گوشت حالا دیگر تنها یک ماده غذایی پروتئینی در سبد خانوار نیست بلکه می توان از آن به عنوان شاخصی برای سنجش تورم یاد کرد.  

 

 رسیدن قیمت گوشت به صد هزار تومان و انتشار اخباری در خصوص دلالی گوشت های منجمد وارداتی کحه قیمتی ارزان تر از گوشت تلوید داخل داشتند در کنار رصد نبض بازار از سوی افکار عمومی، این کالا را در جرگه کالاهای سیاسی قرار داد.  

 

 دولت بر آن شد با هدف کاهش بحران گوشت، نسبت به تزویع گوشت های وارداتی یارانه ای یا به عبارت دیگر گوشت هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است، در مناطقی خاص اقدام کند و برای پیشگیری از بروز مشکل، کارت ملی را ملاک قرار داد اما ماجرا هر روز پیچیده تر از قبل می شد.  

 وقتای پای گوشت اینترنتی به اخبار باز شد، دیگر فضا برای مانور طنز پردازان از یک سو و حاشیه سازان از سوی دیگر باز شده بود.  

 هفته گذشته نخستین ثبت نام های فروش گوشت اینترنتی از سوی چند سایت آغاز شد و ناگاه روز سه شنبه یکی از خبرگزاری ها خبر داد که این طرح آغاز نشده، متوقف شده است.  

خبری که مورد انتقاد یکی از سایت‌های فروش آنلاین گوشت تنظیم بازاری قرار کرد و تکذیب شد چراکه این سایت مدعی است در چند روز گذشته موفق به ارسال سفارش های ثبت شده شهروندان شده و بازخوردهای خوبی دریافت کرده است.  

مدیر فروش یکی از سایت هایی که به عنوان یکی از سایت های فروش اینترنتی گوشت منجمد بزریلی تنظیم بازاری در این باره می‌گوید: خبرگزاری ها از توقف طرح فروش اینترنتی فروش گوشت بزریلی خبر داد که این مساله تکذیب می‌شود زیرا ما از روز پنجشنبه گذشته (۱۸بهمن ماه) نسبت به ثبت سفارش شهروندان اقدام کرده و خوشبختانه نخستین مرحله توزیع و ارسال این گوشت ها به شهروندان از روز ۲۲بهمن ماه آغاز شده است.  

امل فیاضی با بیان این مطلب می افزاید: در فاز نخست این طرح مناطق ۱۶ تا ۲۰ زیر پوشش خرید و توزیع اینترنتی گوشت منجمد ‌قرار گرفته اند.  

وی بیان می کند: در این مرحله شهروندان ساکن این مناطق می توانند با ثبت کدملی، کدپستی و آدرس دقیق فرد متقاضی نسبت به پیش ثبت نام خرید اقدام کنند و پس از بررسی های لازم، اجازه ثبت خرید به متقاضی داده می شود و بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت نسبت به ارسال بسته خریداری شده به منزل مشتری اقدام خواهد شد.  

 

فروش اینترنتی گوشت و مرغ

 

مدیر روابط عمومی این سایت تصریح می کند: تعداد زیادی از متخصصان و کارشناسان کار بررسی صحت اطلاعات وارد شده در مرحله پیش ثبت نام را برعهده دارند که در مرحله نخست یک پیامک برای فرد متقاضی ارسال می شود، در ساعات شلوغ و به اصطلاح پیک ثبت نام متقاضیان مرحله بررسی حداکثر ۲تا۳ ساعت طول می کشد و پس از تایید صحت اطلاعات وارد شده با ارسال پیامک به فرد متقاضی اجازه انجام ثبت نام قطعی داده می شود.  

 

فروش اینترنتی گوشت و مرغ

وی درباره میزان و قیمت گوشت های ثبت نامی می گوید: در این مرحله و به منظور حمایت از خانواده ها و با هدف ممانعت از اتلاف وقت افراد در صف های طولانی یک بسته خانوار در نظر گرفته شده که شامل ۳کیلو گوشت برزیلی منجمد و ۳ عدد مرغ منجمد در مجموع ۵ کیلویی می‌شود.  

قیمت هر کیلو مرغ در این بسته ۸۹۰۰ تومان و قیمت سردست گوساله برزیلی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت ران گوساله برزیلی ۲۹هزار تومان است.  

با توجه به این قیمت ها می توان نتیجه گرفت که شهروندان بابت ۳ کیلو گوشت منجمد برزیلی باید مبلغی بین ۸۵هزار و ۵۰۰ تا ۸۷ هزار تومان و برای مرغ منجمد نیز مبلغ ۴۴هزار و ۵۰۰ تومان و در مجموع ۱۳۰ تا ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان هنگام تحویل بپردازند.  

وی در پاسخ به این سووال که آیا متقاضیان می توانند فقط یک کدام از این محصولات را خریداری کنند؛ بیان می کند: خیر، این دو محصول به صورت یک جا و در قالب سبد خانوار تهیه شده است و متقاضیان باید این سبد را سفارش دهند که هزینه محصولات پس از ارسال و تحویل از مشتری گرفته می شود.  

وی خاطر نشان می کند: متقاضیان فقط هزینه ارسال را در مناطق ۱۶ تا ۲۰ برابر با ۵۵۰۰ تومان است هنگام ثبت نام پرداخت می کنند و هزینه گوشت و مرغ هنگام تحویل اخذ می‌شود.  

وی تاکید می کند:‌ این طرح به حتم منجر به کوتاه شدن صف های طولانی خرید گوشت و مرغ خواهد شد و شهروندان می توانند به راحتی نسبت به خرید خود اقدام کنند.  

وی در مورد احتمال سواستفاده از روند خرید اینترنتی گوشت و مرغ توضیح می دهد: هرکس فقط یک بار در ماه و با ارایه کدپستی و کدملی می تواند این خرید را انجام دهد بنابراین اگر فردی برای خرید حتی آدرس محل کارش را ثبت کند، ثبت درخواست از سوی کارشناسان ما رد خواهد شد زیرا ممکن است این افراد بخواهند دوبار در ماه از این امکان استفاده کنند بنابراین به این افراد گفته می شود ثبت سفارش قطعی فقط در صورت ثبت کدپستی و آدرس دقیق منزل و نه محل کار امکان پذیر است.  

فیاضی درباره فاز دوم طرح فروش اینترنتی گوشت و مرغ تنظیم بازاری می گوید: در مرحله دوم در نظر داریم سایر مناطق پایتخت را زیر پوشش این طرح قرار داده به ساکنان این مناطق خدمات ارایه کنیم.  

وی درباره زمان اجرایی شدن این فاز ادامه می دهد:‌ زمان دقیق برای راه اندازی این فاز نمی توان ذکر کرد اما احتمال دارد تا آخر سال این کار انجام شود که به این صورت ساکنان سایر مناطق پایتخت می توانند از طرح خرید اینترنتی گوشت و مرغ استفاده کنند.  

توزیع اینترنتی گوشت مورد تایید ستاد تنظیم بازار نیست 

 از سوی دیگر مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از این اعلام کرده اند که توزیع اینترنتی گوشت به تصویب ستاد تنظیم بازار نرسیده و توضیحات لازم در این خصوص باید از سوی مقامات شرکت پشتیبانی امور دام داده شود. در عین حال مدیران سایت های عرضه کننده گوشت به صورت اینترنتی از دارا بودن مجوز از سوی شرکت پشتیبانی امور دام سخن می گویند.  

 در طرح تازه ای که به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیده مقرر است توزیع گوشت اینترنتی برای جامعه هدف صورت گیرد. به این ترتیب گوشت از طریق سامانه تجارت داخلی به دست مصرف کنندگانی که یارانه نقدی دریافت می کنند، خواهد رسید.  خبرها حکایت از ان دارد که دامنه بحران جمع شده و قیمت ها در حال کاهش است، با این حال بوی سیاست از بازار گوشت بدجوری به مشام می رسد . 

 هر چه هست داستان به سادگی به اینجا ختم نخواهد شد. هر چند ورود دام های مولد و دو قولو زا، قرار است به زودی دامنه بحران را جمع کند و مشکلات را کاهش دهد و قیمت را متعادل کند اما هر چه هست، گوشت به خاطره ای سیاسی در اذهان عمومی ایرانیان بدل خواهد شد.  

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.