دکتر سعید نمکی در حاشیه جلسه هیات دولت امروز (چهارشنبه)  در جمع خبرنگاران، با تاکید بر این که در سال آینده چیزی به نام کمبود داروهای اساسی مطلقا نخواهیم داشت، در این باره اظهار کرد: من هرگز نگفته‌ام در زمینه دارو سال آینده سخت خواهد بود. من به همکارانم توصیه کرده‌ام که سال آینده کمربندها را باید محکم‌تر بندند و هزینه کردها منطبق با درآمدهای کمتر کشور باشد تا بتوانیم از این فشارهای اقتصادی خارج شویم.

وی اضافه کرد: هیچ کس از من سیگنالی دریافت نکرده است که ممکن است سال آینده با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه شویم. البته ممکن است برخی از پزشکان داروهای خارجی را نسخه کنند که مشابه داخلی داشته و مراحل تست خود را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. در مورد این نوع داروها که مشابه داخلی دارند، ما نیازی نمی‌بینیم که آنها را وارد کنیم. ما برای حمایت از تولید داخلی اجازه ورود دارو و تجهیزاتی که مشابه داخلی دارند را نمی‌دهیم و این به معنای کمبود دارو نیست.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا رقم فرار مالیاتی پزشکان شش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است، در این باره توضیح داد: این رقم درست نیست. مرکز پژوهش ها هم تاکید کرده است که این رقم درست نیست. البته درباره رقم فرار مالیاتی اطلاعی ندارم، ولی این واقعیت وجود دارد که در همه اقشار فرار مالیاتی مشاهده می‌شود و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد.

وی درباره قیمت دارو در سال آینده نیز گفت: افزایش قیمت داروها در سال آینده در حد افزایش سنواتی است و داروها بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت نخواهند داشت.

نمکی همچنین در مورد تعرفه‌های پزشکی برای سال آینده، خاطر نشان کرد: شورای عالی بیمه با یک تیم کارشناسی و حرفه‌ای تعرفه‌ها را بررسی کرده تا هم ارائه دهنده خدمات و هم گیرنده خدمات از تعرفه‌ها حداکثر رضایت را داشته باشند. هنوز تعرفه‌ها مشخص نشده است و البته بیش از حد تورمی که در بودجه آمده است، نمی‌توانیم تعرفه‌های دولتی را افزایش دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.