های کاردان و انقلابی و قضات پاکدامن و شجاع و حقوقدانان مؤمن و فاضل حوزه و دانشگاه به شما امکان برنامه‌‌ریزی و عمل درست در راه هدف‌هایی را خواهد داد که مجموعاً به صلاح و کمال دستگاه قضایی اسلامی کشور می‌‌انجامد.

کوتاه کردن فرایند دادرسی، گسترش کمی و کیفی محاکم دادگستری، پیاده کردن کامل مقررات قضاء اسلامی، تأکید و مبالغه در سلامت همه‌‌جانبه قوه‌ قضاییه، آشنا کردن مردم به حقوق و مقررات و جرائم و مجازاتهای قضایی، روز آمد کردن پرونده‌‌های در حال رسیدگی و استفاده از فن‌آوری نو برای آن، از جمله اولویت‌های نخستین است.

صلابت و اقتدار قوه‌ی قضاییه، مهمترین خصوصیتی است که می‌‌تواند این رکن اساسی نظام اسلامی را بر ادای وظیفه‌‌ی اصلی آن یعنی احقاق و احیای حق مظلومان و مقابله با متجاوزان به حقوق افراد و جماعات، قادر سازد.

تضعیف قوه‌‌ی قضاییه از سوی هیچکس پسندیده و پذیرفته نیست و قوه‌‌ی قضاییه تنها با حفظ استقلال و قاطعیت و اعتماد به نفس و وارد نشدن در دسته‌‌بندیهای اجتماعی و برتر از همه، به یاد داشتن مسؤولیت عظیم خود در برابر خداوند علیم و قدیر و حفظ صلاح و سلامت دینی و اخلاقی خود می‌‌تواند بدان دست یابد.

برای دستگاه قضایی مهمتر از همه چیز، اجرای عدالت و قانون است و نظام قضایی اسلام کارآمدترین وسیله‌‌ی تحقق این هدف متعالی است. تقویت دانش قضایی و گزینش اشخاص صالح در مجموعه‌‌های قضایی و اداری، و برنامه‌‌ریزی دقیق همراه با نظارت مستمر بر اجزاء این دستگاه بزرگ، و نیز حفظ عزت و حرمت قضات، لوازم اصلی برای تحقق آن مقصود به حساب می‌آیند.

لازم است دولت و مجلس محترم همکاری و پشتیبانی مادی و معنوی از دستگاه قضایی را وظیفه‌‌ی خود بدانند و دستیابی آن را به هدف‌هایی که در حقیقت متعلق به همه‌‌ی نظام اسلامی و مورد اهتمام همه‌ی علاقه‌‌مندان به کشور و ملت است، میسر سازند.

در پایان وظیفه‌ی خود می‌دانم که از زحمات دلسوزانه و طاقت فرسای عالم بزرگوار آیت ‌الله آقای یزدی که در طول مسؤولیت خود در رأس قوه قضاییه با همه‌‌ی توان، و با اخلاص و صمیمیت کم‌‌نظیر، تلاش بی‌‌وقفه‌‌یی را در پیشبرد این قوه به کار بردند و اقدامات مهمی را به انجام رساندند، صمیمانه تشکر کنم و نیز از همه‌‌ی همکاران ایشان در این مجاهدات سپاسگزاری نمایم.

توفیق و تأیید الهی و دعا و دستگیری حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا فداه را برای جنابعالی مسألت می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله‌

سید علی خامنه ‌ای‌

۲۳ مرداد ۷۸

حکم انتصاب آیت‌الله محمد یزدی

متن حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای انتصاب آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی به ریاست قوه‌ی قضائیه، به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی (دامت تأئیداته)

با توجّه به اصل یکصد و پنجاه و هفتم قانون اساسی و با معرفت و اعتقاد به شایستگی‌های علمی و عملی جنابعالی، مسئولیّت خطیر و حسّاس و افتخارآمیز ریاست قوّه‌ی قضائیّه را به جنابعالی تفویض میکنم. برای جنابعالی روشن است که قوّه‌ی قضائیّه نبض دستگاه اداری و وضعیّت عمومی کشور است. سلامت و استحکام، قاطعیّت و انصاف، دلسوزی و پشتکار و بالاخره آمادگی و انتظام این دستگاه نشان‌دهنده و مستلزم وجود سلامت و امنیّت و عدل و داد و حُسن جریان امور در کشور و در دستگاه‌های اجرایی آن است و بعکس، ضعف و فساد و اختلال و کم‌کاری و بی‌نظمی در این دستگاه، خبردهنده از وجود فساد و ناامنی و بی‌عدالتی در جامعه است.

و این بدان جهت است که سلامت دستگاه قضاء، همه‌ی دستگاه‌های دولتی و مردمی را به سلامت سوق میدهد و بیماری ناتوانی آن، راه را بر فساد عمومی باز میگذارد. قاطعیّت و انصاف و سرعت عمل و رعایت ضوابط اسلامی، شرایط لازمی است که هرگاه وجود داشته باشد، دستگاه قضائی کشور را مأمن و ملجأ مظلومین و ضعفا میسازد و در آنان امید به وجود می‌آورد.

انتظار و امید اینجانب آن است که جنابعالی در ادامه‌ی ده سال تلاش و مجاهدتی که عناصر دلسوز و متعهّد در قوّه‌ی قضائیّه مبذول داشته‌اند، با توکّل به خداوند و استمداد از فضل و مدد الهی و با اعمال قاطعیّت و ابتکار، دستگاه قضائی را به شکل کاملاً اسلامی و برخوردار از عدالت و انصاف کامل سازماندهی کرده و از عناصر مؤمن و عالم و متعهّد در داخل یا خارج آن دستگاه استفاده بفرمائید و از همه‌ی علمای محترم و قضات شریف و عناصر مؤمن و غیور که به حفظ حقوق ضعفا و مظلومین اهتمام می‌ورزند درخواست میکنم که دستگاه بسیار حسّاس قضاء را یاری داده و هرگونه کمکی که برای آنان مقدور است به کمال و کارائی روزافزون آن بنمایند.

اینجانب بر خود لازم میدانم که از خدمات و زحمات طاقت‌فرسای عالم جلیل‌القدر آیت‌الله آقای موسوی اردبیلی که در سالهایی دشوار و ممتد، ریاست شورای عالی قضائی را بر عهده داشته و با کوشش فراوان، اقدامات اساسی و مهمّی را پایه‌گذاری کرده‌اند صمیمانه تشکّر کنم و همچنین از دیگر اعضای محترم شورای عالی قضائی که هر یک به‌نحوی به این دستگاه عظیم خدمت کرده‌اند سپاسگزاری نمایم.

توفیقات و تأییدات الهی را برای جنابعالی مسئلت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۲۴ مرداد ۶۸

۲۱۴۲۱۴

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.