علیرضا تنگسیری عصر امروز در آئین رونمایی و اکران مستند تحسین شده «دریابست» با اشاره به رشادت‌ها و خدمات ساحل‌نشینان و صیادان در هشت سال دفاع مقدس و نقش موثر آنان در عملیات‌هایی نظیر بیت المقدس و خیبر اظهار داشت: من سیاسی نیستم و سیاسی صحبت نمی‌کنم بلکه از زبان یک نظامی انقلابی و دنباله روی رهبری می‌گویم که سپاه نمی‌تواند در برابر پایمال شدن حقوق صیادان ساکت بماند.

‎وی ادامه داد: هم اکنون که اینجا صحبت می‌کنم سه فروند کشتی چینی در بندر تجاری باهنر توقیف شده است و هم اکنون در حال پیاده کردن ماهی‌های صید شده هستیم.

‎فرمانده نیروی دریایی سپاه، به کمبود ماهی در جاسک، بندرعباس و قشم اشاره کرد و گفت: نمی‌توان چشم ها در برابر واقعیات بست و محکم در برابر کسانی که نان را از سفره صیادان سنتی ربوده اند ایستاده ایم.

‎تنگسیری تاکید کرد: باورم شد مافیایی پشت ماجرای صید ترال و کشتی های چینی وجود دارد، این صید در کانتیرهای منجمد شده به خارج کشور می‌رود.

‎وی ادامه داد: ما مستنداتی در اختیار داریم و اگر نیاز باشد آنها را رو خواهیم کرد اما در حال حاضر نمی‌خواهیم به این مسئله ورود کنیم اما می‌گوییم صیاد هم حقوقی دارد که باید حقش را از دریا بگیرد.

‎تنگسیری گفت: هیچ کشتی صیادی اجازه صید ترال در آب‌های کمتر از ۱۲ مایل را ندارد و این نوع صید در خلیج فارس ممنوع است.

‎فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره پدیده شوم قاچاق در هرمزگان گفت: درصورتی که تمامی درها را به روی صیادان و بومیان منطقه مسدود شود مجبورند به قاچاق سوخت و مواد مخدر روی آورند و وقتی حرف می‌زنیم متهم به سیاسی کاری می‌شویم.

‎وی به سفر فرمانده سپاه به جاسک اشاره کرد و گفت: وقتی سردار جعفری قایق های وارونه و وضعیت بد مردم منطقه را مشاهده کرد متاثر شد و اشک از چشمانش جاری شد.

‎تنگسیری گفت: توقیف کشتی‌های صید ترال مختص کشتی‌های چینی نیست و اگر کشتی‌های ایرانی نیز به این کار مبادرت ورزند توقیف خواهند شد.

‎فرمانده نیروی دریایی سپاه در توقیف و مصادره کشتی های چینی به نقش موثر قوه قضائیه اشاره کرد و ضمن تشکر از مسوولان قضایی گفت: صید فانوس ماهی، یال اسبی و برخی ماهی های تجاری ایرادی ندارد اما صید دیگر گونه‌های آبزی ممنوع و تخلف است.

‎وی ادامه داد: این کشتی ها گاها تا ۷۰ تن ماهی از گونه های مختلف صید می‌کنند که این امر تخلف بوده و غیر مجاز است و باید از این کار جلوگیری بعمل آید.

‎تنگسیری با تاکید بر این مطلب که مصادف شدن اکران مستند دریابست با سفر رئیس جمهور به استان کاملا اتفاقی بوده است گفت: نباید این موضوع را سیاسی کرد ما به دنبال مسائل سیاسی نیستیم و اکران مستند «دریابست» از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

‎وی از ادامه تلاش برای احقاق حقوق مردم بومی منطقه خبر داد و گفت: پیگیر این موضوع هستیم تا آخر محکم پای این ماجرا ایستاده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم حقوق مردم و ساحل‌نشینان ضایع شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.